روایت وحشتناک مرکز آمار از جهش پاییزه قیمت اقلام خوراکی

براساس شاخص قیمت اقلام خوراکی که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده طی یک سال گذشته به غیر از دوقلم باقی کالاها بین ۱۷ تا ۲۸۹ درصد گران شده اند که بالاترین رشد متعلق است به روغن نباتی که تنها طی سی روز مهرماه حدود۲ درصد از رشد قیمت خود عقب نشینی هم کرده است.

به گزارش صدای بورس, در مهر ماه ١٤٠١ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی ( مواد غذایی ) منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " رشته آش " با ٤,٥ درصد و " شیرینی خشک " با ١.٨ درصد و " برنج خارجی" با ١.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام " مرغ ماشینی " با ٨,٢ درصد ،" ماهی قزل آلا " با ٣.١ درصد و " گوشت گاو یا گوساله" و " گوشت گوسفند" با ١.٤ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ٨,٣ درصد و " شیر خشک" با ٤.٠ درصد می باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " روغن نباتی جامد " با ٢.٩- درصد و "روغن مایع" با ٢.٤- درصد بوده است.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " هندوانه " با ١٤,١ درصد و" خربزه " با ١٣.٢ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " انار " با ١١- درصد می‌باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " خیار " با ٤,٦ درصد، " فلفل دلمه ای" و " کدو سبز" با ٤.٠ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هویج فرنگی " با ٩.٣- درصد و " بادمجان" با ٢.٤- درصد می‌باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " نوشابه گازدار " با ٣,٦ درصد و " سس مایونز " با ٢.٠ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به " قند " با ٠.٧- درصد است.

نمودار رشد قیمت مواد خوراکی مهر1401

منبع:مرکز آمار ایران

کد خبر 462036

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =