واردات گاز از روسیه؛ فرصت یا تهدید؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در این شرایط از هر فرصتی برای دور زدن تحریم استفاده می‌کنیم تا برای اداره کشور درآمد ارزی داشته باشیم، از هر پیشنهادی که بخشی از نیاز ما را تامین کند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش صدای بورس، میرقاسم مومنی درباره واردات گاز از روسیه اظهار داشت: در این خصوص باید چندین موضوع را در نظر بگیریم ابتدا اینکه علیه دو کشور تحریم اعمال شده، موضوع دیگر اینکه در شرایط فعلی ایران نمی‌تواند از جنوب گاز کافی برای مصرف استان‌های شمالی انتقال دهد، زیرا هزینه‌های نقل و انتقال بالاست، همچنین تعهداتی به کشورهای مشتری داریم که در برخی زمان‌ها امکان تامین نداریم.

وی افزود: علاوه بر تعهدات گازی که ما به عراق و ترکیه داریم، بالا رفتن سرانه مصرف کشور هم تا حدی که است برخی مواقع با کمبود مواجه می‌شویم، بر این اساس اکنون تفاهم شده روزانه ۵۵ مییلیون متر مکعب گاز را وارد کنیم که در قالب سواپ انجام خواهد شد یعنی ما گاز روسیه را به مصرف داخل رسانده و از جنوب به مشتریان این کشور تحویل خواهیم داد.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: همکاری گازی ایران و روسیه می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری و تیم جدید انرژی در منطقه باشد، ایران و روسیه می‌توانند بازار را مدیریت کنند و در واقع یک اوپک گازی در منطقه شکل بگیرد.

وی گفت: البته اجرای این پروژه منوط به این است که زیرساخت‌ها و شرایط مالی و سیاسی لازم فراهم شود، اینکه خط لوله از کدام کشورها عبور کند بسیار اهمیت دارد، چون ما با روسیه مرز زمینی نداریم و از بستر دریای خزر هم با توجه به مسئله حقوق دریا و همچنین عمق آن امکان ندارد، از طریق خطوط لوله ترکمنستان- روسیه و ایران قابل اجرا است، بین روسیه و ترکمنستان از زمان شوروی سابق یک خط لوله گاز برقرار است که می‌توان از آن برای انتقال گاز از روسیه به ترکمنستان و سپس ایران و بعد به ترکیه، افغانستان، پاکستان استفاده و گاز را سواپ کرد.


بیشتر بخوانید:سقوط زمستانی اروپا/ روسیه شیر گاز را بست


مومنی دریافت گاز از روسیه را فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها یاد کرد و گفت: در حال حاضر باتوجه به محدود شدن روسیه برای ارسال گاز به اروپا شرایط صادرات این کشور تغییر کرده ما نیز در شرایطی هستیم که می‌توانیم برای تامین گاز استان‌های شمالی از مسیر واردات از روسیه بهره ببریم و معادل آن را از جنوب به مشتریان روسیه صادر کنیم.

وی در مورد احتمال عدم عمل به وعده از سوی روسیه گفت: در عالم سیاست یک موضوع قطعی وجود ندارد ممکن است تا فردا روسیه با اروپا و امریکا صلح کند و شیر لوله‌های گاز را به اروپا باز کند و موضوع تفاهم با ایران منتفی شود، اما در حال حاضر این کشور حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد متر مکعب گاز مازاد دارد به این دلیل اینکه با تحریم اروپا مواجه است و ما با واردات حدود ۵۵ میلیون متر مکعب از طریق ترکمنستان می‌توانیم به تعهدات گازی خودمان به ترکیه و عراق عمل کنیم و حتی گاز را به پاکستان و افغانستان انتقال دهیم. ضمن اینکه ترکیه دوباره گاز را از آذربایجان و روسیه و ایران بعد از تامین نیاز داخل ری‌اکسپرت می‌کند و قطعا به هر میزان گاز صادراتی نیاز دارد، ترکیه اکنون از دو خط ترک‌استریم و بلواستریم از مسیر دریای سیاه گاز دریافت می‌کند و این فرصتی است که بتواند بخشی از نیاز خود را از ایران هم دریافت کند و صادرات داشته باشد.

مومنی در ادامه یادآور شد: تصمیم به واردات گاز از روسیه تصمیم در بحران است، ما در شرایط عادی نیستیم ما کشوری هستیم که نمی‌توانیم نقل و انتقال مالی و داد و ستد انرژی داشته باشیم و امکان واردات و صادرات نداریم، در این شرایط از هر فرصتی برای دور زدن تحریم استفاده می‌کنیم تا برای اداره کشور درآمد ارزی داشته باشیم، از هر پیشنهادی که بخشی از نیاز ما را تامین کند وارد مذاکره می‌شویم، اینکه روسیه از مسیر ترکمنستان به ایران گاز می‌فرستد تا ما به ترکیه و عراق صادرات داشته باشیم فرصت خوبی است، حداقل اینکه می‌توانیم از درآمد ترانزیت استفاده کنیم و این نکته مثبتی برای کشور است.

به گزارش ایلنا - وی تاکید کرد: علیرغم اینکه در شرایط کنونی واردات گاز از روسیه مثبت ارزیابی می‌شود، اما اگر بلندمدت فکر کنیم همه خطوط لوله کشور باید مستقل باشد و به منابع داخلی متصل باشد درشرایط فعلی تحریم شاید مجبوریم اینگونه عمل کنیم.

کد خبر 457763

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =