قیمت گذاری دستوری دولت چگونه حذف می شود؟

پس از اقدامات دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع از نظام قیمت‌گذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان به بورس کالا و نیز عرضه زنجیره تولید فولاد به این بازار اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده تا به زودی اثر کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری در اقتصاد کشور نمایان شود.

به گزارش صدای بورس، آزادسازی سهام عدالت براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد تا یکی از اولویت های تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاست‌گذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد.

تصمیم مثبت دولت سیزدهم برای حذف قیمت گذاری دستوری

در همین راستا، در پی اعتراض گسترده مسوولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری، حذف این نوع قیمت‌گذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت.

پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار با کمک بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد برداشته شد.


بیشتر بخوانید: تهدید بزرگ در مسیر بورس


هدایت کل زنجیره فولاد به سمت بورس

با وجود مقاومت های مختلف، کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس هدایت شد که براساس آمارها با وجود تورم موجود در کشور طی یک سال اخیر، اما سیمان و فولاد دو بازاری بودند که عموما با آرامش و تعادل به معاملات خود ادامه دادند.

اقدام سوم دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

در این میان، مرحله سوم طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور را می توان به صنعت خودرو اختصاص داد که قرار است طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت، ٢ هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کرده اند که اگر دستگاه های مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به‌طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت دیگر نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی مزیت‌هایی مانند کنار رفتن تقاضای سفته بازی، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان و حمایت از سهامداران در اقتصاد کشور و نیز صنعت خودرو را در پی دارد.

اعلام رسمی خبر عرضه خودرو در بورس کالا از سوی گروه بهمن، اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای عرضه و آغاز اقدامات گروه خودروسازی ایران خودرو برای پذیرش محصولاتش در بورس کالا همگی نوید روزهای روشنی را برای صنعت خودرو و بازار سرمایه می دهد که گواه آن، سبز پوشی گروه خودرو و کلیت بازار سهام در روز جاری است.

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

سوال مهم این روزهای فعالان بازار این است که چگونه باید از طریق بورس کالا اقدام به خرید خودرو کرد؟ برای پاسخ به این پرسش باید بدانیم که خرید خودرو از بورس کالا ساده است و می توان با چند اقدام خودروی مورد نظر را از بورس کالا خریداری کرد.

متقاضیان برای خرید خودرو در بورس کالا پس از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت، باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند.

نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان علاوه بر اینکه می توانند به صورت حضوری به یکی از کارگزاران مجاز بورس کالا مراجعه کنند، می توانند از طریق سامانه های صدور کد الکترونیکی بورس کالا در سایت یکی از شرکت های کارگزاری درخواست خود را ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، مرحله بعدی، گشایش حساب وکالتی در یکی از بانک های عامل است. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند معامله شرکت و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

کد خبر 456994

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =