چرا تیم‌های ورزشی شرکت‌های بورسی عملکرد شفافی ندارند؟

علت نبود شفافیت تیم‌های ورزشی شرکت‌های بورسی از سوی یکی از کارشناسان بازار سرمایه بررسی شد.

صدای بورس؛ ارمغان جوانیا- مهدی دلبری در ارتباط با عدم شفافیت تیم های ورزشی گفت: تیم‌های ورزشی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه در صورت باشگاهداری باید براساس دستورالعمل افشا علاوه بر دراختیار گذاشتن صورت‌های مالی حسابرسی شده به سهامداران، اطلاعات مورد نظر را از طریق سامانه کدال منتشر کنند.

او به یکی از مشکلات موجود در دستورالعمل حاکمیت شرکتی از سوی هیات‌ مدیره‌ شرکت‌ها پرداخت و اضافه کرد: اکثر هزینه‌هایی که بایستی در قالب هزینه‌های ورزشی و مسئولیت اجتماعی صورت بگیرد باید با جزئیات در مجامع تصویب شود در حالی که با توجه به افزایش شدید این ارقام در سالیان اخیر، گزارش شفافی در اختیار عموم قرار نگرفته است.

دلبری، گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه را نمونه روشنی از فساد گسترده دربخش هزینه‌های ورزشی دانست و توضیح داد: به نظر می‌رسد بیشتر شرکت‌هایی که در استان‌ها مستقر هستند، برای پوشش کم کاری‌های دولت در توسعه زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی نسبت به هزینه‌های ورزشی، کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهند که عمدتا از جیب سهامداران شرکت‌ها خرج می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بزرگترین سهامداران متعلق به صندوق‌های بازنشستگی است، گفت: با توجه به اینکه سهامداران این صندوق در شرایط رفاهی مناسبی قرار ندارند بهتر است به جای هزینه‌کرد ورزشی که در راستای فعالیت این شرکت‌ها نیست، سود با کیفیت بنگاه‌ها افزایش یابد.


بیشتر بخوانید:واکنش مدیر عامل اسبق فولاد مبارکه در خصوص گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس


او تاکید کرد: به علت وجود تعارض منافع زیاد در بین مدیران شرکت‌ها، مشاهده می‌شود افراد دولتی و سیاسی در هیات مدیره باشگاه‌های ورزشی جایگاه قدرتمندی دارند. بنابراین شرکت‌هایی که در قالب باشگاه‌های ورزش فعالیت می‌کنند، برای شفاف‌سازی بیشتر باید اطلاعات جامع‌تری را به سهامداران مخابره کنند.

دلبری در پایان صحبت‌هایش با توجه به پذیرش تیم استقلال و پرسپولیس پیشنهاد کرد: اگر باشگاه‌های این تیم‌ها به صورت شرکت اداره می‌شود، باید شرایط پذیرششان فراهم شود تا اطلاعات بیشتری در اختیار سهامداران قرار گیرد.

کد خبر 458048

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =