کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

گزارش عملکرد سال مالی ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ صندوق تثبیت بازار سرمایه ذرباره بازارهای کالایی منتشر شد.

به گزارش صدای بورس، عملکرد بازارهای کالایی صندوق تثبیت بازار سرمایه درمورد نفت، طلا، مس، آلومینیوم و روی بررسی شد.

براساس این گزارش در بازارهای کالایی نفت مشخص شد؛
با توجه به سیاستهای پولی و مالی انبساطی اتخاذ شده درسالهای اخیر قیمت این کالا حتی بیش از آغاز درگیری در اوکراین با افزایش روبه رو شده بود. افزایش تقاضا در سطح جهانی برای محصولات و خدمات به علت کاهش آثار همه گیری موجب افزایش تقاضا برای نفت شد.

همچنین تحولات سیاسی موجب شد که کشور های صادر کننده نفت نسبت به افزایش تولید برای مدیریت قیمتها ,سیاست های واحدی را در پیش بگیرند. تحولات بازار نفت موجب افزایش قیمت محصولات پایین دستی این صنعت نیز شده است به نحوی که محصولاتی مانند اوره و متانول در دوره مورد گزارش به قیمتهای فراتر از سقفهای تاریخی خود رسیدند.

کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

بازارکلایی طلا از دیدگاه صندوق تثبیت سرمایه؛

با توجه به افزایش نرخ تورم درسطح جهانیسرمایهگذاران در دوره مورد گزارش تمایل بیشتری به خرید این فلز داشتند. هرچند که تحولات تجارت جهانی و تلاش بانکهای مرکزی دولتها برای افزایش ذخایر طلا را نیز در افزایش تقاضا برای این فلز نباید نادیده گرفت.

کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

گزارش عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه درباره بازار کالایی مس؛

روند جهانی قیمت مس ,در سال۲۰۲۱ اثرپذیری مثبت قیمتی از بهبود فضای مبادلات جهانی به تبع کاهش اثرات همه گیری را نشان میدهد. اما با توجه به تردیدها از رشداقتصاد جهانی و همچنین انتشار

سویههای جدید در دوره مورد گزارش قیمت جهانی این محصول با نوساناتی همراه بود. همچنین تحولات اقتصادی در کشور چین نیز به عنوان مولفه دیگر اثرگذار بر قیمت این محصول نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ریزش بازارمالی آن کشور در اواسط دوره مذکور موجب کاهش قیمت جهانی فلزات از جمله مس شد. با آغاز جنگ در اوکراین, این فلز نیز به مانند سایر محصولات پایه افزایش قیمت را تجربه کرده است. هرچندکه با توجه به افق نچندان روشن از رونق اقتصاد جهانی نمیتواند چشم انداز قیمتهایی بسیارفراتراز سطوح فعلی برای این محصول تا پایان سال۲۰۲۲تبیین کرد.

کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

گزارش صندوق تثبیت از بازار کالایی آلومینیوم؛

افزایش تقاضا برای این محصول به دلیل رونق تولید در برخی از صنایع موجب گردید که قیمت این محصول دردوره مورد گزارش روندصعودی داشته باشد.هرچند که تحولات بازارهای مالی چین در میانه دوره مورد گزارش موجب کاهش قیمت این محصول به مانند سایر فلزات در بازارهای جهانی شد. اما سیاست های انبساطی اکثر دولتهای جهان در دوسال گذشته موجب افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات و به تبع آن فلزات پایه در بازارهای جهانی شده بود. افزایش مصرف در صنایع خوروسازی و ساخت و ساز و تحولات سمت تقاضا دربازارهای چین و هند از مهمترین مولفه های اثرگذار بر قیمت

آلومینیوم در سال۱۴۰۰ (مارس۲۰۲۱الی مارس ۲۰۲۲) بود.

کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

گزارش عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه از بازار روی؛

برخلاف برخی ازفلزات پایه که در سال۱۴۰۰ (مارس۲۰۲۱الی مارس۲۰۲۲) روندهای افزایشی و کاهشی را تجربه کردند. این فلز دارای یک روند صعودی ممتدد بوده است. در نیمه نخست دوره مورد گزارش به علت کاهش موجودی انبارها و همچنین افزایش قیمت فولاد شاهد افزایش بیش از پیش قیمت این محصول بودیم. فلز روی برای گالوانیزه نمودن محصولات فولادی مورد استفاده قرار میگیرد. پیش بینی عدم کاهش قیمت برای محصولات فولادی در سال۲۰۲۲موجب گردیده که انتظارات قیمتی از این فلز همچنان صعودی باشد.

کارنامه بازارهای کالایی در کلاس صندوق تثبیت بازار سرمایه

منبع: کارگزاری آبان

کد خبر 456606

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =