کدام کارگران مشمول دریافتِ فوق‌العاده نوبت کاری می‌شوند؟

آن دسته از کارگرهایی که در شیفت‌های متفاوت کار می‌کنند به علت فشاری که از این چرخشِ ساعاتِ کاری بر آن‌ها وارد می‌شود مشمول دریافتِ فوق العاده نوبت کاری می‌شوند.

به گزارش صدای بورس- آن دسته از کارگرهایی که در شیفت‌های متفاوت کار می‌کنند به علت فشاری که از چرخشِ ساعاتِ کاری بر آن‌ها وارد می‌شود مشمول دریافت فوق‌العاده نوبت کاری می‌شوند.

طبق ماده ۵۵ قانون کار، کاری که در طول ماه گردش دارد، به نحوی که نوبت‌های آن در صبح یا عصر یا شب واقع شود، نوبت کاری نام دارد. همچنین برابر با ماده ۵۶ قانون کار «کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می‌کند و نوبت‌های کار وی در صبح و عصر واقع می‌شود ۱۰درصد و چنانچه نوبتهای در صبح و عصرو شب قرار گیرد، ۱۵درصد و در صورتی که نوبت‌ها به صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد ۲۲.۵درصد علاوه بر مزد به عنوان فوق‌العاده نوبت کاری دریافت خواهد کرد.»


بیشتر بخوانید:حقوق بازنشستگان بالاخره زیاد شد؟


بنابراین طبق این قانون این کارگران بسته به اینکه در کدام شیفت مشغول فعالیت هستند نوبت کاری دریافت می‌کنند. اما متاسفانه این ماده از قانون کار در مورد خیلی از کارگرها رعایت نمی‌شود. در همین خصوص یکی از کارگرهای پیمانکاری مترو تهران به «ایلنا» می‌گوید: در دو شیفت صبح و عصر به صورت گردشی کار می‌کنیم که طبق قانون کار باید مبلغی را به عنوان نوبت کاری بگیریم اما پیمانکار نه تنها این مبلغ را به ما نمی‌دهد بلکه بابتِ اضافه کار هم پولی دریافت نمی‌کنیم.

به گزارش ایلنا، آن‌ها می‌گویند: خیلی از ما حتی مجبوری در روز تعطیل کار کنیم اما حتی بابتِ کار در روز تعطیل به ما تعطیل کاری نمی‌دهند.

کد خبر 457265

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وزارت کار و تعاون به حال خود رها شده/ضرب الاجل یک هفته ای برای حقوق بازنشسته ها

    یک نماینده مجلس اعلام کرد

    وزارت کار و تعاون به حال خود رها شده/ضرب الاجل یک هفته ای برای حقوق بازنشسته ها

    ولی اسماعیلی گفت: انتظار داریم سرپرست وزارت کار و تعاون هفته بعد تکلیف حقوق سایر سطوح را معلوم نماید در غیر این صورت مجلس ورود می‌کند.

  • دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟

    دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟

    در تیر و مرداد امسال مرکز آمار ایران برای حقوق بگیران اخبار امیدوارکننده‌ای نداشت. در گزارش‌های این سازمان نرخ تورم نقطه‌ای هر ماه بالای ۵۰ درصد بود، درحالی که غایت افزایش دستمزد کارگران رقم ثابت ۳۸ درصد برای تمام ماه‌های سال ۱۴۰۱ است.

  •  ۱۰۰ گرم خاویار به اندازه حقوق یک ماه یک کارگر!

    ۱۰۰ گرم خاویار به اندازه حقوق یک ماه یک کارگر!

    ۱۰۰گرم خاویار که برای چند روز صبحانه یک خانواده استفاده می‌شود از حقوق ماهیانه یک کارگر گران تر است و با قیمت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

  • بازنشستگانی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه دارند، حقوق دریافت می‌کنند

    بازنشستگانی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه دارند، حقوق دریافت می‌کنند

    نمایندگان مجلس مقرر کردند، فرد بیمه شده بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد می تواند با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده نمایند.

  • جزئیات پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان

    جزئیات پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان

    پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، در یک الگوی جدید به هیئت دولت ارائه شده، این پیشنهاد را سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان، بازنشستگان کشوری، لشگری و ارتقاء قدرت خرید، ارائه کرده‌اند.

  • استیضاح وزرا و سوال از رئیسی در پی رفتار غیرقانونی در تعیین حقوق بازنشستگان؟

    استیضاح وزرا و سوال از رئیسی در پی رفتار غیرقانونی در تعیین حقوق بازنشستگان؟

    نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران گفت: رفتار غیرقانونی در تعیین حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان می‌تواند زمینه برای استیضاح وزرا و حتی سوال از رئیس جمهور را باز کند.

  • کارگران سالی۳ کیلو گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند

    کارگران سالی۳ کیلو گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند

    یک خانواده‌ی سه نفره‌ی کارگری اگر یک روز بخواهند غذای گوشتی بخورند، باید کل دستمزد آن روزِ نان‌آور خانواده را برای خرید فقط یک کیلوگرم گوشت قرمز هزینه کنند!

  • سکوت دولت در برابر افزایش حق مسکن کارگران

    سکوت دولت در برابر افزایش حق مسکن کارگران

    هرچه هست، تعلل دولت درباره افزایش حق مسکن کارگران به مانند پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چند احتمال را پیش رو قرار داده است: ممکن است حق مسکن کارگران ۱۰۰ هزار تومان دیگر زیاد شود، احتمال دارد که این مزایا همچنان به نرخی ابلاغی دولت پرداخت شود و در عین حال نیز با توجه به اعلام ابطال آن از سوی مجلس ممکن است به صورت موقت ادامه پرداخت آن بر مبنای نرخ سال ۱۴۰۰ صورت بگیرد.

  • غذا هم لاکچری شد

    غذا هم لاکچری شد

    «لاکچری سازیِ کالاهای خوراکی» یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است. نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده اند.

  •  بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز بلاتکلیف‌اند

     بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز بلاتکلیف‌اند

    در حالی که در آستانه ششمین ماه سال هنوز پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به ایستگاه پایانی نرسیده، سازمان اداری و استخدامی از ارائه طرحی خبر داده است که بر ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری دلالت دارد.

  • یارانه پرداختی دولت مصرف کننده را فلج کرد

    یارانه پرداختی دولت مصرف کننده را فلج کرد

    قاسمعلی حسنی کارشناس بازار و مسائل اقتصادی با اشاره به فراز و فرود قیمت اقلام غذایی در یازده ماه اخیر گفت: افزایش نرخ دستمزد کارگران و در کنار آن دوبرابر شدن نرخ حمل و نقل و چند عامل دیگر موجب شده تا تولیدکنندگان راهی جز بالا بردن قیمت‌ها نداشته باشند. هرچند در سال‌های اخیر هیچگاه افزایش حقوق و دستمزد به نفع طبقه مصرف کننده نبوده و این تولید کنندگان بودند که سود بیشتری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =