دولت راهکاری مؤثر برای صنعت خودرو دارد؟

کارشناسان بارها به ایرادات فنی و قیمت بالای خودروهای تولید داخل ازجمله پراید پرداخته‌اند ، اما معلوم نیست علی‌رغم این کاستی‌ها چرا قیمت این خودرو همچنان مسیر صعودی را دنبال می‌کند ؟

به گزارش صدای بورس,دوستی به شوخی می‌گفت، اگر صدها سال بعد باستان شناسان قطعه‌ای از پراید را به‌عنوان شی‌ باستانی کشف کنند، در مورد سلامت عقل مردم کشورمان تردید خواهند کرد، چراکه در روزگار توسعه تکنولوژی از چنین خودروهایی استفاده می‌کردند ؛ اما اکنون شرایط فراتر از این تحلیل است و به نظر می‌رسد که اگر این باستان شناسان آینده به قیمت فروش این خودروها در کشورمان پی ببرند دیگر تردیدها را کنار گذاشته و نسبت به این موضوع یقین حاصل خواهند کرد . بر اساس آخرین اخبار اگرچه فعالان بازار خودرو عقیده دارند که این بازار در رکود است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد اما قیمت خودرو در بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و تخته‌گاز به جلو می‌رود
آخرین خبرها هنگام نوشتن این مطلب نشان می‌دهد که قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌یک‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.نگاهی به قیمت چند خودرو صفر داخلی شاهدی بر این مدعاست . روز گذشته پراید ۱۱۱ اکنون باقیمت ۲۱۲ میلیون تومان به فروش رسید ؛ اما پراید ۱۳۱ نسبت به‌روز گذشته یک‌میلیون تومان گران شد و به نرخ ۱۹۴ میلیون تومان عرضه شد.
پژو ۲۰۷ اتومات که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، نیز دیروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و مجددا به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان رسید.
خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که باثبات قیمت همراه شده بود، باقیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار عرضه شد.دیروز پژو پارس اتوماتیک هم در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور ثابت ماند. تارا اتوماتیک هم که در روزهای گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، به قیمت ۶۲۷ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار
به گزارش خبر آنلاین, برخی از خودروها داخلی نیز مورد استقبال مشتریان قرارگرفته و خریدوفروش بیشتری دارند که در مورد این خودروها نیز شرایط مانند دیگر خودروهاست؛ ازجمله تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، ۲۲۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است . پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز ۳۳۲ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده و در این میان، تیپ پنج این مدل پژو پنج میلیون تومان نسبت به‌روز گذشته افزایش قیمت داشت و در بازار کشور در نرخ ۳۹۵ میلیون تومان ثبت شد.

چرایی روند صعودی قیمت‌ها
هرچند که نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو از پایین بودن سطح معاملات گلایه دارند اما در بازار برخی از خودروهای داخلی سطح معاملات نسبت به هفته گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است، اینک به نظر می‌رسد اگر تغییری در وضعیت فعلی بازار ایجاد نشود، بازار به همین روند فعلی خود ادامه می‌دهد.

ارز همه‌جا مؤثر
عده‌ای نیز بر این باورند که قیمت خودرو متأثر از نوسانات ارزی کشور است این به آن معناست تازمانی که قیمت دلار به ثبات نرسد ، بازار خودرو به همین روند فعلی خود ادامه خواهد داد . کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو، دراین‌باره گفت: قیمت خودرو درحال حاضر تنها متأثر از نوسانات ارزی کشور است. هرچند که دلار پس از سقف‌شکنی مجددا به کانال‌های قبلی بازگشت، اما این کاهش به حدی نبوده که بر قیمت‌ها در بازار خودرو تأثیر بگذارد. درنتیجه انتظار می‌رود قیمت دلار بیش از این‌ها کاهش یابد تا روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو متوقف شود.

تورم؛اینجا، آنجا، همه‌جا
از سوی دیگر تحلیلگران این بخش صنعت بر این امر تأکیددارند که افزایش تورم یکی از عواملی است که حتی در صورت بالا نرفتن قیمت ارز موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد . این گروه معتقدند که خودرو نیز چون دیگر کالاها متأثر از قیمت تورم خواهد بود و با افزایش تورم ، بالا رفتن قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است .
امیرحسین کاکایی، کارشناس مسائل خودرو دراین‌باره گفت : با توجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی کشور پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای تولید داخل در بازار تا پایان سال حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
از زمان استقرار وزارت صمت دولت سیزدهم، اگرچه وعده‌های در حوزه خودرو به مردم داده‌شده است و در سال جدید هیچ‌گونه افزایش قیمت رسمی برای خودروسازان مصوب نشد اما اثر این اقدامات برای مردم محسوس نیست .
از سوی دیگر دولت برای افزایش رقابت خودروسازان از ابتدای سال بحث واردات خودرو را مطرح کرد ، اما هنوز مشخص نیست که اولین خودرو چه زمانی و دقیقا با چه مشخصاتی وارد کشور خواهد شد . دولت حتی برای کاهش قیمت خودرو مقوله عرضه خودرو در بازار بورس به‌جای تعیین قیمت دستوری پیشنهاد کرد .
اما در شرایط فعلی مردم نه‌تنها از دولت می‌خواهند تا افزایش مستمر قیمت خودرو پایان و قیمت‌ها کاهش یابد بلکه بر بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل به‌خصوص به لحاظ ایمنی و فنی تأکیددارند .
اکنون دست‌اندرکاران بازار خودرو پیش‌بینی افزایش قیمت خودروهایی رادارند که مقایسه قیمت آن‌ها باکیفیتشان مقایسه مثقال و خروار است . باید دید دولت می‌تواند راهکاری مؤثر و قابل‌لمس برای صنعت خودرو تعیین کند ؟ .

کد خبر 463473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =