زیان ۱۸ هزار میلیارد دلاری بورس‌ها در نیمه نخست ۲۰۲۲

بورس‌های جهان دوره «بی‌ثباتی شدید» را تجربه می‌کنند. فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در گزارشی به بررسی چالش‌هایی که بازارهای سهام جهان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، پرداخته است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در این گزارش آمده است: صنعت جهانی بورس‌ها و شرکت‌های تسویه وجوه همچنان تحت تاثیر اثرات اقتصادی جنگ اوکراین و پیامدهای بحران کرونا قرار دارند.

گزارش بازار WFE برای نیمه نخست ۲۰۲۲ نشان‌دهنده کاهش چشمگیر ارزش بازار بورس‌های جهان است. در نیمه نخست ۲۰۲۲ ارزش بازار بورس‌های جهان در مقایسه با شش ماه دوم سال گذشته به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است. این افت ارزش بازار در تمامی مناطق جهان به ثبت رسیده است. بر این اساس، بورس‌های جهان در نیمه نخست امسال در مجموع ۱۸ هزار میلیارد دلار از دست دادند.

در این مدت، تعداد عرضه‌های اولیه ۵۲ درصد کاهش یافت و ارزش تامین سرمایه از طریق عرضه اولیه نیز ۶۲ درصد سقوط کرد.

با وجود آمارهای ناامیدکننده، برخی فعالیت‌ها مثبت بودند. فعالیت‌های معاملاتی در منطقه آمریکا (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی) و منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) در نیمه نخست امسال به ترتیب ۲۶ درصد و ۱۶ درصد رشد کرد. همچنین ارزش معاملات در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته به ترتیب ۱۷ درصد و ۱۳ درصد افزایش یافت. تنها مورد استثنا، منطقه APAC آآسیا- اقیانوسیه) است. در این منطقه تعداد معاملات و ارزش معاملات به ترتیب نزدیک به ۳ درصد و ۲۳ درصد کاهش داشت.

گزارش WFE همچنین نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال تعداد قراردادهای مشتقه قابل معامله در بورس‌ها به بالاترین رقم در ۵ سال گذشته رسید. ارزش معاملات این قراردادها با ۱۷.۲ درصد رشد نسبت به نیمه دوم سال گذشته به بیش از ۳۹.۳ میلیارد دلار رسید.

ناندینی سوکومار، مدیر اجرایی ارشد WFE در این باره گفت: چشم‌انداز رشد بازارهای سهام جهان همچنان تحت تاثیر جنگ تراژیک اوکراین قرار دارد. این جنگ به بروز وقفه در روند فعالیت بازارهای انرژی و کامودیتی منجر شده است. این جنگ در کنار تداوم تاثیر منفی بحران کرونا بر اقتصادهای جهان به توفانی سهمگین تبدیل شده که به چشم‌انداز رشد بازارها به شدت آسیب زده است.

کد خبر 458249

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =