آیا می‌توان به نجات بورس خوشبین بود؟

بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی دومین هفته از مهرماه را به پایان رساند که برآیند دادوستدهای آن در چهار روز معاملاتی هفته گذشته با کاهش ۴۳/ ۲‌درصدی مواجه شد و دومین افت هفتگی بیش از ۴/ ۲درصدی را در سال‌۱۴۰۱ به ثبت رساند، ضمن اینکه ارزش کل بورس تهران نیز کاهش ۵۳/ ۲‌درصدی و ارزش کل فرابورس نیز در جریان معاملات هفته گذشته با کاهشی ۳۸/ ۲‌درصدی مواجه شدند.

به گزارش صدای بورس، در ادامه چنین وضعیتی که بازار سرمایه در کشاکش خبرهای متعدد سیاسی و اقتصادی سرنوشت نامشخصی دارد و آنطور که باید به اخبار منتشرشده و بعضا اخبار مثبت هم توجه نمی‌کند، می‌توان اذعان کرد که بازار سهام تنها در فضای آرام می‌تواند به خبرهای مثبت خود وزن بدهد و اتفاقات مثبت را در قیمت‌ها و تابلو لحاظ کند، اما در فضای کنونی که با احتمال کاهش تقاضا در کامودیتی‌ها خطر تشدید رکود در بازارهای جهانی وجود دارد و بررسی‌های صورت‌گرفته هم خبر از افزایش نرخ بهره در اقتصادهای مهم جهان می‌دهد؛ به‌نظر می‌رسد حرکت به‌سوی تک‌نرخی شدن دلار و کاهش شکاف قیمتی موجود میان دلار آزاد و دلار نیمایی عملکرد شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و بر این اساس می‌توان چشم‌اندازی مثبت برای آینده عملکرد بورس تهران متصور شد.

بر اساس روند معاملات بازارهای جهانی طی روزهای اخیر و همچنین صحبت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا پیرامون تصمیمات مطروحه در اوپک‌پلاس به‌نظر می‌رسد سیاست‌های مطروحه درخصوص کنترل تورم همچنان به افزایش نرخ بهره منجر شود، چراکه رئیس‌جمهور آمریکا پس از تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت از به‌کارگیری و جست‌وجوی منابعی جایگزین خبر داد پس از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید، قیمت نفت‌خام ۲‌ درصد افزایش یافت، از این‌رو با توجه به رشد مجدد قیمت نفت که به افزایش فشارهای تورمی منجر می‌شود، انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی مجبور شوند نرخ‌های بهره را همچنان بالا ببرند؛ زیرا بررسی‌های صورت‌گرفته از افزایش نرخ بهره آمریکا تا سطح ۵/ ۴‌ تا ۷۵/ ۴‌درصدی در سه‌ماه دوم ۲۰۲۳ خبر می‌دهند، از این‌رو احتمالا سیاست‌های اتخاذشده در کشورهای کانادا و انگلیس و همچنین بانک مرکزی اروپا نیز به افزایش نرخ بهره منجر خواهد شد و در پی آن تقاضا برای کامودیتی‌ها هم کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه در شرایط کنونی چشم‌انداز قیمت انرژی همچنان افزایشی است و با احتمال کاهش تقاضا در کامودیتی‌ها خطر تشدید رکود در بازارهای جهانی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: بورس به خط قرمز نزدیک می شود


علاوه‌بر این اغلب تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی مهم‌ترین نقش را در رشد فزاینده تورم تولیدکننده منطقه یورو داشته است. افزایش تورم تولیدکننده به‌همراه رشد قیمت‌های مصرف‌کننده نگرانی‌ها درباره تاثیر منفی فشارهای تورمی بر رشد اقتصادی منطقه یورو را تشدید کرده، چراکه این مساله فشارها بر بانک مرکزی اروپا برای افزایش بیشتر نرخ بهره را بیشتر کرده است. از طرفی قیمت مس به‌رغم بهبود بازار داخلی چین با کاهش مواجه شده است؛ این در حالی است که به‌رغم وضعیت خوب بازار چین، نگرانی‌ها در زمینه رکود اقتصاد جهانی، بازار کامودیتی‌ها را تحت‌فشار قرار داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در چنین شرایطی بورس تهران نیز که غالبا کالامحور است تحت‌تاثیر قرار گرفته و متناسب با تغییرات موجود در بازارهای جهانی تغییر وضعیت خواهد داد. این در حالی است که علاوه‌بر موارد ذکرشده، بی‌خبری از مسائل برجام و ابهامات سیاسی- اقتصادی متاثر در بورس تهران روند معاملات بازار را در شرایطی قرار داده که نمی‌توان شرایط خوبی برای آینده معاملات بورس تهران متصور شد؛ مگر اینکه نرخ دلار نیمایی افزایش یابد تا با تک‌نرخی شدن دلار و کاهش شکاف قیمتی موجود میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، روند معاملات بورس تهران بهبود یابد. همچنین با درنظرگرفتن عملکرد خوب شرکت‌ها در ۶‌ماه نخست، عملکرد مطلوب شرکت‌ها در سه‌ماه پیش‌رو می‌تواند به دیگر عامل بهبود روند معاملات بازار سهام بدل شود.

کد خبر 460508

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی بورس هفته سوم مهر / شاخص کل به ته خط رسیده است؟

    پیش بینی بورس هفته سوم مهر / شاخص کل به ته خط رسیده است؟

    پاییز بورس فعلاً سبز نشده است؛ شاخص کل همچنان بر مدار نزول قدم می‌گذارد و ارزش معاملات هر روز آب می‌رود. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته دوم مهر حدود یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود که پایین ترین میزان از ابتدای امسال محسوب می‌شود. در این هفته به اندازه ۲۰ درصد ارزش معاملات خرد، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. در این شرایط چه سناریوهایی پیش روی بورس در هفته سوم مهر ماه قرار دارد؟

  • دولت چگونه در ورطه چاپ پول افتاد؟

    دولت چگونه در ورطه چاپ پول افتاد؟

    در این گزارش چالش هایی مورد بررسی قرار گرفته اند که در نهایت با ایجاد کسری بودجه در اقتصاد کشور شرایطی را پیش پای دولت قرار دادند که برای کاهش اثرات آنها به چاپ پول پناه برد.

  • دغدغه‌های بورسی شنیده می‌شود؟

    دغدغه‌های بورسی شنیده می‌شود؟

    بازار سهام در ماه‌های اخیر چالش‌های فراوانی را به خود دیده که عمر برخی از آنها بسیار طولانی است. بورس در شرایطی بار این دغدغه‌ها را به دوش می‌کشد که در سال‌های اخیر با وجود شنیده شدن، تلاش چندانی برای ترتیب اثر دادن به آنها نشده است؛ دغدغه‌هایی که برخی از آنها بجا و اصولی و برخی دیگر ممکن است به ضرر بازار باشد.

  • بورس همچنان با خروج حقیقی ها دست به گریبان است

    بورس همچنان با خروج حقیقی ها دست به گریبان است

    بررسی روند بازار سهام در روزهای گذشته حکایت از این امر دارد که میل به‌فروش درمیان سهامداران خرد خاموش‌شدنی نیست و بازار سهام احتمالا در روزهای پیش‌رو همچنان با چالش خروج حقیقی‌ها دست‌به‌گریبان خواهد بود.

  • تغییر مسیر تزریق پول بانک مرکزی در بانک ها

    تغییر مسیر تزریق پول بانک مرکزی در بانک ها

    طبق داده های بانک مرکزی در این مقطع مجموعا 74 هزار میلیارد تومان نقدینگی بسط داده شده که غالبا تحلیلگران آن را در راستای تداوم وضعیت مازاد تقاضای بانک ها قلمداد می کنند.

  • انتظار معجزه حمایت ها برای شاخص کل

    انتظار معجزه حمایت ها برای شاخص کل

    گزارش تحلیلی از وضعیت شاخص کل را در این مطلب می خوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =