۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
چرا صعود بازار به تعویق افتاد؟

مذاکرات به مراحل انتهایی خود رسیده است و متن نهایی توافق آماده است به طوری که صرفا تایید یا عدم تایید نهایی طرفین باقی مانده است، رفتار گروه های مختلف سهام در قبال برجام چیست؟

به گزارش صدای بورس بازار در این روزها تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده و به دنبال بهانه‌ای برای کاهش است. حمایت ۱.۴۲ میلیون واحد به نظر چند روزی بازار را مثبت کرده، اما فعلا خبری از صعود کلی بازار نیست.

بازار به مدد شاخص سازان حفظ شده است. خریدهای حقوقی در فارس و فولاد و فملی گاه به بیش از ۹۵ درصد معامله این نمادها می‌رسد. به نظر بازارگردان و حقوقی‌های سهام و حتی زیرمجموعه‌های شرکت‌ها در کنار صندوق توسعه و تثبیت خریداران و حامیان این نمادها هستند. خریدهایی که پس از مثبت شدن پایانی رها شده و آخرین قیمت‌ها منفی معامله می‌شود.

پایان فصل مجامع
شگفتی فصل مجامع با تقسیم ۱۷۰ تومانی فولاد مبارکه خاتمه یافت. موضوعی که یک روند جدید است و روح تازه‌ای در کالبد بازار دمیده و پس از سال‌ها تقسیم بالا در مجمع این نماد را شاهد بودیم. این موضوع برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌هایی که سهامدار فولاد هم هستند، اثرگذاری بالایی داشته و از جمله اثر مثبتی بر تاصیکو داشته است. روزهایی که بازار منفی بوده، تاصیکو به مدد این مهم، رشد کرده است.
قیمت فولاد در بورس کالا نزولی است، به نظر بیش از قطعی‌های برق یا حتی رشد دلار، سقوط قیمت‌های جهانی به خصوص در چین، سبب افت قیمت فولادی‌ها شده است. شمش فولاد به محدوده ۱۲ میلیون تومان رسیده است و چشم‌انداز مثبتی از آن مخابره نمی‌شود. پالایشی‌ها شاهد کاهش قیمت نفت و کاهش کرک اسپرد هستند.
به نظر بازار همسو با نظرات تحلیلگران معتقد است که بهار ۱۴۰۱ آخرین فصل صعودی پالایشی‌ها بوده است و روند نزولی آغاز شده است. قیمت پی‌وی‌سی عملا سقوط کرده است. کاهش قیمت‌های کائوچو طبیعی و مصنوعی، سیگنالی برای برگشت گروه لاستیکی به سودآوری است. قیمت روی به محدوده ۳۵۰۰ دلار برگشته و قیمت سرب بالای ۲۱۰۰ دلار قرار گرفته است اما حال گروه‌های سرب و روی خوب نیست. مس پس از سقوط بیش از ۲۰ درصدی در آستانه ۸ هزار دلار قرار گرفته و امیدوارانه به سمت قیمت‌های قبلی حرکت می‌کند. نفت زیر ۱۰۰ دلار آمده است.
وعده‌های عربستان سعودی برای افزایش عرضه نفت پس از سفر بایدن، از جمله دلایل است. طلا نیز در محدوده ۱۸۰۰ دلار تثبیت شده است و این روزها تنها معدن طلای بورسی، فزر، شاهد ورود سنگین پول حقیقی است.
دلار سنا و نیما در این روزها رشد اندکی را شاهد بودند اما اسکناس کاهش قیمت داشت و به زیر ۳۱ هزار تومان رسیده است. در این اثنی، مذاکرات برجام و انتظارات از توافق، بازار را به سمت گروه خودرویی سوق داد که آخر هفته با رسیدن به قیمت‌های رند با عرضه شدید روبه‌رو شد. در این میان «خاورح» یکی از عجیب‌ترین
معاملات را داشت. خریدهای حقوقی در قیمتی چند برابر قیمت بسته شدن حق تقدم، آن هم در ساعت بعد از معاملات، جالب توجه بوده است. کسانی که حق تقدم خاور را خریده و از آن استفاده نکردند، در این بازار خراب، سود دو و حتی سه رقمی برده‌اند. در اواخر هفته، شایعه‌ای در خصوص واگذاری خرید سهام کنترلی شاراک توسط شتران و فروش توسط وبانک، این سه نماد را در کانون توجه بازار قرار داد. هر چند بانک ملی مکلف به فروش دارایی‌های خود است، اما به جز مقطعی کوتاه، در سایر مقاطع، خبری از واگذاری‌ها نیست.

بازارهای جهانی
در بازار جهانی، متانول آنچنان ارزان شده که شرکت‌های داخلی به زیان کشیده شده‌اند. گفته می‌شود برخی از متانول سازهای داخلی، تولید را متوقف کرده‌اند. با توجه به نبود راهکاری برای خلق ارزش بیشتر از گاز طبیعی باید منتظر اصلاح قیمت‌گذاری‌ها بود. اوره‌ای‌ها اما از بحران اوکراین و روسیه منتفع شده‌اند و اوره همچنان گران است. اما در مجموع تخفیف شرکت‌های متانولی و اوره‌ای خیلی زیاد شده است و نگرانی‌ها را در بین سرمایه‌گذاران در خصوص واقعی بودن این تخفیف‌ها تشدید کرده است. در بازارهای جهانی، بوی رکود می‌آید. آمارهای اقتصادی در آمریکا بسیار ضعیف است.
اسپرد نرخ بهره آمریکا منفی شده که متغیر پیش‌نگر وقوع بحران اقتصادی است. در آمارهای اشتغال و رشد اقتصادی نیز رکود دیده می‌شود. روزهای خراب بازار، سرمایه‌گذاران را اندکی به سمت کدال سوق داده است، بانکی‌ها در دور باطل مزایده‌های املاک و عدم نتیجه آن هستند. در این میان بازار مسکن در تیر ماه رشد ۵.۸ درصدی داشته است و با تداوم خروج پول و بالا بودن تورم، به نظر مسکن به مقصد سرمایه‌ها تبدیل شده است. رمپنا در گزارش تلفیقی خود ۵۰۰ تومان به ازای هر سهم ساخته است و ارزش معاملاتی شرکت کمتر از ۷۰ درصد ارزش دفتری است. دارویی‌ها همچنان شفاف‌سازی‌های افزایش نرخ می‌دهند.

انتظارات در مورد مذاکرات وین و حصول توافق و یا عدم توافق باعث بیشتر شدن رکود و کم رمقی در بازار شده است و روند مذاکرات به مراحل انتهایی خود رسیده است و متن نهایی توافق آماده است به طوری که صرفا تایید یا عدم تایید نهایی طرفین باقی مانده است، خریداران منتظر هستند که تکلیف مذاکرات مشخص شود و گروه‌های خودرویی و بانکی تحت تاثیر این اخبار هر روز با موجی از تقاضا و عرضه روبه‌رو می‌شوند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 457165

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =