سهم نفت و گاز از حجم صنعت در اقتصاد ایران

آمار ها نشان می دهد در میان بخش‌های گروه صنعت، بیشترین سهم به نفت و گاز تعلق دارد.

به گزارش صدای بورس،رشد اقتصادی گروه صنعت در سال گذشته ۶ درصد برآورد شده است، از این حیث این گروه بالاترین ترین نرخ رشد را در میان تمامی گروه های اصلی اقتصادی به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه بالغ بر ۳۱ درصد حجم گروه صنعت ناشی از ارزش افزوده بخش نفت و گاز است، رشد مناسب بخش نفت نیز از دلایل رشد بالای صنعت در سال ۱۴۰۰ برشمرده می شود. بخش های گروه صنعت عبارت است از؛ معدن، نفت‌وگاز، سایر معادن، تأمین آب،برق‌وگاز، ساختمان و خود صنعت.

حجم حقیقی بخش نفت و گاز در سال گذشته ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، بر این اساس بیشترین سهم در میان بخش های گروه صنعت به بخش نفت و گاز با سهم ۳۵.۱ درصدی تعلق دارد. این سهم در سال ۹۹ حدود ۳۴ درصد برآورد شده است، افزایش سهم بخش نفت و گاز بیانگر رونق نسبی ایجاد شده در این بخش در سال ۱۴۰۰ است. آمار ها نشان می دهد از زمستان ۹۹ ارزش افزوده بخش نفت افزایش قابل توجهی داشته است که گویای رونق نسبی صادرات نفتی است، بسیاری آمدن بایدن در حوالی زمستان سال ۹۹ را علت باز تر شدن گلوگاه های صادراتی نفت ایران عنوان کرده اند.

بخش صنعت نیز با حجم ۹۷ هزار میلیارد تومانی بیشترین سهم از گروه صنعت را پس از بخش نفت و گاز به خود اختصاص داده است. سهم بخش صنعت در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد برآورد شده است. کمترین سهم نیز به بخش سایر معادن با ۳.۵ درصد تعلق دارد، حجم ارزش افزوده این بخش در سال گذشته تنها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۹۹ کاهش نیز داشته است. با توجه به پتانسیل بالای معادن در ایران این عدد بسیار ناچیز محسوب می شود.

رشد اقتصادی گروه صنعت؛ منفی ۱۹ تا مثبت ۲۵

رشد اقتصادی گروه صنعت در ۱۵ سال گذشته بسیار پر نوسان بوده است به طوری که بالاترین نرخ رشد و پایین ترین رشد این گروه در این سال حدود ۵۵ درصد با هم فاصله دارد. رشد این گروه در سال ۸۶ حدود ۶.۹ درصد بوده است، البته در سال های پایانی دهه ۸۰ شاهد افت نرخ رشد این بخش بوده ایم. اما اوج سقوط گروه صنعت با شروع دور نخست تحریم های آمریکا در زمان اوباما بوده است، به گونه ای که رشد این گروه در سال ۹۰ به منفی ۷ درصد و افزایش فشار تحریم ها به منفی ۱۹ درصد رسید، این پایین ترین نرخ رشد گروه صنعت در ۱۵ سال گذشته است. در ادامه این روند در سال های ابتدایی دهه ۹۰ تا سال ۹۴ شاهد نرخ رشد های جالبی در گروه صنعت نبودیم.

photo_2022-07-12_12-43-39

منبع: اکو ایران

کد خبر 457813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ترکیه در قیاس با ایران حدود ۴ برابر است، با این حال، این کشور هنوز در این زمینه، اوضاع قابل قبولی در میان کشورهای OECD ندارد.

  •  واردات گاز از روسیه؛ فرصت یا تهدید؟

    واردات گاز از روسیه؛ فرصت یا تهدید؟

    یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در این شرایط از هر فرصتی برای دور زدن تحریم استفاده می‌کنیم تا برای اداره کشور درآمد ارزی داشته باشیم، از هر پیشنهادی که بخشی از نیاز ما را تامین کند، استقبال می‌کنیم.

  • ماهی یک میلیارد دلار زیان صنایع از این محل

    ماهی یک میلیارد دلار زیان صنایع از این محل

    خاموشی برق صنایع تاکنون خسارت‌هایی  را به بخش‌های مختلف تولیدی وارد کرده و سبب کاهش بازدهی تولید برخی از صنایع شده است این درحالی است که قطعی برق حداقل ۲۰ درصد هزینه‌های تولید را در برخی صنایع افزایش می‌دهد و برآورد شده این خاموشی‌ها ماهانه یک میلیارد دلار زیان به اقتصاد کشور وارد می‌کند که معادل نیمی از سرمایه ساخت یک نیروگاه ۴ هزار مگاواتی است، بنابراین عدم تامین برق پایدار واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده مشکلاتی را برای واحدهای تولیدکننده ایجاد کرده است.

  • نگاه رییس سابق سازمان انرژی اتمی: مردم انتظار معجزه از توافق نداشته باشند!

    نگاه رییس سابق سازمان انرژی اتمی: مردم انتظار معجزه از توافق نداشته باشند!

    عباسی معتقد است: مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد و اینگونه نیست که رفتار طرف های مقابل ما تغییر کرده باشد.

  • صادرات نفت ایران بالاتر می‌رود

    صادرات نفت ایران بالاتر می‌رود

    اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکشها نشان می‌دهد که ایران صادرات نفت خود را در ژوئن و ژوئیه افزایش داده است و ممکن است میزان صادراتش ماه میلادی جاری با عرضه تخفیف بیشتر نسبت به نفت روسیه به چین، افزایش بیشتری پیدا کند.

  • پالایشگاه‌های اروپا در انتظار ۱۰۰میلیون بشکه نفت ایران

    پالایشگاه‌های اروپا در انتظار ۱۰۰میلیون بشکه نفت ایران

    بلومبرگ با اشاره به این‌که در پی احیای برجام تولید و صادرات نفت ایران به‌سرعت افزایش خواهد یافت، نوشت: پالایشگاه‌های اروپایی که قبل‌ از تحریم‌ها حدود ۶۰۰هزار بشکه در روز نفت خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =