۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
رفتار این سهامداران رصد می شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا موارد تخلفی برای سهامداران موثر، مدیران و کارکنان آن‌ها را مشخص کردند.

به گزارش صدای بورس ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره طرح بانکداری اسلامی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قوه مقننه قرار داشت.

وکلای‌ ملت در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با ماده ۲۳ این طرح با ۱۶۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۲۳ این طرح آمده است:

الف
انجام موارد زیر از سوی «اشخاص تحت نظارت» ‌یا سهامداران مؤثر، مدیران و کارکنان آن‌ها تخلف محسوب می‌شود. معاون تنظیم‌گری و نظارت در مقام دادستان انتظامی بانک مرکزی موظف است در صورت مشاهده هریک از تخلفات، اعمال تنبیهات مذکور در بند (ب) این ماده را از هیأت انتظامی درخواست کند:

۱. تخطی از احکام این قانون و سایر قوانین مربوط و نیز تخطی از مقررات، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی و هرگونه تلاش برای بی‌اثرکردن آن‌ها؛
۲. تخطی از شرایط و ضوابط مجوزهای صادره بانک مرکزی و یا نقض هریک از شرایط و ضوابطی که مجوزهای مذکور براساس آن‌ها صادرشده است؛
۳. تخطی از مفاد اساسنامه؛
۴. تخطی از تعهدات ارائه‌شده به بانک مرکزی در مورد انجام اقدامات اصلاحی؛
۵. اقداماتی که منافع مشتریان و یا ثبات، ایمنی و سلامت مالی «شخص تحت نظارت»، شبکه بانکی یا نظام پرداخت کشور را به مخاطره می‌اندازد؛
۶. عدم رعایت ضوابط تنظیم و نگهداری صحیح دفاتر، حساب‌ها، اطلاعات و صورت‌های مالی مطابق با مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی و عدم ارائه به موقع، صحیح و کامل داده‌ها، اطلاعات، ‌صورت‌های مالی و گزارش‌ها به بانک مرکزی؛
۷. مشارکت حقوقی یا سرمایه‌گذاری مستقیم مؤسسه اعتباری و بنگاهداری خارج از ضوابط و حدود اعلام شده توسط بانک مرکزی؛
۸. خودداری از ارائه اطلاعات در مواردی که «شخص تحت نظارت» به موجب قانون یا دستور مرجع قضایی مکلف به ارائه یا افشاء آن است؛
۸. جلوگیری از اعمال نظارت بانک مرکزی یا اخلال در آن از طریق اقداماتی نظیر جلوگیری از حضور بازرسان، ارائه اطلاعات و آمار اشتباه و گمراه کننده، ارائه اطلاعات ناقص، تعلل و تأخیر در ارائه اطلاعات خواسته شده و سایر موارد مشابه؛
۹. به‌کارگیری افراد به عنوان عضو هیأت مدیره و هیأت عامل و یا سایر مناصبی که حسب قانون یا مقررات نیازمند تأییدیه هستند، بدون کسب تأییدیه صلاحیت عمومی و حرفه‌ای از بانک مرکزی یا مرجع مربوط؛
۱۰. توقف فعالیت بدون عذر موجه؛
۱۱. افشای اسرار بانکی مشتریان و یا اطلاعات حساب‌های ‌آنان بدون حکم قانونی یا دستور مرجع قضایی؛
۱۲. جعل یا مخدوش نمودن اسناد فیزیکی و الکترونیکی؛
۱۳. ارائه خدمت به اشخاصی که به موجب این قانون یا سایر قوانین، ارائه خدمت به آن‌ها ممنوع است؛
۱۴. عدم اجرای درخواست‌های صندوق ضمانت سپرده‌ها در مواردی که به موجب این قانون یا قوانین دیگر به صندوق اختیار داده شده‌است؛
۱۵. عدم رعایت سقف‌های مذکور در بندهای (۱۱) و (۱۲) ماده (۸) این قانون.

ب
‌هیأت انتظامی می‌تواند بسته به نوع تخلف، «شخص تحت نظارتِ» متخلف را به یک یا چند مورد از موارد زیر محکوم کند:

۱. اخطار کتبی به «شخص تحت نظارتِ» متخلف یا هریک از سهامداران مؤثر، مدیران یا کارکنان آن؛
۲. تعلیق یا سلب صلاحیت موقت یا دائم هریک از سهامداران مؤثر، مدیران یا کارکنان «شخص تحت نظارت»؛
۳. اعمال جریمه نقدی برای سهامداران مؤثر «شخص تحت نظارت»، تا سقف پانصد میلیارد ریال یا ده درصد(۱۰%) ارزش روز سهام آن‌ها یا پنج برابر میزان تخلف، هرکدام که بیشتر باشد؛
۴. اعمال جریمه نقدی برای مدیران یا کارکنان «شخص تحت نظارت» تا سقف پنجاه میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا پنج برابر میزان تخلف هرکدام که بیشتر باشد؛
۵. انفصال موقت یا دائم هر یک از اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل یا مدیران «شخص تحت نظارت» از خدمات دولتی و عمومی؛
۶. منع «شخص تحت نظارت» از توزیع سود، اندوخته یا سرمایه بین سهامداران مؤثر یا اعمال محدودیت در این خصوص؛
۹. سلب حق رأی سهامدار مؤثر متخلف؛
۱۰. سلب حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه «شخص تحت نظارت» برای سهامدار مؤثر متخلف؛
۱۱. تعلیق یا لغو مجوز «اشخاص تحت نظارتِ» متخلف غیر از مؤسسات اعتباری؛
۱۲. الزام رئیس کل به نصب سرپرست موقت برای مؤسسه اعتباری متخلف یا گزیر آن.

تبصره
اجرای حکم مذکور در بند (۱۲) مستلزم موافقت هیأت عالی است.

*ترکیب هیات های بدوی برای رسیدگی به تخلفات اشخاص و مدیران متخلف در بانک مرکزی مشخص شد

همچنین نمایندگان در این جلسه با ماده ۲۲ طرح بانک‌داری اسلامی با اکثریت ارا موافقت کردند.

طبق ماده ۲۲ این طرح؛ به منظور رسیدگی و صدور احکام انتظامی نسبت به تخلفات «اشخاص تحت نظارت» یا مدیران، کارکنان و سهامداران مؤثر آن‌ها از قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی، هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر انتظامی به شرح زیر در بانک مرکزی تشکیل می‌شود:

الف) هیأت انتظامی بدوی متشکل از سه نفر به شرح زیر است:

۱- یک قاضی مسلط به قوانین و مقررات پولی و بانکی با حداقل ده سال تجربه در پرونده‌های اقتصادی و مالی که توسط رئیس قوه قضائیه پس از مشورت با رئیس کل انتخاب می‌شود؛
۲- دو نفر کارشناس خبره بانکی به پیشنهاد رئیس‌کل و تأیید هیأت عالی.

ب) هیأت انتظامی تجدید نظر متشکل از سه نفر به‌شرح زیر است:

۱- یک قاضی مسلط به قوانین و مقررات پولی و بانکی با حداقل پانزده (۱۵) سال تجربه قضاوت در پرونده‌های اقتصادی و مالی که توسط رئیس قوه قضائیه پس از مشورت با رئیس کل انتخاب می‌شود؛
۲- دو نفر کارشناس خبره بانکی به انتخاب رئیس کل و تأیید هیأت عالی.

تبصره: ‌قاضی و کارشناسانی که عضو بدوی هستند نمی توانند در مورد همان پرونده، عضو هیأت تجدید نظر باشند.

پ) معاون ‌تنظیم‌گری و نظارت با حفظ مسئولیت، به‌عنوان دادستان هیات انتظامی بانک مرکزی تعیین می‌شود و بدون حق رأی در جلسات هیأت انتظامی شرکت می‌کند.
ت) هیأت انتظامی بدوی موظف است با درخواست معاون تنظیم‌گری و نظارت به تخلفات «اشخاص تحت نظارت» یا سهامداران مؤثر، مدیران و کارکنان آن‌ها به‌فوریت رسیدگی کند. آراء صادره از هیأت های انتظامی بدوی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ از سوی محکوم علیه و بانک مرکزی قابل اعتراض است. هیأت انتظامی تجدیدنظر موظف است به اعتراض واصله به آراء هیأت انتظامی بدوی به‌فوریت رسیدگی کند.
ث) قاضی عضو هریک از هیأت‌های انتظامی بدوی و تجدیدنظر، رئیس آن هیأت است.
ج) جلسات هیأت انتظامی بدوی و تجدیدنظر با حضور کلیه اعضاء تشکیل می‌شود. انشاء رأی برعهده قاضی عضو هیأت است. ‌
چ) دعوت از مشتکی‌عنه یا نماینده وی برای حضور در هیأت بدوی و تجدید نظر الزامی است. در صورت عدم حضور بدون عذر موجه (به تشخیص رئیس هیأت) هیات می‌تواند اقدام به صدور رأی غیابی نماید. ‌
ح) رئیس هیأت انتظامی می‌تواند از نماینده کانون بانک‌ها یا سایر اشخاص مطلع بدون حق رأی برای شرکت در جلسات هیأت دعوت بعمل آورد. ‌
خ) اعضای هیأت‌های انتظامی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. حقوق و مزایای کارشناسان عضو هیأت انتظامی توسط بانک مرکزی و حقوق و مزایای قضات هیأت انتظامی توسط قوه قضائیه پرداخت می‌شود. ‌
د) عزل قضات عضو هیأت‌های انتظامی با پیشنهاد رئیس کل و تأیید رئیس قوه‌قضائیه امکان‌پذیر است. ‌
ذ) دبیرخانه هیات‌های انتظامی بانک مرکزی در حوزه معاونت نظارتی تشکیل می‌شود. کارشناسان عضو هیأت‌های انتظامی به صورت تمام‌وقت در حوزه معاونت نظارتی استقرار می‌یابند و عزل آن‌ها منوط به تأیید ‌هیأت عالی است. افراد مذکور نباید در سه سال منتهی به آغاز کار در هیات انتظامی با اشخاص تحت نظارت غیردولتی همکاری موثر سهامداری، مدیریتی یا مشاوره ای به تشخیص هیات نظار داشته باشند.
ر) آراء هیأت ‌های بدوی در صورت عدم وصول اعتراض در مهلت مذکور بند (ت) و نیز کلیه آراء هیأت های تجدیدنطر، قطعی و لازم الاجرا بوده و هیچ یک از مراجع قضائی و غیرقضائی اجازه توقف، تعلیق، الغاء یا ابطال تخفیف احکام صادره را ندارند.

منبع: تسنیم

کد خبر 458328

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی بازار سرمایه/«حقیقی‌ها» بازمی‌گردند؟

    روند ورود و خروج پول حقیقی به بازار سرمایه در آستانه احیای برجام بررسی شد

    پیش بینی بازار سرمایه/«حقیقی‌ها» بازمی‌گردند؟

    در طول مهر ماه سال گذشته تا روز ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ حدود ۵۳.۸ همت (هزار میلیارد تومان) پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شده که نشان‌دهنده میانگین ماهانه حدود ۵ همت است.  

  • در مبارزه با فساد با هیچ‌کسی تعارف نداریم اما به اصول اخلاقی هم پایبندیم

    در مبارزه با فساد با هیچ‌کسی تعارف نداریم اما به اصول اخلاقی هم پایبندیم

    مسئله ما جدا کردن خط خود از خط دشمن است، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: "مراقب باشید مطالبه‌گری و راهکارهایتان با دشمنان نظام مخرج مشترک پیدا نکند".

  • بورس در استراحت

    بورس در استراحت

    بورس اوراق‌بهادار تهران تحت‌تاثیر ابهامات و بی‌خبری از روند مذاکرات هسته‌ای خبرمحور شده و روند معاملات آن پی‌درپی تغییر می‌کند. همین امر سرمایه‌گذاران را در هاله‌ای از ابهام و بی‌خبری قرار می‌دهد، به‌طوری‌که هم‌اکنون معاملات کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی که تحت‌تاثیر انتظارات مثبت شکل‌گرفته صنایع بورسی تهران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

  • لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱

    شاخص کل بورس روز گذشته با رشد هفت هزار و ۶۷۵ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز با رشدی قابل توجه و امیدوارکننده برای صاحبان سهم‌های کوچکتر به کار خود پایان داد. رشد دو هزار و ۷۷ واحدی شاخص هم وزن باعث شد تا جای پای این سنجه بورسی در کانال ۴۰۰ هزار واحدی تثبیت شود و رقم ۴۱۰ هزار واحدی به ثبت برسد. به باور کارشناسان معاملات تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد بود. به گونه‌ای که تشدید ابهامات برجامی باعث رشد قیمت دلار شد و به نظر می‌رسد بورس نیز از این تحولات اثر پذیرفته است. بسیاری از اهالی بازار نیز اعتقاد دارند رشد قیمت ارز باعث شد تا اندکی از نگرانی سهامداران نسبت به مداخله دولت در بازار ارز کاهش پیدا کند.هرچند انتشار اخبار ضد و نقیض پیرامون برجام باعث ایجاد ابهامات جدیدی در زمینه مذاکرات شده است. اما به طور کلی می‌توان گفت که این وضعیت باعث بروز نوسانات پردامنه ای در بازار ارز و متعاقبا بورس تهران شده است. به نظر می رسد تا زمانی تکلیف برجام و پاسخ ایالات متحده به تهران مشخص نشود باید منتظر این نوسانات در بازار سهام بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =