پیش بینی بورس شنبه ۲۹ مرداد/حال خوب خودرویی‌ها و بانکی‌ها

در حال حاضر اخبار خوبی از برجام به گوش می‌رسد که باعث شده بازار آرام آرام با رشد همراه شود و به نظر می‌رسد فضای خوب توافقات باعث شده مقداری ارزش معاملات هم شرایط بهتری پیدا کند اما هنوز بازار نامطمئن است.

صدای بورس-مرضیه حیدری: این روزها که اخبار ضدونقیضی از برجام به گوش می‌رسد به نوعی بازار سرمایه دچار سردرگمی و ابهام شده است.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: بازارسرمایه به دلیل اخباری که از برجام مخابره می‌شد در حال رشد بود و گاه صنایع خودرویی در حدود۳۰-۴۰ درصد رشد داشتند و بعد از آن گروه بانکی پرچم‌دار رشد شده بود و در این دوران کوتاه شرایط خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه قاعدتا بعد از رشد بازار عرضه‌ها شدت می‌گیرند و به غیر آن به مقاومت هم رسیده‌اند، افزود: در حال حاضر اخباری که از برجام به گوش می‌رسد، خوب است که باعث شده بازار آرام آرام با رشد همراه شود و به نظر می‌رسد فضای خوب توافقات باعث شده مقداری ارزش معاملات هم شرایط بهتری پیدا کند اما هنوز بازار نامطمئن بوده و تنها یک صنعت و گاه تک سهم یک صنعت شرایط بهتری دارد و همین باعث می‌شود تا ارزش معاملات بهتر شود، همچنین ترس و نگرانی بابت این موضوع هم وجود دارد که صنایع اندکی رشد داشته باشند و در همه صنایع پول تزریق نشده باشند و این هنوز مانند زنگ خطری است که اجازه راحتی خیال از بابت بازار را به ما نمی‌دهد.

او ادامه داد: با فرض شدن یا نشدن توافق، کشور به دو سمت می‌رود یعنی توافقات را شاید تا دو یا سه ماه آینده داشته باشیم یا برعکس و این توافقات را نداشته باشیم اما به مراحلی از سیاست خارجی نزدیک شده‌ایم که تکلیف به زودی مشخص می‌شود. اگر بازار به سمت توافق برجام رفته و مانند گذشته باشد به نظر می‌رسد هر اتفاقی که در سال ۱۳۹۴ افتاده بود، تکرار می‌شود مانند شک‌های منفی که در بازار اتفاق افتاده بود اما برخی از صنایع هم با رشد همراه بودند به دلیل اینکه کاهش قیمت دلار تاثیر زیادی بر صنایع ما دارد که با فرض توافق برجام مقداری قیمت پایین‌تر می‌آید. اما اگر به نسبت گذشته هم برجام سطحی‌تری داشته باشیم مشخصا روند بازار به همین صورت نوسانی و نزولی است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: اگر برجام قوی اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد دیگر در بازار کسی از تورم سودمند نخواهد شد و در اشل کوتاه‌مدت و در بخش اقتصاد رشدی واقعی را شاهد خواهیم بود چرا که ظرفیت‌ها بسیار زیاد است و بازارسرمایه از آن محل رشد می‌کند و p/eها افزایش پیدا می‌کند و به طور متوسط شاید به عدد ۱۰ برسند و ثبات اقتصادی خوبی را داشته باشیم، اگر هم برجام اتفاق نیفتد به نظر می‌رسد همین روندی که دلار با وجود این صحبت‌ها داشت ادامه پیدا کند.

به گفته وی بازار سرمایه هم با تاخیر نسبت به دلار واکنش نشان دهد و در نهایت یک سال بعد بازار هم به اهداف خود می‌رسد. به نظر می‌رسد. اگر برجام محقق نشود بازار سرمایه رشدهای یک سال بعد از رشد دلار را دارد و اگرهم برجام اتفاق بیفتد باید دید که در چه سطحی است.

کد خبر 457716

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =