لزوم توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تنوع بسیار زیادی در بازار سرمایه برخوردار هستند و محلی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق آن در بخش‌های درآمد ثابت به جای سپرده‌های بانکی و با نقدشوندگی بالا، سهامی، کالایی و ... سرمایه‌گذاری کنند و حتی پرتفوی‌هایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشکیل دهند بنابراین به یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری مطمئن تبدیل شده‌اند.

به گزارش صدای بورس،سعید اسلامی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درمورد ارزیابی خود از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مزایای آن گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی بازار ایران با بازارهای توسعه یافته این است که سهم معاملات حقیقی نسبت به معاملات حقوقی بسیار زیاد است یعنی در حالی که این سهم در بازار ایران در سال ۲۰۲۰ ۸۳ درصد بوده در بازار آمریکا حدود ۲۰ درصد است که نشان می‌دهد در ایران معامله‌گران حقیقی وارد بازار شده و به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ طبیعتا این کار در حوزه سیاست‌گذاری، معاملات و انتقال هیجان به بازار، تشکیل پرتفوی‌های بهینه و سودآوری سرمایه‌گذار با چالش‌هایی همراه است بنابراین تلاش تمامی اهالی بازار در سال‌های گذشته توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بوده هرچند این تلاش چندان موفق نبوده است اما باید به این کار ادامه داد.

او افزود: توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم از راه‌های مختلفی قابل انجام است؛ بخشی از آن به ریزساختارها و تغییر سازوکارهای بازار به نفع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مربوط می‌شود و بخش دیگر هم مربوط به توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای سبدگردان در کشور است.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش " سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم" با اشاره به این همایش گفت: در این همایش قصد داریم به موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از ابزارهای غیرمستقیم است بپردازیم؛ این صندوق‌ها تنوع بسیار زیادی در بازار سرمایه دارند و بسیار قابل توسعه هستند همچنین محلی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق آن در بخش‌های درآمد ثابت به جای سپرده‌های بانکی و با نقدشوندگی بالا، سهامی، کالایی و ... سرمایه‌گذاری کنند حتی می‌توانند پرتفوی‌هایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشکیل دهند بنابراین به یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری مطمئن تبدیل شده‌اند که توسط نهاد متخصص مدیریت می‌شود، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و به دلیل قوانین و مقررات این سازمان نمی‌تواند ریسک‌های بسیار زیادی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند.


بیشتر بخوانید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابلهتورم


به گفته دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارکان خوبی دارند و از نقدشوندگی به نسبت خوبی هم برخوردارند همچنین عملکرد مدیران صندوق‌ها هم از طریق مطالعه بازه تاریخی، ریسک‌ها و دانستن تأثیر دارایی‌ها قابل بررسی است.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که برگزاری همایش‌ "سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم" تا چه میزان می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، گفت: بخش مهمی از سرمایه‌گذاران در دو سال گذشته وارد بازار شدند بنابراین بازار سرمایه نیاز به فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف دارد که لزوم توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از جمله مسائل بسیار مهم است و در این راستا فعالان ارکان و رسانه‌ای بورس تلاش بسیاری کردند اما همچنان نیاز داریم برای تولید محتوا و اطلاع‌رسانی آن تلاش شود.

گفتنی است همایش «سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری برای مقابله با تورم» با محوریت تبیین راه های عبور از تورم با ابزارهای بورسی ۱۴ شهریور ماه در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار می شود.

در این همایش ضمن بررسی وضعیت اقتصاد ایران به صندوق های سرمایه گذاری پرداخته شده و ضمن تطبیق عملکرد این صندوق‌ها با دنیا چالش ها، مزیت ها و فرصت های موجود در این بخش از بازار سرمایه که به رغم حضور غیر مستقیم در آن ریسک پایینی دارد، تبیین خواهد شد.

علاقه‌مندان برای حضور در این همایش می‌توانند به سایت Finco.capital مراجعه کنند.

کد خبر 458024

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =