۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
بازار چشم به راه بودجه ۱۴۰۲

در گفتگو با دو تن از کارشناسان بازار سرمایه، تاثیر بودجه ۱۴۰۲ روی بازار سهام بررسی شد.

به گزارش صدای بورس همزمان با تدوین و احتمالا به زودی تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور یکی از نگرانی های عمده در بین فعالان بازار سرمایه، تصمیماتی است که در حوزه های مختلف موثر بر این بازار اتخاذ خواهد شد. کارشناسان معتقدند حال که بازار روند رو به رشدی به خود گرفته، هر تصمیم نادرست می تواند بازار را با چالش جدید روبرو سازد.

احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بودجه سال ۱۴۰۲ باید به گونه‌ای بسته شود که سودآوری شرکت‌ها به خطر نیفتد گفت: این موضوعی است که خارج از سازمان بورس است و در اختیار دولت و نماینده‌های مجلس است، اما به نظر می‌رسد که کاری نیست که سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیارات و چارچوب و وظایف و مسئولیت‌های خود انجام نداده باشد که لازم به انجام باشد تا بازار بازگردد؛ یعنی بخش اصلی این موضوعات خارج از حیطه اصلی سازمان بورس است.


بیشتر بخوانید: نرخ دلار در بودجه ۱۴۰۲ چقدر است؟


به گفته وی در مقاطعی تغییر نصاب صندوق‌های سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت و تغییرات دامنه نوسان و این موضوعات وجود داشته است اما در حال حاضر این موضوعات بازار را رنج نمی‌دهد و آن چیزی که باعث رنجش بازار می‌شود، این است که سودسازی برخی از شرکت‌ها در ابهام است و ممکن است در آینده برخی از این شرکت‌ها نتوانند سودآوری داشته باشند و بازار نیز از این موضوع بترسد.

عسکری افزود: اگر در بودجه سال ۱۴۰۲ در مورد نرخ خوراک، هزینه انرژی، عوارض صادرات و این نوع موضوعات واقعیت‌ها دیده شود تا شرکت‌ها زیان‌ده نشوند، به نظر می‌رسد بازار سهام می‌تواند روند رشد را در پیش بگیرد. موضوعی که به نظر می‌رسد از سمت خود سازمان باید انجام شود، این است که قوانین و مقررات مقطعی و سطحی کم شود و به طور مثال فرابورس قوانین را برای خود اصلاح کند و سازمان بورس به عنوان کسی که ناظر بر رفتار بورس و فرابورس است باید از تناقض و تضادهای موجود جلوگیری کند و یا حداقل نظارت داشته باشد و بعد اینکه سازمان باید نظارت کاملی بر روی شرکت‌های ناشر پذیرفته‌شده داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در حال حاضر شرکت‌های ناشر بر سر بازار سرمایه منت می‌گذارند که سهامشان در این بازار معامله می‌شود گفت: در صورتی که در دنیا برعکس است و ناشران عطش زیادی دارند تا سهام‌شان بر روی تابلو لیست شود. بورس باید آن اعتبار و آن اقتدار را برای مدیریت ناشران و نهادهای مالی از خود نشان دهد و همچنین اتفاقی که برای کارگزاری تدبیرگر بازار سرمایه رخ داد، دیگر تکرار نشود چرا که یک اتفاق دیگر اینچنینی می‌تواند اعتبار بازار سرمایه را به کل از بین ببرد.

بودجه به بازار کمک می‌کند
حمید فاروقی، عضو هیأت مدیره شرکت سبدگردان ویستا نیز در این باره با بیان این که برای بهبود بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار باید در حوزه روابط اقتصادی شرکت‌ها و صنایع و صنایع دولتی و... شفافیت داشته باشد گفت: البته در اینجا منظور از شفافیت، شفافیت در تمام قوانین و مقرراتی است که در حوزه اقتصادی وجود دارد، مثل دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها و... که در بحث قیمت‌گذاری دستوری و نرخ گاز و برق و مانند آن وجود دارد که اگر همه اینها حل شود و مبتنی بر یک فرمول مشخص و شفاف انجام شود، به نظر می‌رسد بازار سرمایه بهبود پیدا کند.

به گفته وی هر سال این مشکل وجود دارد که باید ببینیم بودجه را با چه قوانین و مقرراتی به تصویب می‌رسانند و نرخ آن را چه عددی در نظر می‌گیرند و این خود بسیار می‌تواند برای بازار سرمایه کمک باشد و بخش بزرگی از ابهام در این بازار کم می‌شود و به نوعی یک ریسک را از بازار سرمایه می‌گیرد. فارغ از همه اینها و این که روند بازار صعودی می‌شود یا افت می‌کند، واقعیت این است که عوامل بسیار زیادی دخیل است در این روند بازار سرمایه و نهاد ناظر به تنهایی کاری برای بازار سرمایه نمی‌تواند انجام دهد.

به گفته فاروقی واقعیت این است که دلیل افت قیمت‌ها، اقتصادی و بنیادی است و در حالی که این اتفاق رخ می‌دهد، نمی‌توانیم بگوییم که ریزش بازار سرمایه امر بسیار بدی است و باید جلوی آن را گرفت بلکه به نظر می‌رسد این اتفاق گاهی امری طبیعی است و باید ابزارهای مشتقه را بیشتر کنند تا سرمایه‌گذارانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، بتوانند با بیمه سهام، اختیار خرید و فروش و مواردی اینچنینی خود را در برابر مشکلات بازار سرمایه حفظ کنند.

  • مهرانا محمدی - روزنامه نگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۶۷
کد خبر 462526

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تصحیح یک سیاست بی‌هدف در فرابورس

    تصحیح یک سیاست بی‌هدف در فرابورس

    فرابورس ایران از بازگشت زمان معاملات در بازارهای فرابورس ایران، از چهارشنبه(۲۵ آبان) به قبل و روال عادی خود و همچنین تصحیح تصمیم افزایش ۳۰ دقیقه ای زمان معاملات که از ۱۹ شهریور امسال اعمال شده بود، خبر داد.

  • فروش ۶۵ هزار برگه بیمه سهام یار در ۲ روز

    فروش ۶۵ هزار برگه بیمه سهام یار در ۲ روز

    مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس از فروش 65 هزار برگه بیمه سهام یار طی دو روز دربازار سهام کشور خبرداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =