ارزیابی سهم تسهیلات بدون ضامن بانک‌های دولتی در رشد نقدینگی

در ۶ ماه گذشته حجم تسهیلات بدون ضامن بانک های دولتی به مردم برابر با ۱۶ همت بوده که ۲.۶۷ درصد از نقدینگی افزوده شده در این مدت بوده است. محاسبات نشان می دهد متوسط دریافتی وام برای اشخاص در حدود ۳۳ میلیون تومان به ثبت رسیده است

به گزارش صدای بورس، خاندوزی در اظهارات اخیر خود به سهم ۱۶ هزار میلیاردی تسهیلات بدون ضامن بانک های دولتی در مدت ۶ ماه اشاره کرده است. به عبارت دیگر یعنی ماهی ۲ هزار و ۶۷۰ میلیادر تومان.

بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای بهمن ماه تا کنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است. چرا که دطبق آمارهای بانک مرکزی در دی ماه نقدینگی برابر با ۴ هزار و ۵۰۱ هزار میلیارد تومان و در خرداد ماه طبق آخرین داده های بانک مرکزی این شاخص برابر با ۵ هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است. رشد ۱۶ هزار میلیاردی تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک های دولتی در حقیقت ۲.۶۵ درصد از نقدینگی افزوده شده دراین مدت بوده است.

باتوجه به حجم ۱۶ همتی تسهیلات در این مدت در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۵ فقره محاسبه می شود متوسط تسهیلات بدون ضامن با توجه به سقف ۱۰۰ میلیون تومانی ۳۳ میلیون تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: دستور جدید برای تسهیل پرداخت وام‌های خرد


سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

در واقع نظام پرداخت تسهیلات بر اساس ضامن، سال‌هاست در بسیاری کشورها منسوخ شده و آنچه که مبنای اعطای وام خرد قرار می‌گیرد اعتبار فرد در شبکه بانکی است. این اعتبارسنجی براساس سابقه اعتباری فرد در نحوه بازپرداخت تسهیلات، میزان مانده تسهیلات، میزان درآمد ماهیانه و مواردی از این دست محاسبه می‌شود.

با وجود اینکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در ۱۲ تیر به شبکه بانکی ابلاغ کرد، اما بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

بانک مرکزی

در همین راستا از ابتدای بهمن پارسال تا پایان تیر امسال ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است.

طبق این جدول، بیشترین تسهیلات بدون ضامن توسط بانک سپه با ۵ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان برای ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره تسهیلات پرداخت شده است. در واقع ۳۳.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی بدون ضامن توسط بانک سپه انجام شده است.

بعد از آن بانک تجارت با ۱۶.۶ درصد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ۱۴.۳ درصد، بانک ملی با ۱۳.۷ درصد رتبه‌های بعدی را از نظر بیشترین میزان پرداخت وام بدون ضامن دارا هستند.

علت سهم پایین تسهیلات خرد ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن در بانک صنعت معدن، توسعه تعاون و کشاورزی، تخصصی بودن این بانک‌ها و سهم اندک وام‌های خرد از کل تسهیلات اعطایی است.

به گزارش اکو ایران ،باتوجه به ساختار تامین مالی و شکل‌گیری ساختار تسهیلات‌دهی با یک یا دو ضامن، جایگزینی آن با نظام اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی فرایندی زمان‌بر خواهد بود و در یک دوره زمانی می‌تواند به‌تدریج سهم اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی را از کل تسهیلات اعطایی افزایش داد. این حرکت بدون الزام قانون و به‌صورت داوطلبانه از سوی وزارت اقتصاد آغاز شد و امید است این روند به‌تدریج به وضعیتی غالب برای انواع تسهیلات بانکی تبدیل شود.

کد خبر 456970

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

    جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

    طبق اعلام مرکز آمار نرخ اجاره از ماه گذشته تاکنون ۳درصد افزایش را در کل کشور تجربه کرده است.

  • بانک ها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمی دهند

    بانک ها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمی دهند

    در حالی که بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش تولید مسکن اختصاص دهند، مجموع وام های پرداخت شده در سال گذشته به ۴ درصد هم نمی رسد.

  • خانه های منطقه هجده،۸۰۰ درصد گران شدند

    منطقه ١٨، همواره به عنوان یکی از مناطق ارزان قیمت تهران در حوزه مسکن شناخته می‌شده و خانه‌های این منطقه عموما ارزان‌ترین خانه‌های تهران هستند. قیمت مسکن در این منطقه طی ۵سال بیش از ٨٠٠درصد افزایش قیمت داشت.

  • برآورد نادرست تقاضای واقعی در بخش مسکن

    برآورد نادرست تقاضای واقعی در بخش مسکن

    دولت‌ها طی همه این سال‌ها در ایران در تشخیص مشکل مسکن خانوارها دچار «خطای تشخیص» شده‌اند. سیاستگذار فکر می‌کند، مشکل بازار مسکن، «کمبود» است اما در واقعیت این‌طور نیست؛ مشکل به «نگاه سرمایه‌ای به زمین و مسکن» و در پی آن، «رشد قیمت و از دسترس خارج شدن بازار مسکن برای تقاضای مصرفی» برمی‌گردد

  • خبرهای خوش مالیاتی وزیر اقتصاد

    خبرهای خوش مالیاتی وزیر اقتصاد

    وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه مسئله تورم و کنترل قیمت ها در بازار در صدر و اولویت هدف گذاری های وزارت اقتصاد قرار گرفته است، گفت: این اولویت در ستاد اقتصادی دولت در کنار اهدافی مانند رونق تولید، کمک به تولید و ... نیازمند توجه ویژه ای است و بنا داریم از همه اهرم ها و ابزارهای لازم در سیاست پولی، مالی و بودجه ای و سایر ابزارها برای کنترل این مسئله حیاتی و کلیدی استفاده کنیم.

  • پراید ۶ هزار دلاری در شان مردم ایران نیست

    پراید ۶ هزار دلاری در شان مردم ایران نیست

    نماینده سیرجان در حاشیه جلسه نمایندگان با «رئیسی» و میرکاظمی از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی انتقاد کرد.

  • وعده وزیر اقتصاد به کاهش فاصله بین ارز نیمایی و بازار

    وعده وزیر اقتصاد به کاهش فاصله بین ارز نیمایی و بازار

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید دارد که فاصله بین نرخ ارز بازار و نیمایی از موضوعات مهم اقتصادی است که باید کاهش یابد.

  • شاخص درمانی بازار سهام

    شاخص درمانی بازار سهام

    روز گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از ایجاد یک شاخص جدید در بازار سرمایه سخن گفت تا از این رهگذر نقصان‌های نماگر اصلی بورس تهران در حد قابل قبولی مرتفع شود. این در حالی است که توجه به وضعیت خاص بازار سهام نشان می‌دهد این مساله نه با لزوما یک شاخص بلکه با ایجاد نماگرهایی متناسب با وزن آنها مرتفع خواهد شد.

  • دلیل تعلل بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن چیست؟

    دلیل تعلل بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن چیست؟

    ‌کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه استقرار سیستم اعتبارسنجی در کشور به کندی پیش می‌رود، گفت: مجلس برای ارگان‌هایی سهل‌انگاری می کنند جریمه در نظر خواهد گرفت.

  • بودجه لازم برای خرید یک واحد ۱۲۰ متری در پونک چقدر است؟

    بودجه لازم برای خرید یک واحد ۱۲۰ متری در پونک چقدر است؟

    در این گزارش قیمت آپارتمان در مناطق غربی تهران مثل گیشا، سعادت آباد، طرشت و پونک که جزو مناطق معروف تهران هستند و امکانات و خدمات رفاهی خوبی را در خود جای داده اند به صورت موردی مورد بررسی قرار گرفته است.

  • نقش پر رنگ مشاوران املاک در گرانی مسکن 

    نقش پر رنگ مشاوران املاک در گرانی مسکن 

    بهرویان گفت: باید برای مشاوران املاک سامانه در نظر گرفته شود تا با تعیین یک نرخ کمیسیون عادلانه، نظارت بر فعالیت این صنف به حداکثر برسد تا در حق طرفین معامله اجحاف صورت نگیرد.

  • خبر مهم برای متقاضیان مسکن/ دولت زمین مجانی می دهد

    خبر مهم برای متقاضیان مسکن/ دولت زمین مجانی می دهد

    رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن زمین متعلق به دولت و مجانی به مردم داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =