۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
ضرر سنگین بورس از قطعی گاز و برق

با توجه به بحران انرژی در دنیا به خصوص در اروپا و متصل بودن نرخ گاز صنایع به قیمت‌های گاز در اروپا، پیشنهاد می‌شود فرمول نرخ گذاری گاز صنایع مورد بازنگری قرار گیرد.

صدای بورس - میثم قریشی؛ طبق بررسی‌های انجام شده مصرف گاز کشور سالانه حدود ۲۱۰ میلیارد مترمکعب و سهم مصارف خانگی معادل ۵۰ درصد است که با نازل‌ترین قیمت عرضه می‌شود. سهم بخش نیروگاهی حدود ۳۰ درصد است که آن هم به قیمت ناچیزی به نیروگاه‌ها جهت تامین برق کشور عرضه می‌شود همچنین سهم صنایع از گاز مصرفی حدود ۲۰ درصد است که تقریبا ۱۱ درصد در صنعت پتروشیمی (۵ درصد سهم خوراک پتروشیمی‌ها و ۶ درصد به عنوان سوخت مصرفی)، ۵ درصد در صنایع فولادی، ۳ درصد سیمان و ۲ درصد هم در سایر صنایع مصرف می‌شود.

محسن دوستی، کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری ارشک گفت: بر اساس تصمیم گرفته شده در ستاد اقتصادی دولت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق فرمول گذشته و با اعمال سقف قیمتی ۵ هزار تومان، نرخ سوخت صنایع پتروشیمی ، فولادی ، فلزی و پالایشگاه ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با سقف ۲ هزار تومان و نرخ سوخت سایر صنایع مثل سیمان، کاشی و سرامیک، شیشه و بلور، نانوایی صنعتی و هتل معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با سقف ۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران دارای ۱،۲۰۰ هزار میلیارد فوت مکعب ( ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب ) ذخایر گازی است به عبارت دیگر ایران دارای ۱۶ تا ۱۷ درصد از ذخایر گاز دنیا و دومین کشور در ذخایر گازی اثبات شده دنیا است.

وی ادامه داد: با توجه به این توضیحات قیمت گاز صنایع ایران مطابق فرمولی که بخش اعظم آن بر مبنای قیمت‌های گاز در هلند، انگلستان، کانادا و آمریکا است، تعیین می‌شود و ایران سهمی از بازار جهانی گاز ندارد و همچنین در فصل سرد با کمبود گاز مواجه است و به ناچار گاز صنایع مخصوصا صنایع فولادی و پتروشیمی در ماه‌هایی از زمستان قطع می‌شود. این موضوع به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی زیان وارد می کند که به عنوان نمونه می توان به شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد بورسی " فسبزوار " اشاره کرد که در دی و بهمن ماه سال گذشته به دلیل قطعی گاز هیچ گونه تولیدی نداشته است .


بیشتر بخوانید: صنایع پایین دستی پتروشیمی قدرتمند می‌شوند


دوستی تصریح کرد: به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همچنین هدر رفت قسمت عمده‌ای از گاز مصرفی در بخش خانگی به علت ارزان بودن قیمت و نبود مصرف صحیح در فصل سرما، با کمبود و قطعی گاز صنایع مواجه می‌شویم که باعث تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیری به شرکت‌ها می‌شود. در بخش برق هم به دلیل بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ارزان بودن قیمت برق خانگی، الگوی مصرف غلط و همچنین نداشتن توجیه به سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای نیروگاهی (با توجه به قیمت‌های دستوری که موجب غیراقتصادی بودن سرمایه گذاری می‌شود)، کشور در فصل گرما با کمبود برق مواجه است و این موضوع موجب قطع برق صنایع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت‌وگو بیان کرد: برای مثال می‌توان به کاهش تولید شمش فولادی، دپو شدن مواد اولیه واحدهای فولادی و نداشتن تقاضا برای مصرف اشاره کرد که این موضوع موجب خسارت به صنایع بالا دستی و بر هم خوردن زنجیره تولید می‌شود. با توجه به بحران انرژی در دنیا به خصوص در اروپا و متصل بودن نرخ گاز صنایع به قیمت‌های گاز در اروپا، پیشنهاد می‌شود با وجود ذخایر عظیم گازی در ایران و همچنین برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی برای تمامی صنایع از جمله صنایع مادر از قبیل صنایع پتروشیمی و فولادی که سهم قابل توجهی در ارزآوری به کشور را دارند و از طرفی با توجه به تورم داخلی و افزایش سایر هزینه‌های تولیدی، فرمول نرخ گاز صنایع مورد بازنگری قرار گیرد.

کد خبر 457962

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =