بخرید یا نخرید، خانه گران می شود!

جدیدترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خانه در تهران منتشر شد. گزارشی که بر اساس آن متوسط قیمت خانه در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش صدای بورس،متوسط قیمت مسکن در تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۸.۳ درصد رشد کرده است. رشدی بی‌سابقه از سال ۹۹ تا کنون.

این گزارش می‌گوید روند افزایش قیمت مسکن شیب بیشتری گرفته و در مقابل تعداد معاملات ۳۸ درصد کمتر شده است. آماری که در کنار هم بیانگر این است که مسکن در حال ورود به فاز رکود تورمی است.

چون قیمت‌ها مدام در حال افزایش است اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعداد معاملات کم شده است.

پیش از این هم بانک مرکزی گزارشی از بازار مسکن منتشر کرده بود که بیانگر چند نکته مهم بود.


بیشتر بخوانید: قربانیان فقر مسکن در دام فروش صوری


کدام خانه‌ها در تهران متقاضی دارد؟

اولین نکته این بود که تقاضا برای خرید خانه‌های نوساز به شدت کاهش پیدا کرده و بیشترین تقاضا به سمت خانه‌های ۲۰ سال به بالا رفته است. خانه‌هایی که به علت داشتن سن بالا، قیمت کمتری دارند و با پول خریداران خانه هماهنگ‌تر هستند.

نکته بعدی این است که تعداد خریداران مسکن اولی به شدت کاهش پیدا کرده است و بیشترین خریداران افرادی هستند که می‌خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند. یعنی با فروش یک واحد آپارتمانی، واحد دیگری را بخرند و یا اینکه دارایی خود را به واحدهای زیر ۵۰ متر تبدیل کنند.

وام خرید اتاق ۱۲ متری در تهران!

کاهش تقاضا برای مسکن اولی‌ها در بازار کنونی مسکن دور از انتظار نیست. متوسط قیمت خانه در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده است. این یعنی یک خریدار خانه‌اولی باید برای خرید یک خانه ۵۰ متری در منطقه متوسط تهران حداقل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند.

وام خرید و جعاله مسکن برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان و برای افراد مجرد، ۲۸۰ میلیون تومان است. یعنی یک زوج تهرانی برای خرید یک خانه ۵۰ متری باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آورده اولیه داشته باشند و تنها ۴۸۰ میلیون از مبلغ خانه را می‌توانند از طریق وام تامین کنند.

به عبارتی با وام مسکن زوجین تنها می‌توان یک اتاق ۱۲ متری خرید! این متراژ برای افراد مجرد کمتر هم می‌شود. چون وام ۲۸۰ میلیونی مسکن آنها، تنها برای خرید ۶ متر از یک واحد مسکونی کفایت می‌کند و حتی آنها نمی‌توانند با این وام مالک یک اتاق معمولی در تهران شوند.

این در حالی است که می‌توان گفت قدرت خرید وام مسکن حتی کمتر از ۱۲ متر از یک واحد مسکونی است. چون برای خرید وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۱۳۵ میلیون تومان هزینه کرد و هزینه خرید وام ۲۸۰ میلیون تومانی هم ۷۸ میلیون تومان است.

ارزانترین خانه نوساز در تهران چند؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میانگین قیمت خانه در تهران در تیرماه به ۴۵ میلیون تومان رسیده است. براساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک است که متوسط هر متر مربع مسکن در آن متری ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان است.

ارزان‌ترین منطقه برای خرید مسکن هم مربوط به منطقه ۱۷ است که قیمت خانه در آن به طور متوسط متری۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شده است.

به گزارش تجارت نیوز، بر این اساس حداقل قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است.

کد خبر 456584

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  برای خرید وام مسکن چقدر باید پول بدهید؟

    برای خرید وام مسکن چقدر باید پول بدهید؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه وام مسکن نسبت به حدود ۱۰ روز قبل کاهشی بوده است، با این حال زوج‌های تهرانی برای اخذ این وام باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • دو نهاد، دو قیمت/گرانی مسکن در تهران؛ ۴۲ یا ۴۵ میلیون تومان؟

    دو نهاد، دو قیمت/گرانی مسکن در تهران؛ ۴۲ یا ۴۵ میلیون تومان؟

    مرکز آمار و بانک مرکزی، هر دو گزارش‌هایی را از تحولات بازار مسکن در تهران منتشر کرده‌اند. متوسط قیمت هر متر مربع از املاک مسکونی در گزارش‌های این دو نهاد، بیش از سه میلیون تومان با یکدیگر اختلاف دارند. اما چرا؟

  • فعلا خبری از وام نهضت ملی مسکن نیست

    فعلا خبری از وام نهضت ملی مسکن نیست

    وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که وام ۷۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن هنوز تصویب نشده است گفت بر اساس برنامه ریزی انجام شده به صورت ماهانه تعدادی از واحدهای این طرح را تحویل خواهیم داد.

  • ارزانترین واحدهای ۶۰ متری در کجای تهران هستند؟

    ارزانترین واحدهای ۶۰ متری در کجای تهران هستند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • کدام استان‌ها بیشترین تورم را در تیر ماه داشتند؟

    کدام استان‌ها بیشترین تورم را در تیر ماه داشتند؟

    در تیرماه ۱۴۰۱ استان‌های سیستان و بلوچستان و همدان کمترین نرخ تورم شهری و روستایی را داشتند. سه استان کهگیلویه و بویراحمد و مازندران و قزوین دارای بیشترین تورم روستایی و شهری بودند. استان تهران از این نظر در جایگاه پنجم تا ششم قرار داشت.

  • دست و پنجه نرم کردن نیمی از بازنشستگان با مشکل جدی مسکن

    دست و پنجه نرم کردن نیمی از بازنشستگان با مشکل جدی مسکن

    براساس نظرسنجی‌ای ه اخیرا با روش مصاحبه‌ای و به صورت پرسش‌نامه تلفنی از میان ۲۵۰ بازنشسته انجام شده، بیشتر بازنشستگان از مبلغ پایین مستمری خود اظهار نگرانی کرده‌اند.

  • افزایش قیمت در ۲۲ منطقه تهران در تابستان

    افزایش قیمت در ۲۲ منطقه تهران در تابستان

    بازار مسکن تهران، تابستان امسال را با یک موج تورمی گسترده آغاز کرده و برخلاف اغلب ماه‌های قبل، همه مناطق ۲۲گانه تهران با افزایش قیمت یک تا ۱۲درصدی مواجه شده‌اند.

  • کدام ارزها گران شدند؟

    کدام ارزها گران شدند؟

    بانک مرکزی امروز، ‌دوشنبه (۱۰ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۹ ارز افزایش و نرخ ۱۳ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • خبر جدید برای متقاضیان ساخت مسکن روستایی

    خبر جدید برای متقاضیان ساخت مسکن روستایی

    رییس بنیاد مسکن گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از روز شنبه ۸ مرداد می‌توانند برای دریافت معرفی‌نامه بانک به دفاتر بنیاد مسکن در سراسر کشور مراجعه کنند.

  • دستور رییسی برای  افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی / از شنبه روند پرداخت آغاز می‌شود

    دستور رییسی برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی / از شنبه روند پرداخت آغاز می‌شود

    تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی در روستاها ، سرانجام به دستور رئیس جمهور و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه افزایش یافت.

  • هزینه وام مسکن باز هم کاهش یافت

    هزینه وام مسکن باز هم کاهش یافت

    روند کاهشی هزینه وام مسکن ادامه دارد و در حالی که متاهل‌های ساکن پایتخت حدود ۱۰ روز قبل برای اخذ این وام باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت می‌کردند، اکنون باید بیش از ۱۲۹ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • اطلاعاتی که مالکان و مستاجران باید بدانند

    اطلاعاتی که مالکان و مستاجران باید بدانند

    طبق مصوبه سران قوا تمامی قراردادهای اجاره باید با سقف مجاز افزایش اجاره بها به میزان ۲۵ درصد در تهران و کلانشهرها و ۲۰ درصد در دیگر نقاط شهری تمدید شود اما استثنائات شش‌گانه‌ای وجود دارد که منجر به فسخ قراراد می‌شود؛ این موارد عبارتند از فروش واحد توسط مالک، بازسازی، پرداخت نکردن اجاره بها از سوی مستاجر، عدم پذیرش نرخ مصوب توسط مستاجر، ازدواج فرزند مالک و نیاز مالک به واحد مسکونی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    9 0
    بخریم يا نخریم چیه نمیتوانیم بخریم اگرم می‌توانستیم نمیارزه با این قیمتها بخریم نیاز شدید به مسکن داریم ولی این وضعیت که دلالها درست کردن فقط خودشان دارند مسکن را دست به دست و معاملات سوری برای بالا نگه داشتن قیمتهای کاذبی که خودشان باعث و بانی بودند میکنند
  • سهیل IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 5
    بابا دلال کیه که همه رومیاندازندگردن دلال وقتی مصالح گرون دستمزدگرون سایرخدمات وشهرداری ونظام مهندسی گرون زمین گرون دوندگیهای بی حدومرز وبیکارنمودن ملیاردهاتومان پول بازم میخوایدبگیددلال ? تواین مملکت ناکارامدیهارا سعی میکنندگردن این واون بیاندازندکه خودشون را راحت کنند
  • حمید IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    8 0
    در طی دو مرحله ،آپارتمانی رو که تا مرحله تنظیم مبایعه نامه پیش رفتم برای فروش ،همین املاکی ها و واسطه ها انچنان به هم زدن که بنده خدا، خریدار فکر کرد الان با نصف قیمت مثل همین رو ،تحویلش میدن،ولی خوب آپارتمان من فروش نرفت که بالطبع ،موردی هم که قصد خرید داشتم ،منتفی شد،میخوام بگم واقعن ۸۰ درصد عامل افزایش قیمتهای اجاره وخرید ،همین واسطه ها و اکثر مشاورین هستند،والسلام
  • یک جانباز IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 0
    از اول عمرم اجاره نشین هستم و حالا هم آخرهای عمرم است نمی دانم عده ای چطوری با این قیمتها مسکن میخرند ما که برای اجاره هم مانده ایم و هر سال دنبال ارزانترین میگردم خدایا آبروی ما مستاجران را جلو خانواده حفظ بفرما چون مالکین که رحم ندارند
  • JP ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 1
    اینچنبن نیست . سازندگان مسکن و انبوه سازان که بازار مسکن را رصد می کنند ، بر این عقیده هستند که طی چند ماه آینده بازار خرید و فروش مسکن در رکود سنگینی فرو خواهد رفت و خروج از رکود چند سال طول خواهد کشید .به همین دلیل نگران هستند که در صورت شروع به ساخت مسکن ، پیش از پایان کار، بازار مسکن دچار رکود شده و نتوانند بفروش برسانند .‌ به همین دلیل تمایل به ساخت و ساز ندارند .‌
  • سیاوش IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    بزرگترین دلال خوده دولت هست.نمونه:استعلام ساخت هرمتر مسکن ملی
  • مستاجر IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    بخریم یا نخریم مسکن گران می‌شود یعنی چه یعنی بی صاحب بودن مملکت بی مسئولیت بودن مسئولان بی لیاقتی مسئولان آنقدر نسعولان این مملکت سر گرم کارهای دیگر هستند که وقت ندارنند بفکر بدبختی مردم بدبخت این مملکت برسند هر روز دزدی اختلاس رانت کثافت کاری این مملکت عارت شد و بین یک عده که ارث پدری دارند تو این مملکت مردمی که با عزت زندگی میکردن به بدبخت ترین فقیر ترین مردم دنیا تبدیل شده و مرکز فساد و فحشا شده خداوندا خودت بداد این مردم برس