سقوط زمستانی اروپا/ روسیه شیر گاز را بست

صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا به پایین‌ترین حد در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

صدای بورس - میثم قریشی؛ صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً ۴۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ و در حدود ۵۰ درصد در مقایسه با میانگین پنج سال قبل کاهش یافته است. در اواسط جولای ۲۰۲۲، صادرات به ۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت که کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته است. بر اساس گزارش یورواستات، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، روسیه حدود یک سوم عرضه گاز طبیعی اتحادیه اروپا و بریتانیا را از طریق خط لوله به خود اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های گازپروم، روسیه گاز طبیعی را از طریق سه خط لوله اصلی به اتحادیه اروپا و بریتانیا صادر می‌کند که حدود ۱۶ میلیارد فوت مکعب در روز از ظرفیت واردات گاز اروپا را تشکیل می‌دهد. این سه خط لوله شامل موارد زیر است:

۱. خط لوله فراساحلی نورد استریم ۱ به طرف آلمان و سپس به هلند، فرانسه، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی؛
۲. از طریق بلاروس به لهستان و آلمان؛
۳.از طریق اوکراین به اسلواکی جایی که خط لوله گاز طبیعی به جمهوری چک و اتریش منشعب می شود و گاز طبیعی را بیشتر به کشورهای شمال و جنوب اروپا منتقل می کند.

جنگ بر سر گاز روسیه/ زمستان سخت برای اروپا

صادرات خط لوله گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا و بریتانیا از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که در ابتدا در نتیجه کاهش تقاضا در اروپا به دلیل همه گیری ویروس کرونا بود و در اواسط سال ۲۰۲۱، روسیه شروع به محدود کردن صادرات گاز طبیعی خود به اروپا فقط به اندازه قراردادهای بلندمدت کرد و به فروش خود در بازار نقدی پایان داد. صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا و بریتانیا به طور متوسط ۱۶ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۱۹، ۱۲.۴ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۰ و ۱۰.۹ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۱ بوده است.

بیشترین کاهش صادرات روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان بود. صادرات نورد استریم ۱ در ماه جولای به ۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت که تنها ۲۰ درصد از ظرفیت این خط لوله است. تحویل گاز روسیه به آلمان (از طریق بلاروس و لهستان) از اکتبر ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

جنگ بر سر گاز روسیه/ زمستان سخت برای اروپا

ظرفیت جریان خط لوله از روسیه به اسلواکی در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱.۸ میلیارد فوت مکعب در روز بوده است در حالی که میانگین پنج ساله قبلی ۴.۲ میلیارد فوت مکعب در روز بود. جریان خط لوله تا حدی به این دلیل کاهش یافت که یک ایستگاه کمپرسور گاز طبیعی در اوکراین از مدار خارج شد. تحویل گاز طبیعی روسیه به لهستان و کشورهای همسایه از طریق بلاروس از ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به طور متوسط ۰.۹ میلیارد فوت مکعب در روز بوده که از آن زمان به بعد ۰.۲ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافته است. برای جبران کاهش صادرات خط لوله گاز طبیعی از روسیه، اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال جاری حجم بالایی از گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده وارد کردند.

منبع: eia

کد خبر 457136

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • راه حل بانک مرکزی برای افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند

    راه حل بانک مرکزی برای افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند

    برخی از افرادی که به هر دلیل، دسترسی به ابزارهای غیرحضوری برای تائید چک های صیادی ندارند، همیشه این سوال را مطرح می کنند که با چه روشی می توانند چک های بانکی خود را عملیاتی کنند که بر این اساس بانک مرکزی، مراجعه حضوری برای آنها را به شعب بانک عاملی که در آن حساب دارند، به عنوان یک راهکار مراجعه حضوری اعلام می کند که بر مبنای آن، بانک با هماهنگی فرد کار ثبت چک را در سامانه صیاد انجام خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =