پیش بینی بازار سرمایه/پیشتازان نیمه دوم ۱۴۰۱

در صورتی‌که بازار از مسیر توافقات عبور کند، صنایع خودرو، بانکی و حمل و نقل از جمله صنایع پیشتاز بازار خواهند بود.

به گزارش صدای بورس؛‌نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ میلاد شهر با بیان‌اینکه بازار سرمایه از دو مسیر توافق برجام و بدون آن می‌گذرد گفت: در صورتی‌که بازار از مسیر توافقات عبور کند، براساس برجام سال ۲۰۱۵، صنایع خودرو، بانکی و حمل و نقل از جمله صنایع پیشتاز بازار خواهند بود.

کمال خانزاده با اشاره به‌اینکه هم‌اکنون نیز بازار به استقبال برجام رفته است، افزود: همچنین انتظار می‌رود با گشایش‌ها و توافقات برجام ، صنعت بانکداری به دلیل تبادلات ارزی با دنیا از شرایط بهتری در مقایسه با دیگر صنایع برخوردار باشد.

او با تاکید براینکه طبق روال گذشته، صنعت خودرو زودتر از سایر صنایع به پیشواز توافق برجام رفته است، گفت: همچنین با ورود خودروسازهای بزرگ دنیا به کشور و سرمایه‌گذاری آنها دراین صنعت شاهد تحولات و اتفاقات مثبتی دراین صنعت خواهیم بود.

خانزاده حمل و نقل را از دیگر صنایع پیشتاز در نیمه دوم سال برشمرد و توضیح داد: در صورتی‌که گشایش‌های برجامی رخ دهد، صنعت حمل و نقل نیز از جمله صنایع پربازده در نیمه دوم سال خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: در صورت توافق یا عدم توافق شاخص به چه کانالی می‌رسد؟


او اضافه کرد: اما اگر بازارسرمایه از مسیر بدون برجام عبور کند، باید منتظر وضعیت بازار ارز بود. بنابراین اگر نرخ ارز برای مدت ۵ تا ۶ ماه در محدوده بیش از ۲۵ هزار تومان تثبیت شود بار دیگر بازار سرمایه به استقبال صنایع صادرات محور از جمله پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فولادی‌ها خواهد رفت. اما در حال حاضر P/E این صنایع پائین و اکثرا در محدوده ۴ تا ۵ است.ازاین‌رو، در صورت از بین رفتن ریسک‌های سیاسی و تحریم‌ها، شرکت‌های صادراتی، می‌توانند شرایط خوبی پیدا کنند.

خانزاده در واکاوی دلایل این موضوع نیز توضیح داد: با حذف ریسک‌های سیاسی، هزینه‌ها و تخفیف‌هایی که این شرکت‌ها دردوران تحریم پرداخت می‌کنند، حذف می‌شود و این موضوع به سودآوری و افزایش درآمد صنایع صادرات محور کمک قابل توجهی خواهد کرد.

نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ میلاد شهر با تاکید براینکه بازار سرمایه با رفع تحریم‌ها و از بین رفتن ریسک‌های سیاسی به استقبال شرکت‌هایی خواهد رفت که عمده محصولاتشان صادراتی است، گفت: طبق سنوات گذشته P/E این صنایع به اعداد ۷ و ۸ خواهد رسید. بنابراین صنایع صادرات محور از جمله صنایع پرپتانسیل در نیمه دوم سال خواهند بود.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه صنعت پالایشگاهی نیز بخش بزرگی از بازار را تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: البته وضعیت این صنعت بستگی به وضعیت قیمت نفت دارد. حال در صورتی که قیمت‌ها در محدوده فعلی باقی بماند، صنعت پالایشگاهی نیز می‌تواند بازدهی معقولی داشته باشد.

خانزاده که چشم‌انداز خوبی برای بازار سرمایه متصور است، بی‌اعتمادی و کمبود نقدینگی را مشکل امروز بازار سرمایه ذکر کرد و توضیح داد: در صورت توافق و رکود در سایر بازارهای موازی چون مسکن، خودرو، طلا و سکه بخشی از نقدینگی می‌تواند به بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند. اما باید در نظر گرفت که روند رشد نقدینگی در کشور صعودی است و به تبع آن کنترل تورم در کوتاه مدت سخت است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط بازارسرمایه در صورت امضاء نشدن برجام نیز گفت: در صورت محقق نشدن برجام شرایط تورم و رشد نقدینگی صعودی‌تر خواهد شد و تورم در تمامی بازارها از جمله مسکن و بازارهای موازی بار دیگر افزایش خواهد یافت.از این رو، بازار سرمایه در صورتی می‌تواند بدون توافق برجام رشد کند که قیمت دلار به محدوده‌های بالاتر افزایش یابد که دراین صورت با توجه به تورم قیمت کالاها ومحصولات شرکت‌های تولیدی باعث افزایش سودآوری محصولات این شرکت‌ها می‌شود و در کوتاه مدت بازار در حالت رکود و خنثی خواهد رفت اما در بلند مدت با رشد قیمت ارز می‌تواند بار دیگر افزایشی باشد. خانزاده در پایان شرایط بازار سرمایه را از لحاظ تحلیل بنیادی و تکنیکال مناسب برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد.

کد خبر 457994

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =