۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
زمان واردات خودرو مشخص شد؟

از موضوعات مهمی که وزارت صمت برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته است حذف فرایند قرعه‌کشی خودرو است. به گفته وزارت صمت حذف قرعه‌کشی به پایان سال موکول شده است. همچنین واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش صدای بورس, واردات خودرو که از اواسط خردادماه به صورت رسمی آزاد شد و دولت و وزارت صمت از سوی مجلس مکلف به تدوین آئین نامه اجرایی آن شدند همچنان بلاتکلیف مانده است. هرچند وزارت صمت پس از حدود دو ماه تاخیر آئین نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد و با اعلام مسئولین قرار بود تا آخر شهریور ماه شرکت های متقاضی برای واردات خودرو مشخص شوند اما همچنان پس از گذشت یک هفته از مهرماه همچنان خبری از ادامه روند واردات خودرو نیست و همین موضوع سبب شده پیش بینی ورود خودروهای وارداتی تا آذرماه در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

در این بین علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اعلام اینکه که عملا از مهرماه امکان واردات خودرو وجود دارد گفت: با توجه به طی فرآیند ثبت سفارش و تامین ارز اگر همه چیز طبق پیش بینی ها پیش برود از آذر و دی باید شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار باشیم.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ابتدا در واکنش به اظهار نظر مجمع واردات در خصوص واردات خودرو گفت: مجمع واردات تا به الآن چه زمانی در خصوص واردات خودرو اظهار نظر کرده است؟ آیا اصلا این مجمع خودرویی وارد کشور کرده که بخواهد در خصوص واردات خودرو اظهار نظر کند؟ مجمع واردات عملا هیچ ارتباطی با واردات خودرو ندارد و اظهار نظر این مجمع در خصوص واردات خودرو به دلیل عدم تعامل وزارت صمت با انجمن واردکنندگان خودرو است. اظهار نظر این مجمع در خصوص موضوعات تخصصی همچون واردات خودرو تنها به این دلیل است که دولت بتواند حرف های مورد پسند خود را از طریق این مجمع بازگو کند.


بیشتر بخوانید:دولت چه بر سر بازار خودرو آورد؟


با دستورالعمل اعلامی از سوی وزارت صمت خودرویی وارد کشور نخواهد شد

مهدی دادفر در ادامه گفت: جدا از تمام این بحث ها باید گفت با این دستورالعمل اعلامی از سوی وزارت صمت خودرویی وارد کشور نخواهد شد. این دستورالعمل به قدری پیچیده است که شرکت های خصوصی واردکننده به راحتی قادر به حل آن نخواهند بود و تا مشخص نشدن مسائلی همچون سود بازرگانی و تعرفه واردات که از مسائل اصلی برای شرکت های واردکننده است نمی توان از این شرکت ها انتظار ورود به مسئله واردات خودرو داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه و در خصوص مشکلات دستورالعمل اعلامی وزارت صمت گفت: تا زمانی که مسائل مهمی در خصوص واردات خودرو تعیین تکلیف نشده و حتی شرکت های واردکننده اختیار فروش خودروی وارداتی را ندارند و سود و تعرفه را هم پس از فروش خودرو در بورس کالا متوجه می شوند، چرا از این شرکت ها انتظار ثبت نام برای واردات خودرو دارید؟

مهدی دادفر در خصوص علت تاخیر در اعلام شرکت های متقاضی واردات خودرو گفت: وزارت صمت باید فضایی فراهم کند تا شرکت ها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و با وجود این مشکلات و ابهامات در دستورالعمل واردات خودرو عملا ممکن نیست استقبالی از واردات خودرو از سوی شرکت های خصوصی شود. به عقیده وی دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودرو تنها راهی برای فرار از مسئولیتی است که مجلس شورای اسلامی به وزارت صمت محول کرده است و همین موضوع موجب وجود ابهامات بسیار زیادی در این دستورالعمل شده است. ابهاماتی که نقش تاثیرگذاری در واردات خودرو دارند و وجود چنین ابهاماتی برای شرکت های واردکننده مانع ورود خودرو به کشور می شود.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو همچنین در خصوص واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی گفت: یکی از شائبه ها این است که آئین واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده باشد و نکته عجیب این است که چرا پس از گذشت این مدت هنوز خودروسازان خودرو وارد نکرده اند؟ دستورالعمل واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده و علت عدم استفاده خودروسازان از این ظرفیت مشخص نیست.

به نقل از اقتصاد آنلاین،مهدی دادفر در خصوص واردات خودرو اقتصادی با قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گفت: با توجه به شرایط خودروسازان که نمی توانند خودرویی ارزان تر از ۲۰۰ میلیون تومان تولید کنند بعید است وزارت صمت اجازه ورود و عرضه چنین خودروهایی را به بازار بدهد. این موضوع به این دلیل است که ورود خودروهای ارزان قیمت وارداتی به بازار به معنای نابودی و توقف صنعت خودرو در کشور خواهد بود. وی در ادامه گفت: ما در گذشته هم توانایی واردات خودروی ارزان تر از محصولات داخلی را داشتیم اما دولت با مدل های قیمت گذاری خود اجازه چنین کاری را نداد تا صنعت خودروی کشور تعطیل نشود.

کد خبر 460006

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  خروج خودرو از لاتاری دولتی

    خروج خودرو از لاتاری دولتی

    حذف قرعه‌کشی خودرو همراه با خروج برخی محصولات از سیستم یکپارچه، این روزها وارد مرحله جدیدی شده است. فروش خودرو بدون قرعه‌کشی، وعده سال گذشته سیاستگذار بود. این در شرایطی است که امسال خودروسازان با خروج برخی محصولات خود از لاتاری دولتی، نسبت به تحقق وعده سیاستگذار اقدام کردند. در این بین شرکت سایپا به طور حدودی بیشتر محصولات تولیدی خود را از قرعه‌کشی حذف کرد و ایران‌خودرو نیز به‌تازگی اعلام کرده با رشد ۳۲درصدی تولید در این راستا قدم‌های اولیه را برداشته است.

  • این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند

    این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند

    دو قیمتی شدن خودروها در بازار یکی از معضلات بزرگ صنعت خودرو است. در این مطلب به بررسی اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه می‌پردازیم.

  • زیان خودروسازان کاهش یافت

    زیان خودروسازان کاهش یافت

    بررسی‌ها بیانگر این است که در مرداد ماه سال جاری شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد رشد داشته و در سه ماهه سال جاری، زیان ساخته شده صنعت خودروسازی ۳۷.۴ درصد کمتر از زیان ساخته شده در فصل مشابه سال قبل است اما بدترین وضعیت را از نظر سودآوری در بین صنایع بورسی دارند.

  • رنو با کدامیک از محصولات خود به بازار ایران باز می‌گردد؟

    رنو با کدامیک از محصولات خود به بازار ایران باز می‌گردد؟

    در صورت آزادسازی واردات خودرو، رنو مگان ۲۰۲۲ یکی از گزینه‌های احتمالی برای بازار ایران خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =