۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
بازار سهام اجازه رشد ندارد

گاهی اوقات جای تعجب دارد که مسئولین ، نوسانات را با هیجانات مرتبط می‌دانند و سعی بر توجیه آن دارند. تا زمانی که سیستم سفارش‌گذاری و بازیگران آن اصلاح نشوند وضعیت بورس این‌چنین می‌ماند و تاریخی را نمی‌توان برای پایان این روند تعیین کرد.

به گزارش صدای بورس,آلبرت بغزیان، اقتصاددان  مطرح کرد: تفاوت چندانی در بازار سهام با سال گذشته دیده نمی‌شود، بازار سرمایه ، بازاری بدون هیجان است که گاهی اوقات صف خرید و فروشی برای سهمی تشکیل می‌شود. به نظر می‌رسد تک نمادهایی که حرکت می کنند هم بازیگر دارند. اگر بی‌دلیل صفی برای سهامی تشکیل شود مشکلی در سیستم سفارش‌گذاری وجود دارد. باید گفت در شرایط این چنینی برندگان ، نوسان گیرها، دارندگان اطلاعات نهانی و افرادی که دید بلندمدت ندارند ، هستند. باوجود تأکید مسئولین بر سهامداری و نه سهامبازی شرایط به شکلی رقم خورده است که بیشترین ضرر را سهامداران بلندمدت متحمل می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر آینده و برنامه خاصی برای بازار سهام وجود ندارد، از سوی دیگر هزینه‌های تولید بالا رفته است و کارخانه‌ها اگر قیمت را بالا نبرند متحمل زیان می‌شوند، افزایش قیمت هم کاهش قدرت خرید مردم را منجر می‌شود. دراین‌بین شرکت‌ها هم برای جبران زیان خود راهی جز روی آوردن به صادرات ندارند.

متولی اصلی نرخ ارز بانک مرکزی است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نرخ دلار تشریح کرد: بانک مرکزی متولی اصلی نرخ دلار است، اگر نرخ دلار مدیریت نشود بی‌ثباتی و نوسانات آن باعث می‌شود که بازارهای موازی کم‌رنگ شوند و بخشی از سرمایه به سمت سفته‌بازی در بازار ارز روانه شود. البته اخبار مربوط به مذاکرات، شروع فصل جدید و واردات برخی کالاها برای استفاده در فصل سرد سال ، و یا تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر ضعیف شدن تزریق اسکناس دلار هم بی‌تأثیر نبوده است. اگر بانک مرکزی تزریق دلار را ادامه ندهد ، نرخ دلار حداقل به ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان می رسد و در اتفاقات بعد نوسانات کوچک خواهد داشت.بغزیان ادامه داد: صحبت از مقصد نهایی یا تعیین نرخ برای دلار غیرمنطقی است، برخی از فعالین ، مقصد دلار را ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان می‌دانند، ولی منطقی پشت آن نیست، اما حرکت صعودی دلار مشهود است و از طرفی قیمت اقلام مصرفی و سرمایه‌ای بیش از نرخ فعلی افزایش می‌یابد.

بازار سهام به شدت ارزنده است اما اجازه رشد ندارد

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: به نظر من هنگامی‌که شاخص کل بورس به ۲ میلیون واحدی رسیده بود ، هنوز هم با قیمت واقعی خود فاصله داشت. وقتی شرکت پتروشیمی یا پالایشگاهی با دلار ۷ هزار تومان ساخته‌شده و دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده است بی‌شک سهام آن شرکت گران‌تر باید باشد. ولی  سه عامل ، حقوقی‌های بزرگ، از بین رفتن حمایت دولت و ایجاد سیستم سفارش‌گذاری ، باعث شد که قیمت سهام سقوط کند و شرکت‌ها در قیمت پایین‌تر سهام خود را خریداری کنند؛ بنابراین بی‌شک قیمت فعلی ، ارزش ذاتی این شرکت‌ها نیست. همینطور منطقی به نظر نمی‌رسد قیمت فعلی سهم ایران‌خودرو با یک عدد خیار برابری کند.

وی افزود: ارزندگی در بازار سرمایه وجود دارد، اما تبدیل ارزندگی به قیمت واقعی نیاز به دوره ای دارد که گذشته است، همانند افزایش قیمت ۱۰ برابری پراید که چیزی به این وسیله نقلیه اضافه نشده اما قیمت آن چندین برابر شده است. در شرایط فعلی خرید سهام و نگهداری آن منجر به سوددهی می‌شود، اما خریداران باید منتظر رسیدن به قیمت اصلی آن بمانند، به دلیل سیستم سفارش‌گذاری، حجم‌مبنا  و برخی فعالین بورسی که سود خود را در این نوسانات می‌بینند، سرمایه گذاری که سهام نگهداری می‌کند باید مدت‌ها صبر کند تا به سوددهی برسد. از طرفی سهام ارزنده است، اما خود کارخانه‌های بورسی ارزش جایگزینی بالاتری دارند.

نوسان ناشی از هیجانات توجیهی بیش نیست

بغزیان در پایان به بورس نیوز گفت: نباید نوسانات را به هیجان مردم بسط داد. گاهی اوقات جای تعجب دارد که مسئولین نوسانات را با هیجانات مرتبط می‌دانند و سعی بر توجیه آن دارند. تا زمانی که سیستم سفارش‌گذاری و بازیگران آن اصلاح نشوند وضعیت بورس این‌چنین می‌ماند و تاریخی را نمی‌توان برای پایان این روند تعیین کرد.

کد خبر 460298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =