پیشنهاد هزار هزار میلیاردی انبوه سازان برای نهضت ملی مسکن

انبوه سازان به دولت پیشنهاد تامین مالی ۲۰ تا ۳۰ درصدی نهضت ملی مسکن را از طریق تهاتر زمین با ساخت مسکن داده اند.

به گزارش صدای بورس،در شرایطی که دشواری تامین مالی مسکن صرفاً با اتکا به منابع بانک ها، دولت را واداشته تا راه های جایگزین نظیر تهاتر نفت، سرمایه گذاری خارجی و بازار سرمایه را نیز در دستور کار قرار دهد، رئیس کانون انبوه سازان از پیشنهاد تازه این کانون برای تامین مالی ۲۰ تا ۳۰ درصد نهضت ملی مسکن در ازای تهاتر زمین به وزارت راه و شهرسازی خبر داد. با توجه به این که پیشتر معاون وزیر راه هزینه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را چهار هزار هزار میلیارد تومان دانسته بود، این پیشنهاد می تواند به معنای به میان آوردن بیش از هزار هزار میلیارد تومان منابع بخش خصوصی قلمداد شود.

به گزارش خراسان، بررسی ها نشان می دهد که عملکرد تسهیلات دهی بانک ها به طرح نهضت ملی مسکن چندان مطلوب نبوده است. این را از اعلام نارضایتی قاسمی وزیر راه در اواخر هفته گذشته می توان دریافت. در شرایطی که آمارها از صف ۲۰۰ هزار نفری تقاضای تسهیلات مسکن در پشت درهای بسته بانک ها حکایت دارد، قاسمی به صراحت اعلام کرد: ما از بانک ها به غیر از بانک مسکن در نهضت ملی مسکن راضی نیستیم. این ها همه در شرایطی است که بانک ها طبق قانون جهش تولید مسکن مکلف اند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را به بخش مسکن اختصاص دهند. البته تا حدی این وضعیت از قبل تر نیز قابل پیش بینی بود. فاصله زیاد هدف گذاری قانون با وضعیت کنونی تسهیلات دهی به بخش مسکن (یعنی ۲۰ درصد در مقابل حدود ۶ درصد)، سهم ۶۵ درصدی سرمایه در گردش در تسهیلات دهی بانک ها و احتمال زیاد کاهش آن، با رشد سهم بخش مسکن از تسهیلات و این که این موضوع سبب رکود در بخش های دیگر اقتصاد یا ایجاد تورم خواهد شد، عواملی بودند که کارشناسان با استناد به آن، رشد سهم بخش مسکن مانند آن چه را که در قانون آمده است،دشوار می دانستند.


بیشتر بخوانید:خبر جدید وزیر راه برای متقاضیان مسکن



پیشنهاد انبوه سازان به دولت برای تامین مالی ۲۰ تا ۳۰ درصد پروژه ها
در این شرایط، دیروز رئیس کانون سراسری انبوه سازان از پیشنهاد تازه انبوه سازان به وزارت راه مبنی بر تهاتر تامین مالی بخشی از نهضت ملی مسکن با زمین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرتضوی با اشاره به مسئله تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن گفت: برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن علاوه بر آورده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات باید تأمین شود تا سازنده بتواند با این منابع مالی کار را به سرانجام برساند اما به نظر می‌رسد این تأمین مالی (آورده متقاضیان) دور از دسترس است. وی با تاکید بر این‌که باید در بحث تأمین مالی نهضت ملی مسکن تجدیدنظر صورت گیرد، اظهار کرد: بر این اساس انبوه‌سازان پیشنهاد تأمین بخشی از منابع مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با استفاده از سازوکار تهاتر به وزارت راه و شهرسازی داده اند. به این ترتیب که ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع مالی پروژه‌ها را تأمین کنند و در مقابل در قالب تهاتر زمین‌هایی به انبوه‌سازان واگذار شود. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: دولت در نظر دارد بخشی از اراضی خود را به فروش برساند و منابع آن را برای تأمین یارانه نهضت ملی مسکن به صندوق ملی مسکن واریز کند. با پیشنهاد ما دولت زمین‌های داخل و خارج طرح‌های نهضت ملی مسکن را در اختیار انبوه‌سازان قرار داده است و ما مجدد از آن ها برای ساخت مسکن خودمالکی استفاده خواهیم کرد.
پیشنهاد انبوه سازان احتمالاً معادل چه میزان منابع خواهد بود؟
به گزارش خراسان، این پیشنهاد در حالی است که ۳۰ مرداد ، محمودزاده، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از هزینه ۴ هزار هزار میلیارد تومانی برای ساخت ۴ میلیون مسکن خبر داده بود. با این فرض می توان محاسبه کرد که ارزش پیشنهاد انبوه سازان معادل مبلغی در حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر 459610

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نفت ارزان شد

    نفت ارزان شد

    قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه نگرانی نسبت به رکود اقتصادی و رشد ارزش دلار آمریکا، کاهش پیدا کرد.

  • تورم به زیر ۵۰ درصد رسید

    تورم به زیر ۵۰ درصد رسید

    مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢.٥ واحد درصد کاهش یافته و به ۴۹.۷ درصد رسید.

  • میانگین فروش یک متر زمین در ایران اعلام شد

    میانگین فروش یک متر زمین در ایران اعلام شد

    متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ١١٦ میلیون و ٧١١ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٤٥ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٦,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥.٤ درصد افزایش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =