دولت از برنامه های برقی خود برای صنعت عقب ماند

ظاهرا دولت نتوانسته به وعده هایی که به صنایع داده عمل کند و مشکل تامین برق به خصوص در وسط تابستان بار دیگر موضوع جدی صنایع ایرانی شده است. تکلیف دولت با کمبود برق در کشور چیست؟

به گزارش صدای بورس وزیر نیرو قول داده بود قطعی برق صنایع با هماهنگی با صنایع باشد، ضمن این که وزیر نیرو وعده داده بود تا شرکت ها در شب ها قطعی برق نداشته باشند، اما در عمل مشاهده می کنیم که برنامه ریزی ها در مورد قطعی برق عملی نشده است که این موضوع ضرر های سنگینی را به شرکت ها و همچنین به بازار سرمایه وارد کرده است.

با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفتگو کرده ایم. کاویان عبداللهی، تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با صدای بورس، گفت: در سال های گذشته بحث ماینر ها بسیار سرو صدا می کرد و به عنوان عامل اصلی در قطع برق معرفی می شد، اما مسلما امسال بحث ماینر ها را نداریم زیرا که با ماینر ها برخورد جدی شده است.

عبداللهی گفت: بحث اصلی این است که نیروگا ها برقی را که تولید می کنند به قیمت ۶۰ تومان می فروشند، این نرخ بسیار کم است، به طوری که این نرخ کم موجب شده است تا نیروگاه ها تمایلی به تولید برق نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: نیروگاه های کشور قدیمی هستند و به واسطه تحریم نتوانسته ایم قطعات نیروگاهی وارد کنیم و یا این که نیروگاه های برق به زمان زیادی برای اورهال نیازمند هستند در این شرایط بازدهی نیروگاه ها به شدت کاهش یافته است.

این تحلیلگر بازار های مالی ادامه داد: بسیاری از قطعات نیروگاه ها از آلمان وارد کشور می شده است که به دلیل تحریم دیگر وارد نمی شود، البته شرکت مپنا بخشی از نیاز قطعات نیروگاه ها را تولید می کند، اما ظاهرا تولیدات مپنا کیفیت پایینی دارد و بعد از مدت کمی این قطعات نیاز به تعمیرات اساسی دارند و یا زود عمر خود را از دست می دهند.

به هرحال مقدار برق تولیدی کشور کاهش پیدا کرده است و تعدادی از شرکتهای بورسی خود به تولید برق در داخل شرکت پرداخته اند، مانند شرکت فولاد مبارکه و شرکت چادر ملو. این شرکت ها حتی مازاد تولید برق دارند و برق مازاد را به شبکه سراسری منتقل می کنند و به وزارت نیرو می فروشند اما با نرخ کمتری نسبت به نرخی که خریداری می کنند به فروش می رساند.

عبداللهی در پایان گفت: از افزایش نرخ برق اعداد مختلفی می شنویم، در هر حالت اگر افزایش نرخ برق روی دهد و برق در بورس انرژی خرید و فروش شود مشکل کمبود برق تا حد زیادی برطرف خواهد شد، اما باید به دو نکته توجه کرد اول اینکه سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی زمانی می تواند جذاب باشد که افزایش نرخ برق را داشته باشیم و دوم باید برنامه ریزی صورت گیرد که با افزایش نرخ برق به قشر ضعیف جامعه آسیبی وارد نشود.

کد خبر 456621

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =