۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

بازار سرمایه پس از هفت هفته ریزش در هفته سوم مردادماه با تغییر روند مواجه شد و شاخص های عملکردی بورس رشد داشتند.

به گزارش صدای بورس، هفته سوم مرداد ماه در حالی برای بازار سرمایه به پایان رسید که بورس تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قرار داشت. اما بازار سهام برخلاف هفت هفته گذشته، این بار روند صعودی به خود گرفت و بخشی کوچکی از افت هفته های قبل را جبران کرد.

در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی پیش روی سهامداران وجود داشت،‌ شاهد چرخش چند باره بازار بودیم و با انتشار هر خبر و یا اظهارنظری درباره رخدادهای سیاسی و اقتصادی، جریان عرضه و تقاضا تغییر می کرد؛ موضوعی که به خوبی نشان می دهد که بازار در یک بلاتکلیفی کامل قرار دارد و در این شرایط نمی توان انتظار شکل گیری یک روند مشخص را داشت.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی همه عوامل که منجر به رشد بورس خواهد شد را مثبت ارزیابی می کنند و از نظر بنیادی وضعیت بورس را ارزنده بیان می کنند. اما همه آنها نکته اصلی را به ماجرای بی اعتمادی موجود در بازار مرتبط می دانند.


بیشتر بخوانید: سهم سیاست گذاری نادرست از ناکارآمدی بورس


* بی اعتمادی سهامداران به بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل موثر بر وضعیت بازار به یک عامل مشخص محدود نمی ‌شود. اما مهمترین عامل آن همان بی اعتمادی سرمایه گذاران است که رفتار دولت ها سبب این حجم از بی اعتمادی شده و سرمایه گذاران بزرگ عملا نسبت به فعالیت در بازار با احتیاط بیشتری رفتار می کنند.

وی افزود: وقتی با انتشار گزارش ‌های ۳ ماهه فراتر از انتظار شرکت‌ های بزرگ، بازار سهام اقبال خاصی نشان نمی ‌دهد یا در نهایت ۵ درصد مثبت می ‌شود، اما مجدد با عرضه سرکوب می ‌شود، باید علت این ماجرا را در اطمینان نداشتن سهامداران از آینده بورس جستجو کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی و تاثیر آن بر نرخ سپرده ‌ای که بانک ‌ها به مشتریان پیشنهاد می ‌کنند به عنوان یکی از معیارهای مهم بر ارزش گذاری سهام تلقی شده و با کاهش آن می توان امیدواری بیشتری برای رشد بورس متصور شد.

دانشی در ادامه با بیان اینکه سطوح قیمتی اکثر نمادها به حدی جذاب شده که تمام عوامل یعنی قیمت‌ های جهانی، نرخ بهره و نرخ ارز اثر خود را بر قیمت سهم های مختلف گذاشته است و سودآوری شرکت ‌ها می‌ تواند سطوح قیمتی بالاتر را توجیه کند، ادامه داد: فقط دولت باید بخشی از اعتماد از دست رفته را جبران کند تا روند مثبت بورس آغاز شده و شاهد بازدهی مثبت بورس باشیم.

* رشد شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته گذشته صعودی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص رشد ۱۱ هزار و ۵۶۲ واحدی را پشت سر گذاشت. روز سه ‌شنبه نیز شاخص برای پنجمین روز کاری متوالی رشد کرد و ۳ هزار و ۱۹ واحد بالا آمد.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

در روز چهارشنبه روند صعودی شاخص متوقف شد و ۳ هزار و ۴۷۷ واحد نزول کرد. با این حال شاخص در آخرین روز کاری هفته بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۱ هزار و ۱۰۴ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت هشت دهم درصد شود.

* بازدهی دوبرابری شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن بورس در روز شنبه با رشد ۶ هزار و ۸۸ واحدی معاملات را به پایان برد. در روز سه شنبه افزایش ۸۰۱ واحدی را تجربه کرد و در روز چهارشنبه مانند شاخص کل با افت هزار و ۳۴۲ واحدی کار را به پایان برساند.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۵ هزار و ۵۴۷ واحد بالاتر ایستاد تا در سطح ۳۸۹ هزار و ۶۰۲ واحدی قرار بگیرد و بازدهی مثبت ۱.۴۴ درصدی را ثبت کند. بازدهی شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس تقریبا دو برابر بوده است.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته سوم مردادماه میانگین ارزش کل معاملات با رشد ۴۲ درصدی نسبت به رقم ۴۲ هزار و ۸۴۷ هزار میلیاردی هفته دوم مردادماه به رقم هفته ۶۱ هزار و ۹۶ میلیارد تومان برسد.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۲۴۲ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۳ درصدی داشته است.

رشد بازار سهام پس از ۷ هفته ریزش

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری درباره جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عصر سه‌شنبه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، نوشت: در این جلسه گزارشی از آخرین وضع بازار سرمایه، تحولات این بازار و نوسانات آن ارائه و دلایل این روندها تشریح شد. رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های مسوول، بر لزوم حفظ ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسوول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد. رئیسی همچنین از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار افزود: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به‌طور جدی پرهیز شود.

به گزارش فارس، حال باید منتظر ماند و دید واکنش بورس به جلسه ستاد اقتصادی دولت که در هفته گذشته برگزار شد، چیست و آیا این جلسه می تواند بی اعتمادی موجود در بورس را تا حدودی برطرف کند و معاملات در بازار سرمایه را رونق دهد یا خیر.

کد خبر 457211

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبرهای خوش مالیاتی وزیر اقتصاد

    خبرهای خوش مالیاتی وزیر اقتصاد

    وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه مسئله تورم و کنترل قیمت ها در بازار در صدر و اولویت هدف گذاری های وزارت اقتصاد قرار گرفته است، گفت: این اولویت در ستاد اقتصادی دولت در کنار اهدافی مانند رونق تولید، کمک به تولید و ... نیازمند توجه ویژه ای است و بنا داریم از همه اهرم ها و ابزارهای لازم در سیاست پولی، مالی و بودجه ای و سایر ابزارها برای کنترل این مسئله حیاتی و کلیدی استفاده کنیم.

  • فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    کارشناسان بازار ارز معتقدند: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود، نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند. 

  • رابطه مستقیم نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه

    رابطه مستقیم نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: زمانی که نرخ سود بازار بین بانکی دچار تغییر می‌شود، نمی‌توان توقع داشت بازار سرمایه بدون تحول باقی بماند. زیرا هم بانک‌ها در بازار سرمایه سهامدار هستند و هم نرخ سود آن‌ها و نرخ سود بین بانکی رقیب نرخ سودی است که بازار سرمایه پرداخت می‌کند.

  • سهام عدالت افت کرد

    سهام عدالت افت کرد

    وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =