آیا امید صعود مجدد به بورس برگشته است؟

 در شرایطی که تا همین هفته‌های اخیر بسیاری از سهامداران به خروج سرمایه خود از بازار سهام تاکید داشتند و دیگر بورس را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانستند، بسیاری از کارشناسان به‌طور پیوسته بر ارزندگی صنایع تاکید داشتند.

به گزارش صدای بورس، این دسته از کارشناسان با بررسی وضعیت عملکرد صنایع اعتقاد داشتند با داشتن استراتژی مناسب و چیدن پرتفویی کارآ می‌توان بازدهی مناسبی کسب کرد.

چنین رویکردی در بازار سهام در حالی قوت گرفت که شکاف میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد کاهش معناداری را تجربه کرد و از طرفی به‌نظر می‌رسد فرمول محاسبه کرک‌اسپرد شرکت‌های پالایشی برای سال‌۱۴۰۱، بدون تغییر بااهمیتی نسبت به سال‌۱۴۰۰ ابلاغ شده که البته تغییرات اندکی دارد و می‌تواند به نفع پالایشی‌ها باشد. بر این اساس، برخلاف گذشته دیگر تنها کیفیت محصول مدنظر نیست و علاوه‌بر آن، کیفیت خوراک نیز درنظر گرفته می‌شود. همچنین با افزایش انتظارات مثبت پیرامون مذاکرات احیای برجام کلیت بازار به‌ویژه خودرویی‌ها و بانکی‌ها در شرایط مطلوبی قرار گرفته‌اند.

بورس اوراق‌بهادار تهران طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه بوده که تاثیر و تبعات بسیاری از آنها تاکنون بر بازار سرمایه سایه انداخته و عملکرد صنایع را تحت‌تاثیر قرار داده است. در پی دعوت مردمی بدون تجربه و دانش معاملاتی به بازار سهام توسط دولت، تعداد فعالان بازار به یک‌باره با افزایش قابل‌توجهی همراه شد و با رشد شارپی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای و دستیابی به قله تاریخی دومیلیون و ۱۰۰‌هزار واحد شاخص، ریزش تاریخی بورس تهران آغاز شد. به‌طور کلی دعوت مردم به بورس، دخالتی بی‌جا در مسیر طبیعی بازار بود و چنین امری بدون درنظر گرفتن سازوکار بورس تهران و ظرفیت‌های موجود در آن افراد بسیاری را برای کسب بازدهی روانه بازار سهام کرد و مردم نیز دعوت فراگیر دولت را به‌معنای بیمه‌کردن بازار سهام تلقی کردند و سرمایه خود را بی‌چون و چرا وارد بازار سهام کردند، اگرچه این موضوع از سوی بسیاری از دولتمردان رد شده و تاکید می‌شود که دولت تنها از بازار سرمایه حمایت کرده و دخالتی در این بازار نداشته است اما این تمام مساله نیست و بسیاری از کارشناسان حوزه بورس معتقدند این ادعا برخلاف واقعیت بوده و با صحبت‌های مسوولان سنخیتی ندارد.


بیشتر بخوانید: سهم سیاست گذاری نادرست از ناکارآمدی بورس


دولت در سال‌های گذشته طی دعوت فراگیر مردم به بورس، درآمد بسیاری از طریق واگذاری سهام خود و اعطای کدهای بورسی کسب کرده و کسری‌بودجه خود را جبران کرده اما این جریان با شروع ریزش بورس پایان نیافت و دخالت‌ها همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که همزمان با آغاز ریزش بازار سهام، وعده‌های فراوانی درخصوص کنترل روند بازار و بازگشت سرمایه مردم به آنها داده شد. این در حالی است که در حال‌حاضر پس از گذشت دو سال ‌از آغاز ریزش بورس تهران همچنان سرمایه ازدست‌رفته مردم بازگشتی نداشته و وعده‌ و وعیدهای داده‌شده به فراموشی سپرده شده است. آزادسازی سهام عدالت بدون توجه به ظرفیت‌های بازار سهام، اثر تصمیم پیرامون ارز ۴۲۰۰‌تومانی بر برخی صنایع بورسی، قیمت‌گذاری دستوری و بسیاری از این دست عوامل روند معاملاتی بورس را چالشی کرده است. در چنین شرایطی رکود بورس ادامه‌دار شد و سرمایه‌گذاران بیش از پیش امید و اطمینان خود را نسبت به این بازار از دست دادند، به‌طوری‌که دیگر اغلب سرمایه‌گذاران بازار سهام را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندانسته و به‌دنبال فضایی امن برای واردکردن سرمایه خود و کسب بازدهی به سایر بازارهای موازی کوچ کرده‌اند.

پایین‌بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام، روند ادامه‌دار خروج سرمایه از گردونه معاملات بورس و تصمیمات بی‌پایه و اساس مسوولان روند معاملات بازار سهام را رکودی کرده است. در این میان می‌توان به تصمیماتی که بازار سرمایه اخیرا شاهد آن بوده اشاره کنیم. برای مثال مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران اخیرا از انتشار شاخص جدیدی برای نشان‌دادن بهتر وضعیت بازار خبر داد که در صورت عملی‌شدن آن در بستری مناسب می‌تواند تصمیم درست و کارآیی برای بازار باشد. تصمیمات و سیاست‌های متناقضی که پیرامون تغییر دامنه‌نوسان و حجم مبنای معاملات بورس تهران نیز گرفته شد در دسته تصمیماتی قرار می‌گیرد که بی‌ثباتی موجود در بازار را افزایش داده و بسیاری از سرمایه‌گذاران را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داده است. تصمیماتی از این دست، زمانی بازار سرمایه را با چالشی جدی همراه می‌کنند که در بستری نامناسب و بدون‌توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار اتخاذ می‌شوند. از طرفی دیگر اغلب نحوه اطلاع‌رسانی این تصمیمات با ایرادات جدی همراه بوده و معمولا اطلاعات کافی از آنها در اختیار فعالان بازار قرار نمی‌گیرد. در نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بورس در روزهای اخیر نشان می‌دهد که بازار سهام به‌رغم اینکه در نیمه ابتدایی مردادماه بازدهی منفی به ثبت رساند و در شرایطی رکودی باقی ماند، از نیمه دوم مرداد روند متفاوتی را آغاز کرد؛ به‌گونه‌ای بورس تهران هفته سوم مردادماه را در حالی آغاز کرد که همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام از روز پنج‌شنبه ۱۳مرداد موج جدیدی از امید و انتظارات مثبت در بازار شکل گرفت.

این رویداد روند متفاوتی در بورس تهران را رقم زد به‌گونه‌ای که در هفته مذکور شاخص‌کل حدود ۷۷/ ۰‌درصد بازدهی مثبت داشت. در این میان، برخی صنایع برجامی نظیر بانکی‌ها و خودرویی‌ها تحت‌تاثیر اخبار برجامی در مجموع شرایط بهتری دارند و کلیت بازار همگام با دریافت اخباری مبنی‌بر پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در وین رشد کرد. واکنش محتاطانه سرمایه‌گذاران بورس تهران به تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که بورس تهران در روز گذشته در ادامه مسیر صعودی خود و تحت‌تاثیر اخبار برجامی با رشد ۳/ ۱‌درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در حال نزدیک‌شدن به میانگین سالانه خود عدد ‌هزار و ۹۵۷میلیاردتومان را به ثبت رساند و در بیشترین سطح خود از ۵‌تیرماه سال‌جاری قرار گرفت. از طرفی در روز شنبه شاهد ورود پول حدود ۱۷۰‌میلیاردتومانی حقیقی‌ها به بازار سرمایه بودیم. در این میان به‌نظر می‌رسد با درنظر گرفته‌شدن دلار نیمایی ۲۷‌هزارتومانی برای اغلب صنایع و از طرفی دیگر کاهش شکاف میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد و رسیدن این رقم به ۵/ ۱۵‌درصد اغلب صنایع تحت‌تاثیر این رویداد با روند مثبتی همراه شده و به‌طور کلی این اتفاق خبر مثبتی برای بورسی‌ها تلقی می‌شود. از طرفی بر اساس فرمول محاسبه کرک‌اسپرد شرکت‌های پالایشی برای سال‌۱۴۰۱، بدون تغییر بااهمیتی نسبت به سال‌۱۴۰۰ ابلاغ شده که البته تغییرات اندکی دارد.

تخفیف‌ها و نحوه محاسبه خوراک و فرآورده همچون سال‌۱۴۰۰ باقی‌مانده و همان فرمول به‌کار گرفته می‌شود، اما برخلاف گذشته دیگر تنها کیفیت محصول مدنظر نیست و علاوه‌بر آن، کیفیت خوراک نیز درنظر گرفته می‌شود. همین امر می‌تواند بر حاشیه سود پالایشی‌ها بیفزاید. در چنین شرایطی بیش از پیش بر ارزندگی بازار سهام تاکید می‌شود و به‌نظر می‌رسد بازار کنونی در مقایسه با قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است. بسیاری از فعالان بازار مطابق با آنچه کارشناسان بازار سهام همواره بر آن تاکید داشتند، بورس را ارزنده می‌دانند و به‌نظر می‌رسد امید به بازار تا حدودی بازگشته است، ضمن اینکه این نگرانی وجود داشت که با نوسان نماگر اصلی بورس تهران در محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار واحد، این سطح نیز از دست برود اما در حال‌حاضر با تحکیم جو مثبت بر معاملات بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل مورد حمایت واقع شود. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش ارزش معاملات، ورود سرمایه سهامداران خرد به بازار سهام و بهترشدن وضعیت تاثیرگذار بر صنایع بورسی حداقل در میان‌مدت شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.

شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در معاملات روز شنبه ۲۹/ ۱‌درصد پیش‌روی کرد و نماگر هم‌وزن تالار نیز با افزایش ۶/ ۱‌درصدی در سطح ۳۹۵‌هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد سهام با نزدیک‌شدن به میانگین سالانه خود در مرز دوهزارمیلیارد ‌تومان قرار دارد. از طرفی برخلاف روند غالب در بازار، بورس در روز گذشته ورود پول ۱۷۰‌میلیاردتومانی سهامداران خرد را شاهد بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این روز افزایش نسبی قیمت‌ها در نمادهایی همچون «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیش از هر چیز توانست بر جهت‌گیری نماگر یادشده موثر باشد، با این‌حال همان‌طور که اشاره شد برآیند دادوستدهای میان خریداران و فروشندگان نشان می‌دهد که بازار و فعالان به اخبار منتشرشده از مذاکرات احیای برجام واکنشی مثبت نشان داده و امید آنها به ادامه روند صعودی بازار حداقل در کوتاه‌مدت افزایش یافته است.

کد خبر 457336

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • موتور نیم سوز برق تابستان

    موتور نیم سوز برق تابستان

    حفظ روشنایی خانه‌ها در تابستان چگونه میسر شده است؟

  • سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

    سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

    یک کارشناس اقتصادی گفت: برخی تولیدکنندگان با عرضه قطره چکانی کالاها به بازار باعث شدند تا بازار این صنعت هم مانند کاری که خودروسازان با مردم کردند بشود ؛ سیاستی که پول مردم را گرفته و ۶ ماه دیگر کالا را تحویل می‌دهند هم به بازار لوازم خانگی سرایت کرد بنابراین تولیدکنندگان نتوانستند از اعتمادی که زمینه آن به واسطه عدم واردات کالا فراهم شده بود استفاده کنند و بازارسازی مناسب داشته باشند

  • هر یک تومان در بازارهای داخلی طی ۵ سال گذشته چند برابر شده؟

    هر یک تومان در بازارهای داخلی طی ۵ سال گذشته چند برابر شده؟

    بررسی ها نشان می دهد در فاصله پنج سال اخیر کسانی که در سپرده بانکی سرمایه گذاری کردند نسبت به تورم جا مانده اند.

  • مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    بازارسهام رمقی برای عبور از رکود معاملاتی ندارد. رفتار سهامداران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد به‌رغم پیشروی نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران معاملات بازار سهام را با احتیاطی دوچندان نظاره می‌کنند.

  • تورم خوراکی در استان‌ها

    تورم خوراکی در استان‌ها

    بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین ضریب اهمیت اقلام خوراکی در میان استان‌های کشور به سیستان و بلوچستان و کمترین به استان تهران تعلق دارد.

  • رفتار معکوس بورس در قبال تورم!

    چشم‌انداز بازار سرمایه در گفت‌وگو با مدیرعامل سبدگردان داریک پارس

    رفتار معکوس بورس در قبال تورم!

    ابوالفضل شهرآبادی معتقد است در اقتصاد تورمی که با نرخ تورم ۵۰ درصدی مواجه است، به جای آنکه بورس همگام با تورم رشد کند و وظیفه پوشش تورمی خود را انجام دهد با شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که سهام آنها عملا فروشنده دارد و به جای اینکه تورم باعث شود سهام شرکت‌ها خود را با تورم به‌روز کرده و آن را پوشش دهند و بورس به عنوان سپر تورمی کار کند، متاسفانه عکس این اتفاق افتاده و سودآوری لازم را نداشته است که جای تعجب و بررسی دارد.

  • صنعت خودرو در حال پوست‌اندازی پلتفرمی است

    صنعت خودرو در حال پوست‌اندازی پلتفرمی است

    مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: پوست‌اندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش بنیان شدن در صنعت خودرو هدفگذاری شده تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم.

  • درخواست مالیاتی دولت از کارگزاری های تعطیل

    درخواست مالیاتی دولت از کارگزاری های تعطیل

    بررسی فهرست کارگزاری‌های لغو مجوز شده و تعلیق فعالیت از سوی سازمان بورس نشان می‌دهد برخی از این شرکت‌ها همچنان فعال مالیاتی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =