انتشار اوراق جدید دولتی در هفته پایانی مرداد

وزارت اقتصاد در هفته اخیر اوراق جدیدی را منتشر کرد. این اوراق نرخ سود اسمی برابر با اراد فروخته شده در بازار اولیه امسال داشته اما تاریخ سررسید آن متفاوت بوده است. تاریخ سررسید ۵ ساله که البته موعد پرداخت کوپن آن هر شش ماه یکبار بوده است

به گزارش صدای بورس، وزارت اقتصاد در اطلاعیه اخیر خود خبر از انتشار اوراق جدید اسلامی داد.

این اوراق به نوعی در جهت درآمدزایی دولت بوده و برخی کارشناسان معتقدند رشد فروش دولت در بازار اولیه مسیری غیر تورمی به شمار آمده و از رشد بیشتر پایه پولی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

در همین رابطه دولت نیز در دوازده مرحله برگزاری بازار حراج در سال جاری تقریبا ۲۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته که سهم بانک ها از آن در حدود ۴۰ درصد و سهم نهادهای تامین سرمابه تقریبا ۶۰ درصد بوده است.

در همین رابطه پایگاه اطلاع رسانی وزاررت اقتصاد در هفته اخیر خبر از انتشار اوراق جدیدی داد که تفاوت های قابل ملاحظه ای با اوراق منتشر شده در هفته های گذشته داشته است.

اوراق بدهی دولتی

اوراق جدید دولتی با سررسید ۵ ساله

در بده بستان دولت و مشتریان در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی امسال، به طور کلی دودسته اراد فروخته شده است.

دسته اول آن هایی که تاریخ سررسید کوتاه مدت تری داشته و دسته دوم اوراقی که تاریخ سررسید آن ها در زمان فروش بالاتر بوده و در مرز ۲۲ درصد قرار داشته است.

به طور کلی رصد بازار نشان می دهد تاریخ سررسید اوراق از بازه یک ساله تا تقریبا سه ساله بوده و نرخ سود اسمی آن ها ۱۸ درصد عنوان شده است.

این در حالی است که نرخ سود موثر اوراق در زمان فروش از ۲۱.۵ تا ۲۲ درصد به ثبت رسیده است. اکنون اما دولت خبر ازانتشار اوراق جدیدی داده که ویژگی های متفاوت تری دارد.

این اوراق پنج ساله با نرخ سود اسمی سالانه ۱۸ درصد بوده و شرکت های تأمین سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های بیمه ای و صندوق های بازنشستگی می توانستند آنها را خریداری نمایند. موعد فروش آن البته در روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه بوده است.

به گزارش اکو ایران ،در حالی که قیمت اسمی (هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان) و نرخ سود اسمی ۱۸ درصدی آن مطابق با اراد فروخته شده در بازار اولیه بوده اما تاریخ سررسید آن ۵ ساله بوده و موعد آن تیر ۱۴۰۶ به ثبت رسیده است. نکته مهم دیگر موعد پرداخت کوپن در این اوراق بوده که طبق اعلام وزارت اقتصاد هر شش ماه یک بار بوده است.

کد خبر 457602

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =