واردات چه کالاهایی ممنوع است؟ + سند

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تعداد کدهای تعرفه کالاهای ممنوعه وارداتی از ۱۳۹۹ کد در سال ۱۳۹۷ به ۱۵۵۰ کد در سال جاری رسیده، گفت که ۶۰۰ ردیف تعرفه نیز در حال حاضر در گروه ۲۷، مشمول ممنوعیت موقت هستند و برخی کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس،امید قالیباف با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از تولید داخل که ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس یکی از آن‌ها است، اظهار کرد: در این راستا و با توجه به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷ بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود اقلام غیرضرور و لوکس شامل ۱۳۳۹ قلم کد تعرفه ممنوع شد. با بررسی‌های بعدی و لزوم به‌روزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۹۲ ردیف تعرفه رسید.

سخنگوی صمت با بیان اینکه فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی سازی محصول و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصل‌ها به کد تعرفه‌های دقیق‌تر، هر سال بازنگری می‌شود گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کالاهای مشمول منع وارادت به ۱۵۱۹ ردیف تعرفه، در سال ۱۳۹۹ به ۱۵۳۹ ردیف، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳۷ ردیف و در سال جاری نیز به ۱۵۵۰ ردیف تعرفه رسید.

وی با اشاره به اینکه از جمله اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی، شامل پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موسیقی است، تصریح کرد: علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد ۶۰۰ ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.

به گفته این مقام مسئول از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه‌ها، طبق ضوابط در فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه های گمرکی اعمال شده است.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد که در کنار این ممنوعیت‌ها، برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت‌های تولید داخلی، برخی کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: چه خودروهایی و با چه قیمتی وارد کشور می‌شوند؟


از سال ۱۳۹۷، با افزایش نرخ ارز، واردات طیف وسیعی از کالاها ممنوع اعلام شد.

گفتنی است؛ دو گروه کالایی ۴ و ۲۷ که مشمول ممنوعیت واردات هستند، در این لیست اعلام شدند. در گروه کالایی چهار، ۱۵۵۰ قلم کالا مشمول ممنوعیت واردات شده‌اند. این گروه، کالاهای لوکس یا دارای تولید مشابه ساخت داخل را شامل می‌شود که بر اساس مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ و اختیاری که به وزیر صمت برای افزایش تعداد این کالاها داده شد، ورود آن‌ها به کشور ممنوع شده است. گروه ۲۷ نیز مجموعه کالاهایی است که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرست کالاهای ممنوع برای واردات قرار گرفته‌اند و ۶۰۰ قلم کالا را شامل می‌شود. این کالاها با مجوز دفاتر تخصصی وزارت صمت مجوز واردات دریافت می‌کنند.

برخی صیفی جات و محصولات کشاورزی، انواع چای، غذا برای سگ و گربه، انواع صابون، کف پوش و پادری، انواع زیورآلات چرمی، صنایع دستی، لباس‌های زنانه و دخترانه، مردانه و پسرانه، پتو و زیرانداز سفری، عصا، شلاق و تازیانه، قوطی کمپوت و کنسرو، قاب عکس، ماشین لباسشویی، چرخ دوزندگی، شیرآلات بهداشتی، آمبولانس و انواع عروسک از جمله کالاهای گروه ۴ هستند.

به گزارش ایسنا ،از جمله کالاهای گروه ۲۷ نیز می‌توان به انواع ماهی‌های خوراکی، پرندگان زینتی، سگ و گربه معمولی، صدف‌ها، سوپ و آبگوشت و فرآورده‌های مربوط به آنها، مواد پاک کننده دندان، تابوت، نخ ابریشم، آبگرم کن‌های خورشیدی، روده و شکمبه حیوانات اشاره کرد.

کد خبر 460956

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنامه صمت برای حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

    برنامه صمت برای حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

    پیش شرط های حذف قیمت گذاری دستوری محصولات تولیدی خودروسازان چیست؟

  • اعلام مشوق‌های حمایت دولت از تولید و اشتغال

    اعلام مشوق‌های حمایت دولت از تولید و اشتغال

    مصوبه هیات وزیران در مورد مشوق‌های حمایت از تولید و حفظ و ایجاد اشتغال ابلاغ شد.

  • رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی

    رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است، تورم موجود در لوازم خانگی باعث شد که توان مردم برای تغییر و خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کند و این اعتراض‌های اخیر نیز به رکود بازار دامن زد چراکه فعالان اقتصادی ناچار به تعطیلی واحد صنفی و کاهش ساعت کاری خود ‌شدند.

  • افزایش مجدد قیمت خودرو و سکوت وزارت صمت

    افزایش مجدد قیمت خودرو و سکوت وزارت صمت

    در سایه بی توجهی و سومدیریت شدید در وزارت صمت شاهد آغاز موج جدیدی از افزایش در قیمت خودروهای داخلی و خارجی هستیم.

  • طلا ارزان شد

    طلا ارزان شد

    قیمت طلا امروز(دوشنبه) کاهش یافت و در جلسه قبل نزدیک به یک درصد کاهش یافت زیرا داده‌های قوی مشاغل ایالات‌متحده این دیدگاه را تثبیت کرد که فدرال رزرو به سیاست افزایش تهاجمی نرخ بهره ادامه خواهد داد.

  • پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

    پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

    خریداران و فروشندگان در بازار خودرو منتظر نتیجه قطعی مذاکرات برجام هستند. به همین دلیل رکود بازار همچنان به صفر نرسیده و سطح معاملات خودرو پایین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =