خط مقدم حقوقی ها و حقیقی‌ها در میدان مجامع بورسی!

مدتی است که نام مجامع شرکت‌های بورسی با حاشیه و ناآرامی گره خورده است. البته این حاشیه تنها برای این دو سال اخیر نیست و این فضای رسانه است که اکنون شرایط این مجامع را بهتر و واقعی‌تر در معرض دید اذهان عمومی قرار داده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، اغلب این حاشیه ‌ها به اختلاف نظر میان سهامدارن خرد و سهامداران عمده (که کرسی هیئت مدیره را در اختیار دارند) برمی‌گردد. اختلاف نظر و تعارض به این معنی که سهامدار عمده در تصمیم‌گیری دخیل است، اما سهامداران خرد با وجود تعداد بیشتر، صدایشان به جای نمی‌رسد.

بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه گفت: طی ماه‌های اخیر در مجامع شاهد اتفاقات ناگواری بوده‌ایم، اما علت این اتفافات چیست؟ به طور کل ناآرامی در مجامع دلایل مختلفی دارد. زمانی که سهامداران یک سهم را خریداری و آن را نگهداری می‌کنند، می‌تواند دو اتفاق رخ ده. اول اینکه قیمت سهم در آن محدوده خریداری شده بماند و دوم اینکه از آن محدوده ریزش داشته باشد. قطعا سهامداری که وارد مجمع می‌شود به دلیل زیان مالی شدید (که گاهی برخی سهم‌ها تا ۹۰ درصد ریزش را تجربه می‌کنند) می‌خواهد تنها صدایش شنیده شود.

او می‌گوید: موضوع بعدی که عموما مجامع را با چالش همراه می‌کند، بحث تقسیم سود است که سهامدار انتظار دارد سود مناسبی تقسیم شود، اما زمانی که این موضوع رقم نمی‌خورد سهامدار بیشتر از قبل معترض خواهد بود. مورد دیگر که اخیرا باعث تنش در مجامع شده نیز به عدم اجازه ورود سهامدار به مجمع از سوی شرکت‌ها باز می‌گردد که طبق قانون، راه ندادن سهامدار به مجمع تخلف است؛ اما خوب برگزاری مجامع هم چهارچوب‌های خودش را دارد.


بیشتر بخوانید: بازی سیاستگذار با اعصاب بورس/افت ۱/۲ درصدی شاخص در دوشنبه


برگزاری مجامع برخط راهی برای کاهش حواشی

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه: چاره کار پاسخگو بودن اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، ارائه وضعیت و چشم انداز صحیح از آینده شرکت، ارائه طرح‌های توجیهی، اطلاع‌رسانی کامل (از زمان برگزاری، مکان و شکل آن و...)، حفظ آرامش اعضا و از همه مهم‌تر آماده‌سازی و برگزاری مجامع در بسترهای برخط ( آنلاین) می‌تواند مانع از شکل‌گیری بسیاری از مشکلات شود.

باید از سهامدار خرد در مجامع حمایت شود

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت حواشی مجامع مربوط به این چند ماه اخیر نبوده، بلکه سالیان متمادی این حالت وجود دارد، اما این چند وقت به سبب توسعه رسانه‌های مجازی بیشتر دیده شده است.

او می‌گوید: وقتی حواشی مجامع مختلف بررسی می‌شود یک وجه مشترک در همه آن‌ها وجود دارد. آن هم تعارضی است که بین سهامداران عمده و خرد وجود دارد به این معنی که سهامدار عمده در تصمیم‌گیری دخیل است، اما سهامداران خرد با وجود تعداد بیشتر، صدایشان به جای نمی‌رسد. حمایت از سهامدار خرد، ورود به موقع و صحیح سازمان بورس، برخورد با متخلفان، راهکارهایی است که باید اجرایی شود.

ضعف قانونی مجامع را با حاشیه همراه می‌کند

شیرزاد مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس گفت: سازمان بورس در تصمیمات مجامع هیچ گونه دخالتی ندارد و تنها بر اجرای آن‌ها نظارت می‌کند. باید گفته شود در فصل ۶ قانون بازار سرمایه در برگزاری مجامع جرمی تعریفی نشده است و تنها یک بخش در قانون تجارت وجود دارد که آن هم بازدارندگی کافی ندارد.

نیاز به تشکیل کانون سهامداران خرد بیشتر از قبل احساس می‌شود

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مشکلات اساسی بازار ما عدم وجود کانون سهامداران خرد است. اکثر کسب و کارها یک کانون و یا اتحادیه دارند، ولی برای سهامداران اتحادیه‌ای وجود ندارد که از حقوق آنان دفاع کند. این گونه است که خشم سهامداران برانگیخته می‌شود و شاهد برگزاری مجامع با حاشیه هستیم.

او می‌گوید: سوال مهم این است که در حال حاضر جایگاه سهامداران خرد در بازار کجا است؟ اصلا کسی صدای آن‌ها را می‌شنود؟

آذر پارسال محسن رضایی معاون اقتصادی دولت از تشکیل کانون سهامداران خرد به عنوان یک موضوع اساسی بازار سرمایه خبر داده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،حال باید دید حاشیه‌های برگزاری مجامع می‌تواند محرکی برای اصلاح قوانین بازدارنده برای برخورد با تخلفات در مجامع به اشکال مختلف و شکل‌گیری کانون سهامدارن خرد باشد یا وضعیت فعلی کماکان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 456659

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =