خطر خاموشی همچنان در کمین تهرانی ها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، با برنامه ریزی انجام شده از سوی دولت، مدیریت بار مصرفی برق در پیک تابستان مدیریت شده اما خطر رفع نشده است.

به گزارش صدای بورس،حمیدرضا صالحی ، اظهار کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته، ما عملا سرمایه گذاری جدید در حوزه تولید نیروگاه و تولید برق را متوقف و فراموش کرده‌ایم و همانطور که کارشناسان از سال‌ها قبل هشدار داده بودند، این موضوع سرانجام گریبان ما را گرفت و کار را به جایی رساند که میزان مصرف برق از ظرفیت تولید بالاتر رفت و از سال گذشته ما تبعات این موضوع را دیدیم و خاموشی‌های گسترده تحت تاثیر این شرایط به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در سال جاری دولت و وزارت نیرو از چند ماه قبل برنامه ریزی‌ها برای مدیریت عرضه برق را در دستور کار قرار داده بودند، توضیح داد: برای آنکه خاموشی‌ها به حداقل برسد، چند موضوع به شکل همزمان در دستور کار قرار گرفت. نخست اعلام شد که ساعات کار ادارات، زودتر از زمان همیشگی تمام خواهد شد و به این ترتیب از ظهر به بعد، مصرف برق نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی به حداقل رسید که به مدیریت مصرف کمک مهمی کرد. از سوی دیگر یک جدول از پیش طراحی شده در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت تا قطعی یا مدیریت شبکه از پیش برای آنها مشخص شده باشد و بر اساس آن تصمیم بگیرند. در نهایت بخشی از نیروگاه‌های نیمه تمام نیز توانستند بخشی از ظرفیت خود را فعال کرده و به شبکه برسانند.


بیشتر بخوانید: قطعی برق و تبعات آن برای بازار سهام


عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مجموع این اقدامات و البته برنامه ریزی برای واردات برق از ترکمنستان که البته در سطحی محدود انجام شد، باعث شد که میزان خاموشی‌ها در سال جاری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و دیگر موقعیت سال گذشته تکرار نشود.

صالحی با بیان اینکه این برنامه ریزی‌ها تنها در کوتاه مدت جوابگو هستند، تشریح کرد: تا زمانی که ما سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق را افزایش نداده و در یک فرایند مداوم، ظرفیت جدید تولید نکرده و به مدار وارد نکنیم، نمی‌توان انتظار داشت که مشکل حل شود.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزیر فعلی نیرو در برنامه ریزی برای توسعه و رشد نیروگاه‌ها از خود نگاهی مثبت نشان داده و امیدواریم که در آینده این نگاه مثبت به یک نتیجه ملموس بدل شود.

کد خبر 456296

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۴ عامل تامین روشنایی کشور در اولین ماه تابستان

    ۴ عامل تامین روشنایی کشور در اولین ماه تابستان

      راز مهار بی‌برقی در ماه ابتدایی تابستان۱۴۰۱ چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم ۴عامل در تداوم روشنایی کشور در تیرماه تاثیر عمده داشته است.

  • اعلام علت خاموشی‌ به تهرانی‌ها از طریق پیامک

    اعلام علت خاموشی‌ به تهرانی‌ها از طریق پیامک

    با راه اندازی سامانه نوین ارتباط با مشترکان در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، برای نخستین بار در کشور، حوادث و اتفاقات شبکه به مشترکان از طریق پیامک، اطلاع رسانی خواهد شد.

  • برخلاف وعده ها خاموشی داریم

    برخلاف وعده ها خاموشی داریم

    خاموشی های پراکنده در سطح شهر یک هفته ایست که آغاز شده و برخی شهروندان از آن گله مندند.

  • مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

  • توافق برقی ایران و ترکیه

    توافق برقی ایران و ترکیه

    فارس نوشت:وزیر نیرو گفت: ارتقاء زیرساخت تبادل برق بین ایران و ترکیه یکی از مهم‌ترین توافقاتی بود که اخیراً در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران با نظر مثبت دو کشور به دست آمد.

  • دامپینگ روسیه به خاطر تحریم بسیار بالاست و در این شرایط، ایران هم برایش بی اهمیت است

    دامپینگ روسیه به خاطر تحریم بسیار بالاست و در این شرایط، ایران هم برایش بی اهمیت است

    گفتگو با حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون انرژی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در ارتباط با اثر تحریم های اقتصادی بر حوزه انرژی در ایران

  • خبر خوش وزارت نیرو برای سیمانی ها و فولادی ها

    خبر خوش وزارت نیرو برای سیمانی ها و فولادی ها

    سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور تنها ۵۰ هزار واحد، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق هستند، گفت: بهره‌مندی صنایع سیمانی و فولادی از برق در نوبت شبانه که تا ۱۰ تیرماه پیش‌بینی شده بود که تمدید شده و تداوم خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =