اعلام صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰شرکت‌های دولتی به زودی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اقدامات دولت در راستای مردمی سازی و ایجاد تحول و عدالت در اقتصاد از جمله شفافیت صورت‌های مالی، تسهیل صدور مجوزها و هوشمند سازی یارانه نان گفت: وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می آیند بهترین تصمیم ها و سالم ترین فرآیندها رقم میخورد و امیدواریم در سال های بعد هم از فرصت حضور مردم در اقتصاد استفاده کنیم.

به گزارش صدای بورس سید احسان خاندوزی در برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: شرایط اقتصادی کشور در پایان دهه ۹۰ شرایط خیلی ویژه ای بود و بر خلاف تمام سال ها و دهه‌های گذشته ، شرایط بدون رشد اقتصادی ملموس و بالاترین نرخ های تورمی به جز دو سال میانی این دهه یعنی سال های ۹۵ و ۹۶ که تورم خیلی خوبی داشتیم؛ کاهش قدرت خرید مردم و کاهش توانمندی های دولت به لحاظ انضباط مالی و کسری بودجه ای که برای دولت ایجاد شده و به سایر کالاها هم تسری پیدا کرده بود، فقدان انضباط پولی و مالی در کشور مختصاتی بود که موجب شد دهه ۹۰ دهه سختی برای مردم و فعالان اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم از ابتدا این بود که برای این مسیر معیوب و غلط و پر هزینه‌ای که برای کشور ایجاد شده بود، موجب شد تا در سال اول با سیاست ایجاد ثبات اقتصاد کلان ترمزی بر مسیرهای رو به وخامت به دلیل تشدید تورم و افت شاخص‌های اقتصادی داشته باشد و بتواند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.

خاندوزی گفت: متوقف کردن مسیرهای وخیم اقتصاد را از طریق اصلاحاتی در نوع اداره اقتصاد با رویکرد برگشتن اقتصاد به سمت منافع مردم دنبال کرد؛ چرا که گروه‌های ذینفعی هم در این سال‌ها چنبره انداخته و به دلیل منافع خاص خودشان در حوزه تجارت، مالی و بانکی، مالیاتی و … منفعت خود را به ملت ترجیح داده و تورم و سوداگری وسیع در بازارهای مختلف را به مردم تحمیل کردند.

وزیر اقتصاد رویکرد دولت را حرکت به سمت ثبات در اقتصاد کلان برشمرد و ادامه داد: دولت تلاش کرد تا زمینه هایی را در سال اول ایجاد کند تا اقتصاد را به سمت منافع عامه مردم برگرداند؛ شعار اصلی آقای رئیس جمهور تمرکز و توجه ویژه بر مساله نقش مردم در اقتصاد و از سوی دیگر حرکت به سمت عدالت فراگیر در اقصی نقاط کشور بود.

افشای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ به زودی

خاندوزی گفت: برخی عنوان می کردند که صورت‌های مالی مربوط به سال ۹۹ و دولت قبل را افشا می کنید تا ناکارآمدی دولت قبل را نشان دهید، به دوستان می‌گفتم عزیزان من صبور باشید و به فضل خدا می بینید که دولت در وعده ای که با مردم داده صادق است و شفافیت را از خود آغاز خواهد کرد و به همین دلیل ظرف روزهای آینده صورتهای مالی سال ۱۴۰۰ که اولین سال استقرار دولت سیزدهم می شود را به طور شفاف منتشر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این شفافیت موجب می شود که حیاط خلوت هایی که شکل گرفته بود و همچنین سوء استفاده از اموال مردم ایران با تصمیمات غلط از سوی عده‌ای که به دنبال منافع خاص خود بودند برچیده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای مدیریت تورم و در عین حال اصلاح نظام یارانه یادآور شد: ماه اولی که کابینه دولت سیزدهم در شهریور ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، یکی از بدترین ماه‌های کشور بود و نه فقط آن ماه که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ نرخ تورم بالا را تجربه کرده بودیم و تورم سال ۱۴۰۰ هم به این وضعیت اضافه شده بود.
وی ادامه داد: در تاریخ اقتصادی کشورمان بی سابقه بود که چند سال پیاپی تورم های بالا ۳۰- ۴۰ درصد را تجربه کنیم و این معنایی جز کوچک شدن سفره مردم و فشار به طبقات متوسط جامعه نداشت و در عین حال چشم انداز رو به بهبود نبود چرا که تورم را نوسانات هزینه‌ای، تلاطم نرخ ارز و امثال این موارد ایجاد می‌کند یا بی انضباطی‌های دولت و مسائلی از جمله کسری بودجه، خلق پول، بی انضباطی شبکه بانکی کشور که بر نقدینگی کشور دامن می‌زند.

وزیر اقتصاد یادآور شد: تمام این دلایل در شهریور ۱۴۰۰ با چشم‌انداز مثبتی مواجه نبود چرا که نوسانات نرخ ارز، بالا بودن هزینه تولید ، بی انضباطی دولت، کسری بودجه وجود داشت و علاوه بر این‌ها دولت در ماه‌های پایانی به یکباره هزینه‌های جاری را بدون آنکه درآمدی اضافه کند بسیار بالا برد.

وی ادامه داد : آقایان ادعا می کردند نفت که نمی‌شود فروخت، فرارهای مالیاتی شناسایی نمی‌شد و از سوی دیگر هزینه ها رو به افزایش بود و مصوبات و پیشنهاداتی که در سال‌های گذشته انجام نشده بود به یکباره در سال آخر برای آنها هزینه در نظر گرفته می‌شد و تمام این موارد به کسری بودجه دامن می‌زد.

شناسایی ۴ هزار ملک دولتی با سوت زنی

وزیر اقتصاد در پایان از از همکاری مردم در پیشبرد اقدامات تحولی دولت تشکر کرد و با اشاره به مصادیق آن در بخش‌های مختلف گفت: در حوزه مالیاتی برای نخستین بار ۵۰ درصد خود اظهاری مردم در یک سال افزایش یافته، در زمینه سوت زنی با گزارش های مردم در ماه های اخیر ۴ هزار ملک دولتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کردیم؛ یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان، یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران که برای اینها هم جایزه ای در نظر گرفته شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، وی تأکید کرد: وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می آیند بهترین تصمیم ها و سالم ترین فرآیندها رقم میخورد و امیدواریم در سال های بعد هم از فرصت حضور مردم در اقتصاد استفاده کنیم.

کد خبر 458044

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گاف عجیب معاون وزیر اقتصاد

    گاف عجیب معاون وزیر اقتصاد

    معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده درآمد سرانه ایرانیان در دهه گذشته بالغ بر ۳۰ درصد کاهش داشته است، این در حالیست که محاسبات صورت گرفته اختلاف فاحشی با رقم اعلام شده دارد.

  • اقتصاد ایران زیر آوار این متغیر خواهد ماند!

    اقتصاد ایران زیر آوار این متغیر خواهد ماند!

    بانک مرکزی در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان اعلام کرده است که حجم نقدینگی در پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۲۵۰۱.۴ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، معادل ۸.۶ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۹.۹ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

  • ساعت کاری بانک‌های خصوصی از پنجم شهریور اعلام شد

    ساعت کاری بانک‌های خصوصی از پنجم شهریور اعلام شد

    کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ساعت کاری و پذیرش مشتریان بانک‌های خصوصی از پنجم شهریورماه را اعلام کرد.

  • طرح بنزینی دولت برای ۱۴۰۲

    طرح بنزینی دولت برای ۱۴۰۲

    افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که این گمانه مطرح می‌شود که شاید دولت برای کنترل مصرف، تصمیم به گرانی بنزین بگیرد.

  • جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفت:‌ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

  • دماسنح تورم روی نقطه جوش

    دماسنح تورم روی نقطه جوش

    تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در بهار سال جاری ۴۹.۴ درصد برآورد شده، به بیان ساده تر بهای خدمات در مبدا ارائه آن ها در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته به طور متوسط یک و نیم برابر شده است، این نرخ بالاترین نرخ تورم نقطه ای این بخش از ابتدای دهه ۹۰ تا اکنون محسوب می شود.

  • عجایب هشتم دولت سیزدهم

    عجایب هشتم دولت سیزدهم

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، کالابرگ چه معنی دارد؟

  • به این دلایل زمان خرید سهام است!

    به این دلایل زمان خرید سهام است!

     بازار سهام در هفته گذشته شاهد دو نیمه نسبتا متفاوت بود، به‌نحوی‌که در ابتدای هفته، همگام با دریافت اخبار ابهام‌آلود از پاسخ ایالات‌متحده به پیشنهاد اروپایی احیای برجام و افت قیمت ارز در بازار آزاد، شاهد غلبه ‌فروشندگان بودیم، اما از روز سه‌شنبه شرایط متفاوت شد و با تثبیت دلار در کانال ۲۹‌هزارتومانی و مخابره اخبار تکمیلی از چشم‌انداز توافق هسته‌ای، جبران بخش عمده‌ای از افت قبلی میسر شد.

  • چرا اسامی بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰میلیارد تومان محرمانه شد؟

    چرا اسامی بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰میلیارد تومان محرمانه شد؟

    شورای پول و اعتبار اخیراً مصوب کرده است که بانک مرکزی تنها مکلف به افشای اطلاعات تسهیلات بالای ۱۰۰میلیارد تومان است، با این مصوبه عملاً فهرست بخش زیادی از بدهکاران کلان محرمانه می‌ماند.

  • ادامه روند صعودی نفت در بازار جهانی

    ادامه روند صعودی نفت در بازار جهانی

    قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه درپی نگرانی ها نسبت به مختل شدن صادرات روسیه و کاهش تولید اوپک پلاس که محدودیت عرضه را تشدید خواهد کرد، افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =