۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
دلایل روند صعودی سهم شاوان چیست؟

گزارش تحلیلی از وضعیت عملکرد تولید و فروش نماد شاوان را در این مطلب می خوانید.

به گزارش صدای بورس، شرکت پالایش نفت لاوان با خوراک روزانه ۵۶،۰۰۰ بشکه نفت خام و میعانات گازی سهم ۳% از حجم کل پالایش نفت خام و به تبع آن تولید فرآورده های نفتی را در اختیار دارد.

براساس تحلیل بنیادی؛ شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با خوراک روزانه ۵۶،۰۰۰ بشکه نفت خام و میعانات گازی سهم ۳% از حجم کل پالایش نفت خام و به تبع آن تولید فرآورده های نفتی را در اختیار دارد.
ترکیب تولید محصولات شرکت در سال ۱۴۰۰، گازوئیل ۳۱%، بنزین ۲۶%، نفت کوره ۲۲% و نفتا ۱۹% است .
سرمایه شرکت در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان و سهامدار عمده آن سازمان تامین اجتماعی است.
میانگین نرخ خوراک شرکت (نفت خام و میعانات) در۳ ماهه ابتدایی سال جاری ۹۴ دلار است که به توجه به کاهش قیمت نفت برای ادامه سال ۸۲ (با احتساب تخفیفات) در نظر گرفته شده است.

با توجه به افزایش قیمت نفت در سطوح ۱۱۰ دلار و افزایش تقاضای فرآورده های نفتی، در گزارش۳ ماهه شرکت،اسپرد فرآورده هایی مانند بنزین، نفت گاز و نفت کوره به بیشترین قیمت خود طی چند سال اخیر رسید که باعث روند صعودی در سودآوری شرکت های پالایشگاهی شد.
برای پیش‌بینی سودآوری شرکت از مفروضات به شرح زیر استفاده شده است:
نرخ خوراک شرکت بر اساس میانگین نفت سه منطقه عمان، دبی و برنت پس از کسر تخفیفات در نظر گرفته شده است.
جهت پیش‌بینی کرک اسپردهای شرکت در ۹ماهه سال ۱۴۰۱ از میانگین وزنی اسپرد محقق شده تابستان و برای ادامه سال از اسپرد زمستان ۱۴۰۰ استفاده شده است.اسپرد سال ۱۴۰۲ نیز برابر با اسپرد ۹ ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرارداده شده است لازم به ذکر است کرک‌های اعلامی قبل از لحاظ کردن شاخصه‌های کیفیت از جمله میزان اکتان بنزین، گوگرد گازوئیل و... است.

دلایل روند صعودی سهم شاوان چیست؟

منبع: سبدگردان اندیشه صبا

کد خبر 458799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =