۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
ارزانی خودرو واقعیت دارد؟

وزارت صمت روز گذشته اعلام کرد که قیمت خودرو کاهشی شده است و باید منتظر کاهش قیمت باشیم. آیا این ادعا صحت دارد؟ این کاهش قیمت موقت است؟

به گزارش صدای بورس، بازار خودرو در چند ماه گذشته با رکود سنگینی همراه بود. البته روند قیمتی نیز به صورت نوسانی طی می‌شد.

نوسانات قیمتی در بازار خودرو به علت عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا بود. فعالان بازار خودروی کشور می‌گویند عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان کم است و پاسخگوی تقاضای بازار نیست. در نتیجه نوسان قیمتی در آینده نیز ادامه‌دار است. البته ابهامات در تصمیمات مسئولان در رابطه با بحث واردات خودرو و همچنین، طولانی شدن مذاکرات وین، رکود بازار را تشدید می‌کند.

با این وجود که قیمت‌ها نوسانی و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از ادامه‌دار بودن این وضعیت بازار خودروی کشور بود، اما وزارت صمت ادعای جدیدی در رابطه با بازار خودرو و قیمت‌ها کرد.


بیبشتر بخوانید:مقصر تاخیر در اجرای آیین نامه واردات خودرو کیست؟


روز گذشته، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید براینکه هدف‌گذاری امسال ایجاد جریان پایدار تولید و ساماندهی عرضه و مدیریت التهاب بازار خودرو است، گفت: رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.

قیمت‌ها کاهشی شد؟

آیا این ادعای وزارت صمت صحت دارد و روند قیمت‌ها به صورت کاهشی شده است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: در چند روز اخیر، قیمت برخی از خودروها در بازار به صورت کاهشی بود. اما این موضوع به صورت جزئی بود.

او افزود: البته این کاهش طبیعی است. در یک بازه زمانی قیمت‌ها بالا رفت. اما پس از مدتی این افزایش قیمت متوقف شد. اکنون نیز قیمت‌ خودرو به نقطه فروش خود رسیده است و تا حدودی کاهشی شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اما این کاهش خودرو پایدار نیست و بعد از مدتی تورم تاثیر خود را در بازار می‌گذارد و قیمت‌ها دوباره به سمت نوسانی شدن برمی‌گردد.

سیگنال جدید دلار بر قیمت خودرو

سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و خبر سفر رئیس جمهور روسیه به تهران، قیمت دلار را ۳۵۰ تومان کاهش داد و دلار یک کانال عقب نشست.

به گزارش تجارت نیوز، زاوه در رابطه با تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو گفت: نرخ دلار به صورت لحظه‌ای بر هیچ بازاری تاثر ندارد. البته باید توجه کرد که افزایش نرخ دلار موجب افزایش موج خرید در بازارها می‌شود. اما کاهش آن تاثیر مثبتی ندارد. اما موضوع قیمت خودرو به تورم پولی کشور ارتباط دارد و نه تورم ارزی.

کد خبر 455881

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =