وب‌۳ و جایگاه آن در بلاکچین

وب ۳ نسل سوم اینترنت (غیرمتمرکز) است که از تکنولوژی و فناوری‌های مختلف استفاده می‌کند. در این گزارش قصد داریم به جایگاه بلاکچین و ارزدیجیتال در وب ۳ و اینکه در آن چه می‌گذرد، بپردازیم...

از آنجا که شبکه‌های وب ۳ از طریق پروتکل‌های غیرمتمرکز یعنی آجرهای پایه‌ای بلاکچین و ارزهای دیجیتال فعالیت خواهند کرد، شاهد یک تلاقی قدرتمند و رابطه هم‌زیستی بین این سه فناوری و دیگر زمینه‌ها هستیم. این تکنولوژی‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند ویژگی هم‌تعاملی، یکپارچه و خودکار بودن را در خود داشته و برای قدرت بخشیدن به هر چیزی، از تراکنش‌های خرد در آفریقا و به‌اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل مقاوم در برابر سانسور داده‌های P۲P توسط برنامه‌هایی مانند فایل کوین گرفته تا تغییر نحوه اداره و عملکرد کسب‌وکارهای تمام شرکت‌ها، استفاده می‌شوند. تعداد فعلی پروتکل‌های دیفای تنها نوک کوه یخ این حوزه است.

یکی دیگر از زمینه‌های دنیای بلاکچین که پتانسیل بالایی دارد و وب ۳ نیز می‌تواند نقشی بسیار اساسی در آن بازی کند، حوزه متاورس است که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری پیدا و کاربران دنیای کریپتو را به خود جذب کرده است. اگر توسعه‌دهندگان دنیای وب ۳ به همین روند ادامه دهند، جایگاه خود را در متاورس نیز محکم خواهند کرد.
برای این‌که بدانیم اهمیت وب ۳ چیست، باید نگاهی کلی به تغییرات ایجاد شده توسط نسل‌های قبلی اینترنت در زندگی بشر داشته باشیم. تقریبا هیچ زمینه‌ای نیست که امروزه تحت تاثیر اینترنت و رشد آن قرار نگرفته باشد. در حوزه اقتصاد اینترنت عامل اصلی جهانی شدن اقتصاد و گسترش تجارت الکترونیک است. امروزه بخش فناوری که حاصل گسترش اینترنت است، حدود ۲۵ درصد از شاخص ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا را تشکیل می‌دهد که تاثیر شگرف اینترنت بر اقتصاد دنیا را نشان می‌دهد.

سیستم‌های پیش‌روی ارز دیجیتال در وب ۳
اتریوم و وب ۳: ارز دیجیتال اتریوم به عنوان دومین رمزارز بزرگ دنیا از نظر حجم است که از فناوری فوق پیشرفته‌ای برخوردار است. تکنولوژی به کار رفته در اتریوم باعث شده است تا اتریوم به عنوان انتخاب اول برنامه‌های غیرمتمرکز برای اجرا باشد. این ارز دیجیتال قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز دارد. تمامی این ویژگی‌ها موجب شده است تا یکی از اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال مورد استفاده در نسل سوم اینترنت، اتریوم باشد. برای ارز دیجیتال اتریوم، سیستم متمرکز وجود ندارد و می‌توان از هر جا، به آن دسترسی پیدا کرد. همین غیرمتمرکز بودن، اصلی‌ترین لزوم یک سیستم در نسل سوم وب است.
متامسک (MetaMask): همان طور که می‌دانید، یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال، متامسک است. اما شاید ندانید که یکی از بهترین پلتفرم‌های مورد استفاده برای وب گردی در نسل سوم اینترنت، همین کیف پول متامسک است. این کیف پول قابلیت اتصال مستقیم به مرورگر کروم و فایرفاکس را دارد. استفاده از افزونه متامسک بر روی مرورگر باعث می‌شود تا تراکنش‌های لازم برای نسل سوم وب، به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.
مرورگر Brave: یکی دیگر از سیستم‌های فوق‌العاده نسل سوم وب، Brave است. این مرورگر تمامی تبلیغات آزاردهنده که در دیگر مرورگرها وجود دارد را حذف کرده و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همین موضوع باعث شده است تا این مرورگر به یکی از بهترین مرورگرها تبدیل شود. اما ارتباط این مرورگر با ارزهای دیجیتال است و این مرورگر با ارز دیجیتال BAT که متعلق به Brave است، کار کند.

در وب۳ چه می‌گذرد
در وب۳ جریان‌های جالب دیگری هم وجود دارد. اکنون که توییتر رسماً در اختیار ایلان ماسک است، این سؤال پیش آمده که آیا کیف پول رمزنگاری بالقوه توییتر در راه است؟ ماسک توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید و بیوگرافی توییتر خود را به «Chief Twit» تغییر داد.
پیش از اینکه ماسک صاحب توییتر شود، محققی به نام «جین منچونگ وونگ» (Jane Manchung Wong) در توییتر مطالبی را درباره برنامه‌های بالقوه توییتر جهت راه‌اندازی یک کیف پول رمزنگاری‌شده منتشر کرده بود. او در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در توییتی نوشته بود: توییتر در حال کارکردن روی یک نمونه اولیه کیف پول است و قصد دارد از سپرده و برداشت رمزارز پشتیبانی کند.
وونگ از پژوهشگرانی است که محصولات فناورانه و ویژگی‌های جدید در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌دهد؛ از جمله موضوعاتی که او روی آن کار می‌کند، دکمه ویرایش توییتر برای اعضای سرویس توییتر بلو (Twitter Blue members) است.
از زمانی که وونگ درباره کیف رمزنگاری‌شده توییتر توییت منتشر کرده، یعنی از ۲۴ اکتبر تاکنون، جزئیات و اطلاعات دیگری درباره این کیف پول در دسترس ما نیست. ماسک هم پیشتر در ماه ژوئن گفته بود: منطقی است پرداخت‌ها در توییتر ادغام شود. در چنین صورتی پرداخت و برداشت پول، چه ارز و چه رمزارز، به‌سادگی انجام می‌شود.

  • محدثه حاجعلی - خبرنگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۰
کد خبر 462835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =