حذف دلار از  مبادلات تجاری چه معنایی دارد؟

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: باید علاوه بر پول کالا هزینه تبدیل دلار را به سایر ارزها را هم بپردازیم و این تبدیل کردن برای کشور و تاجر ایرانی هزینه بالایی دارد.

به گزارش صدای بورس، سیدحمید حسینی درباره حذف دلار از مبادلات تجاری اظهار داشت: حذف دلار از مبادلات چند معنا دارد، زمانی کالاهایی را بر مبنای دلار خرید و فروش می‌کنیم و در زمان پرداخت تبدیل به یورو و یا ارز دیگر کرده و تسویه می‌کنیم این روش به معنای حذف دلار از مبادلات نیست بلکه به دلیل محدودیت‌ها موقع پرداخت معادل را پرداخت کردیم.

وی تصریح کرد: در دنیا مبادلات نفتی و غذایی عمدتا بر مبنای دلار قیمت‌گذاری می‌شود و هنوز ۶۰ درصد سبد ارزی دنیا بر مبنای دلار است و اگر قرار باشد دلار از مبادلات اقتصادی دنیا حذف شود باید آنقدر ارزها قدرت بگیرند تا در قیمت‌گذاری جایگزین دلار شوند، مثلا روزانه ۵۰ میلیون بشکه یعنی ۵ میلیارد دلار معاملات فیزیکی نفتی صورت می‌گیرد که مبنای قیمت‌گذاری و مبادلات همه این میزان نفت؛ دلار است و یا در معاملات کالاهای اولیه همه چیز بر مبنای دلار است مگر اینکه ارزهای دیگر آنقدر قدرت بگیرند که جایگزین دلار شوند و پلتفرم قیمت‌گذاری بر پایه دیگر ارزها باشد، مثل راه‌آهن از قبل بر مبنای کرون سوئد بوده است.


بیشتر بخوانید :دلار امروز چند شد؟


دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه اگر ما بخواهیم دلار را حذف کنیم مجبوریم هزینه بالاتری بدهیم، خاطرنشان کرد: مثلا زمان پرداخت دلار را به دیگر ارزها از جمله یورو و درهم تبدیل می‌کنند و ما باید علاوه بر پول کالا هزینه تبدیل دلار را به سایر ارزها را هم بپردازیم و این تبدیل کردن برای کشور و تاجر ایرانی هزینه بالایی دارد.

به گزراش ایلنا - وی با تاکید بر اینکه حذف دلار از مبادلات تاثیری بر انزوای اقتصادی کشور ندارد، گفت: ما با شرکای تجاری کار می‌کنیم و روی معاملات توافق می‌کنیم، زمان پرداخت با رضایت طرف مقابل معادل دلار و سایر ارزها را پرداخت می‌کنیم و مشکلی از این بابت نیست.

کد خبر 457418

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مسیر متضاد اونس جهانی و طلای داخلی

    مسیر متضاد اونس جهانی و طلای داخلی

    طی روزهای اخیر قیمت طلا و سکه با نوساناتی همراه شد. در روزهای آینده قیمت این بازار چه روندی را طی می‌کند؟

  • پیام افزایش قیمت درهم به معامله گران

    پیام افزایش قیمت درهم به معامله گران

    در بازار قیمت نقدی سکه بالای ۱۴ میلیون تومان بود اما قیمت سکه رفاه در کانال ۱۳ ماند. نکته جالب بازار سکه این بود که قیمت سکه اتحادیه بالاتر از سکه بازار زده شده بود.

  • وضعیت ۲۴ ارز در بازار رسمی

    وضعیت ۲۴ ارز در بازار رسمی

    بانک مرکزی امروز، ‌سه‌شنبه (۲۵ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز افزایش و نرخ ۲۴ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • یورو در تهران گرانتر از جهان!

    یورو در تهران گرانتر از جهان!

    دلار تهران با کانال ۲۹ ملاقات کرد/ سکه وارد کانال ۱۳ شد/ یورو در تهران گرانتر از جهان شد/ توافق شود دلار چقدر می‌ریزد؟

  • قیمت بیت کوین به ۲۵ هزار دلار رسید

    قیمت بیت کوین به ۲۵ هزار دلار رسید

    قیمت بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا ۲.۲ درصد در روز یکشنبه افزایش داشت و به ۲۵۰۳۱ دلار رسید، یعنی بالاترین رقم از سیزدهم ماه ژوئن.

  • چه خوب شد نماد سرخابی‌ها در بورس متوقف است

    چه خوب شد نماد سرخابی‌ها در بورس متوقف است

    خصوصی‌سازی یک فرآیند است که فروش سهام بخش کوچکی از آن بوده و برای اثرگذار بر اقتصاد و باشگاه‌هانیاز به اصلاح ساختار بنگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم دارد.

  • سرپرست پتروشیمی ارغوان گستر ایلام منصوب شد

    سرپرست پتروشیمی ارغوان گستر ایلام منصوب شد

    مدیرعامل پترول، طی حکمی وحید نیک‌نام را به عنوان سرپرست پتروشیمی ارغوان گستر ایلام منصوب کرد.

  • صادرات نفت ایران بالاتر می‌رود

    صادرات نفت ایران بالاتر می‌رود

    اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکشها نشان می‌دهد که ایران صادرات نفت خود را در ژوئن و ژوئیه افزایش داده است و ممکن است میزان صادراتش ماه میلادی جاری با عرضه تخفیف بیشتر نسبت به نفت روسیه به چین، افزایش بیشتری پیدا کند.

  • سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد

    سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد

    کشتی‌آرای از کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه نسبت به روز پنج‌شنبه خبر داده و می‌گوید: با روند فعلی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده نیز قیمت‌ها با کمی کاهش همراه خواهد شد.

  • دلار امروز چند شد؟

    دلار امروز چند شد؟

    ‌قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۵۱ تومان اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =