نتیجه دوئل مجلس و بورس کالا به نفع کیست؟

تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی و سپردن معاملات بورس کالا به یک کارگروه خبر سازترین و پرحاشیه ترین طرح مجلس شورای اسلامی است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ چندی پیش مجلس شورای اسلامی بررسی طرحی با نام «سیاست‌های تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» را مطرح کرد. این طرح در ادامه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد و با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار مهر 99 است.

در آن سال به این طرح ایراداتی گرفته شد و در نهایت بعد از اصلاح در صحن علنی مجلس تصویب شد و به عنوان «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» تغییر نام داد و گستردگی آن حوزه هایی همچون زنجیره فولاد، گاز، پتروشیمی، نفت و پتروپالایشی را در برگرفت

سازمان بورس و اوراق بهادار و در راس آن مجید عشقی طی مکاتبه ای خروج این طرح از بررسی‌های مجلس را مطرح کرد و از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست اصلاح اساسی و رفع ابهام از این طرح را خواستار شد.

نظرسنجی خبرنگار صدای بورس از اعضای انجمن‌های تخصصی، کارشناسان کالایی، اقتصاد دانان و فعالان بازار نشان می‌دهد، اغلب بزرگان فعالان و عرضه کنندگان فولاد در بورس کالا و انجمن فولاد به عنوان یکی از تاثیرگذارترین انجمن‌های کشور در مجلس شورای اسلامی موافق و حامی طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی و سپردن معاملات بورس کالا به یک کارگروه هستند.

هرچند معاون اول رئیس جمهور طی مکاتبه ای مخالفت دولت را با این طرح اعلام کرده اما شنیده‌ها حاکی از این است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح مزبور حمایت کرده است، این حمایت به همراه لابی قدرتمند و تاثیر گذاری که فولادی‌ها در مجلس دارند از یک طرف و از طرف دیگر حمایت وزارت صمت از این طرح، می‌تواند کار را برای بورس کالا سخت کند اما گنگ بودن کمیته مطرح شده توسط مجلس، رانت و مبهم شدن معاملات دلیل اصلی است که نشان از ابتر بودن این طرح دارد.

به نظر می‌رسد نگرانی سازمان بورس و اوراق بهادار این است که عرضه در بورس کالا از دایره اختیارات این سازمان و شورای عالی بورس خارج شود و خطی بر تمام تلاش هایی که در طول سال های گذشته برای شفافیت، تعادل و بهبود اوضاع نقدینگی تولیدکنندگان انجام شده کشیده شود و به صورت غیر منطقی با یک کارگروه و رفتار سلیقه‌ای معاملات انجام شود.


بیشتر بخوانید:

مشکلات سیاست‌ تنظیم بازار کالاهای مشمول‌ عرضه در بورس‌


جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز با اشاره به نامه‌ای که رونوشت به دفتر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و هیئت دولت شده است، موضع بورس کالای ایران را مخالف ایجاد کارگروه اعلام کرد و به سنا گفت: اینکه قانونی تصویب شود که اختیاراتی را به کارگروهی محول کند، به تجربه نشان داده که این موضوع مانند رفتار سلیقه‌ای با بازار است و چیزی جز دور نزدن قواعد و قوانین نیست. پرسش اصلی در این زمینه این است که آیا سازوکارهای فعلی پاسخگو نیست؟ باید گفت زمانی که می توان از سازوکارهای فعلی استفاده کرد و فرآیندهای نظارتی آن نیز وجود دارد چرا از آن بهره نگیریم.

وی گفت: با پیگیری‌های رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد و دارایی، دولت مخالفت خود را در این خصوص طی نامه‌ای در جلسه ۵ تیرماه اعلام کرد. امیدواریم نمایندگان مجلس هم این موضوع را مورد بررسی قرار دهند، زیرا این طرح می‌تواند مشکلات جدی را برای بازارسرمایه و شرکت‌های تولیدی ایجاد کند.

جهرمی با بیان اینکه درخواست ما از سیاست‌گذار قبول مکانیزم بازار و حرکت در همین مسیر است،گفت: تاکید داریم که توزیع رانت چه با کنترل تقاضا یا قیمت گذاری دستوری هر دو یک پیام دارند و آن اینکه سفته بازی و دلال بازی را در بازار خارج از بورس افزایش خواهد داد و سبب ضرر و زیان برای سهامداران و فعالان همان صنعت خواهد شد. این موضوع در دولت های قبل نیز تجربه و آزموده شده و نتیجه ای جز شکست نداشته است. شفافیت، تعادل و بهبود اوضاع نقدینگی تولیدکنندگان مزیت‌های عمده عرضه در بورس کالا بوده است و بجای اینکه با بازار به صورت دستوری و غیرمنطقی رفتار کنیم می‌توان فرایند را به بورس سپرد.

.

کد خبر 455158

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود

    وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود تا بخش صنعت برود کار تخصصی خودش را انجام دهد و وزارت معدن هم با تمرکز بر بخش معدن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور بیاید این حوزه را فعال کند و بخش بازرگانی هم حوزه بازار و معیشت مردم را مدیریت کند.

  • بورس تهران؛ میزبان بزرگان دانش بنیان کشور می شود

    بورس تهران؛ میزبان بزرگان دانش بنیان کشور می شود

    محمدرضا شاه‌نظری معاون نظارت بر بازار بورس تهران گفت: بورس تهران در راستای دیجیتالی شدن اقتصاد کشور و بهره مندی از حضور شرکت های دانش‌بنیان، همایش «شرکت های دانش بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده» را در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ مقارن با روز فناوری اطلاعات برگزار می کند.

  •  تولید محصول باکیفیت؛ اولویت شرکت فولاد مبارکه

    مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه:

    تولید محصول باکیفیت؛ اولویت شرکت فولاد مبارکه

    علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت :در واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید مناسب، طراحی و توسعه محصولات جدید، متناسب با نیازهای بازار و سفارش مشتریان انجام می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =