میزان فروش نفت ایران؛ پیش و پس از برجام

ایران اکنون رقمی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز (عمدتا به چین) می فروشد. در صورت احیای برجام ایران می تواند سریعا به ظرفیت فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به مشتریان اروپایی و آسیایی برسد.

به گزارش صدای بورس، در حالی که مقامات تهران و واشنگتن مشغول برآورد نهایی و تصمیم گیری درباره "متن نهایی" پیشنهادی طرف اروپایی برای احیای برجام هستند، توجه دوباره بازار جهانی نفت به توانایی ایران برای افزایش صادرات نفت در صورت احیای برجام، در زمان کنونی که عرضه‌ محدود جهانی و قیمت‌های بالا امنیت جهانی انرژی را در معرض خطر قرار داده، افزایش یافته است.

وبگاه "انرژی اینتلیجنس" با ذکر این مقدمه درباره تاثیرات مثبت بازگشت ایران به بازار جهانی نفت در صورت احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا، نوشت:

به گفته یک مقام نفتی ایران، برآوردها از صادرات فعلی نفت این کشور از ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز متغیر است که با توجه به محدودیت های تحریمی کنونی برای ایران، رقمی منطقی به نظر می رسد.

این مقام افزود میزان ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی هم در این آمار لحاظ شده است.به گفته این مقام نفتی، صادرات ایران به چین - در حال حاضر تنها خریدار عمده نفت ایران - تحت تاثیر حجم زیادی از بشکه‌های با تخفیف سنگینی است که روسیه در ماه‌های اخیر به خریداران آسیایی ارایه کرده است.این گزارش افزوده: این مقام نفتی که پس از تحریم های آمریکا دیگر مستقیما در فروش نفت خام ایران دخالتی نداشته، گفت که ایران ممکن است در ماه‌های اخیر ۲۰۰ هزار بشکه از فروش روزانه نفت خام خود را به دلیل عرضه نفت روسیه با بازار چین از دست داده باشد.

میزان فروش نفت ایران؛ پیش و پس از برجام

بر اساس اطلاعات شرکت "کپلر"، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دوره سه ماهه (ماه های مِی تا جولای) به طور متوسط کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است که از میانگین ۸۷۰ هزار بشکه در روز در ماه های فوریه تا آوریل کاهش یافته است.

میزان فروش روزانه نفت ایران در فاصله ماه‌های مِی تا ژوئیه نوسان زیادی داشتند، با صادرات حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ژوئیه، نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن و حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه می.

تعیین میزان دقیق فروش روزانه نفت ایران به دلیل روش های پیچیده تهران برای پنهان کردن صادراتش بسیار دشوار است - به ویژه اینکه برای دور زدن تحریم ها و پنهان کردن رد فروش نفت، فروش نفت تا حدودی از شرکت ملی نفت ایران (NIOC) به سپاه پاسداران منتقل شده است.

داده‌های کپلر نشان می‌دهد که چین در ماه جولای حدود ۷۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که از حدود ۱۰۰ هزار بشکه در ماه ژوئن، ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ماه می و ۳۲۰ هزار بشکه روزانه در ماه آوریل کاهش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که عمده محموله‌های نفتی ایران طی ماه های گذشته به مالزی و دیگر مقاصد ناشناخته روانه شده اند.

گفته می شود که ایران با روش های مخفیانه فروش همچون انتقال کشتی به کشتی در فراساحل مالزی - و در برخی مکان های دیگر - برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده می کند. اما اعتقاد بر این است که بسیاری از این محموله ها در نهایت به چین ختم می شوند.

باید دید در صورت برداشته شدن تحریم ها در صورت احیای برجام، ایران چقدر سریع می تواند تولید خود را افزایش دهد.

پس ازلغو تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، تولید و صادرات نفت ایران بسیار سریع‌تر از آنچه بسیاری پیش‌بینی می‌کردند بازگشت کرد و از منظر فنی و عملیاتی، ایران این بار نیز احتمالا بتواند به نتایج مشابهی دست یابد.

تولیدکننده شماره ۲ سابق اوپک می‌تواند تولید نفت خود را در عرض ۳ ماه به ۳.۸ میلیون بشکه در روز و در مدت کوتاهی پس از لغو تحریم‌های ایالات متحده به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این امر به آن امکان می‌دهد صادرات را به حدود ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

خریداران سنتی نفت خام ایران در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و کره جنوبی قبل از اینکه بخواهند واردات را از سر بگیرند، باید در مورد هرگونه خطر باقیمانده مرتبط با تحریم‌های آمریکا مطمئن شوند.

مقام مسئول نفتی ایران گفت: "من فکر می کنم مشتریان اروپایی باید در صورت توافق هسته ای به سرعت بازگردند، به ویژه اسپانیا و ایتالیا. اما این بستگی به رفع تحریم ها دارد. اروپا خرید خواهد کرد، اما تحریم ها باید برداشته شود."

میزان فروش نفت ایران؛ پیش و پس از برجام

خطرات مرتبط با تحریم های ایالات متحده در ماه مِی، یعنی زمانی که یک نفتکش حامل نفت خام ایران در آب های یونان به درخواست واشنگتن توقیف شد، برجسته شد. ایران نیز با توقیف دو کشتی با پرچم یونان که هنوز آزاد نشده اند، مقابله به مثل کرد.

معامله ای که منجر به عرضه بیشتر نفت ایران شود، به وضوح برای بازار تشنه نفتی، آرامش را به همراه خواهد داشت.

اروپا به ویژه از نفت ایران به عنوان جایگزین مناسبی برای نفت خام روسیه استقبال می کند که مشمول ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا از ۵ دسامبر امسال خواهد بود.

به گزارش عصرایران، احیای برجام همچنین رونق زیادی به اقتصاد ایران می‌دهد که در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و اثرات همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب دیده است.

کد خبر 457178

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =