به نظر می‌رسد تابستان پرابهامی‌ را پیش رو خواهیم داشت، بنابراین با وجود عوامل مختلف با اثرات هم‌سو و غیرهم‌سو، اهمیت چینش پورتفوی و متنوع‌سازی بیش‌ازپیش آشکار ‌می‌شود. در ادامه به صنایعی که به‌رغم وجود برخی عوامل تأثیرگذار منفی، پتانسیل‌ها مناسبی دارند اشاره خواهد شد.

پرونده هسته‌ای ایران به دلیل قطعنامه اخیر شورای حکام و به تبع آن کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در مرحله خاص و ویژه‌ای قرار گرفته است تا جایی که به نظر ‌می‌رسد شانس بازگشت به برجام تا حد زیادی کاهش یافته و اگر توافقی هم در دسترس باشد از جنس توافق موقت خواهد بود. بنابراین درصورتی که توافقی صورت نگیرد، دسترسی به منابع ارزی کشور در سطوح فعلی یا حتی بدتر از آن باقی خواهد ماند و منجر به رشد تورم و به تبع آن بازار سرمایه خواهد شد. اما از طرفی پیچیده شدن شرایط تحریمی ‌و تصویب قطعنامه‌های بیشتر به طرز چشم‌گیری می‌تواند صادرات محصولات شرکت‌های صادراتی داخلی را کاهش دهد که این به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.
با توجه به این‌که به نظر ‌می‌رسید بازگشت به برجام یکی از پیش‌فرض‌های تدوین بودجه در سال جاری باشد، عدم تحقق آن ‌می‌تواند شکاف کسری بودجه را افزایش دهد که با توجه به عدم تمایل دولت به تأمین این کسری از محل اوراق که باعث افزایش نرخ بهره خواهد شد، چاپ پول تنها راه باقی‌مانده خواهد بود که در نهایت فضای اقتصادی را بیش‌ازپیش تورمی ‌می‌کند. این اقدام دولت یعنی چاپ پول و عدم انتشار اوراق عامل مثبتی برای رشد بازار سرمایه تلقی ‌می‌شود.
نرخ تورم دلار با رکوردشکنی‌های متفاوت به ۸ درصد رسیده و پیش‌بینی ‌می‌شود با توجه به هدف تورمی ‌۲ درصدی فدرال‌رزرو، بایستی شاهد رشد بیش‌ازپیش نرخ بهره باشیم که این کار می‌تواند باعث کاهش نرخ کالاهای جهانی شود که اثر آن بر بازار سرمایه ایران به علت وابستگی بیش از ۷۵درصدی بازار به قیمت این کالاها چشمگیر خواهد بود.
دیگر نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد، مداخله دولت و دولتی‌ها در بازار سرمایه است. به عنوان مثال در تابستان پیش رو برای جلوگیری از قطع برق در مصارف خانگی، با احتمال بالایی قطعی برق در برخی از صنایع نظیر فولادی‌ها را تجربه خواهیم کرد.
با تمام نکاتی که گفته شد، به نظر می‌رسد تابستان پرابهامی‌ را پیش رو خواهیم داشت، بنابراین با وجود عوامل مختلف با اثرات هم‌سو و غیرهم‌سو، اهمیت چینش پورتفوی و متنوع‌سازی بیش‌ازپیش آشکار ‌می‌شود. در ادامه به صنایعی که به‌رغم وجود برخی عوامل تأثیرگذار منفی، پتانسیل‌ها مناسبی دارند اشاره خواهد شد.
* صنعت فولاد: اگرچه این صنعت با ریسک ناشی از قطعی برق در تابستان روبه‌رو است ولی به نظر می‌رسد از نظر سودسازی در سال جاری یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد. رشد قیمت محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان به عنوان پتانسیل برای افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در نظر گرفت.
* صنعت اوره: جنگ روسیه و اوکراین به دلیل این‌که روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان است، بازار این کالا را به‌شدت ملتهب کرد. از طرف دیگر چون ماده اولیه تولید اوره گاز ‌است، قیمت جهانی اوره نیز رشد قابل‌قبولی را تجربه کرده است و این عامل در کنار این‌که شرکت‌های اوره‌ای در قیمت‌های خوبی معامله می‌شوند، باعث شده بتوان به صنعت اوره به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در تابستان پیش رو نگریست.
* صنعت پالایش: یکی دیگر از صنایعی که می‌توان در صورت عدم انعقاد برجام و عدم کاهش جدی قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی به رشد آن امید داشت، صنعت پالایش ‌است. این شرکت‌ها با توجه به التهابی که در بازار انرژی ایجاد شده از افزایش حاشیه سود منتفع شده‌اند که این مهم منجر به افزایش سودآوری آن‌ها شده است.
* صنعت یوتیلیتی: این صنعت که تأمین‌کننده آب، برق و بخار لازم برای تولیدات صنعتی است، یکی از گزینه‌های مدنظر برای رشد احتمالی آتی در تابستان است، امکان رشدی که برای این شرکت‌ها متصور هستیم بیشتر به دلیل رشد در قیمت محصولات این شرکت‌هاست‌که سال‌هاست دستخوش تغییر نشده است.
نکته‌ای که در آخر باید به آن اشاره کنیم این است که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، بهترین سرمایه‌گذاری احتمالاً درآمد ثابت خواهد بود. از این‌رو پیشنهاد می‌شود با توجه به احتمالی که برای وقوع برجام متصور هستیم به همان نسبت سرمایه‌گذاری در درآمد ثابت را در پورتفوی سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنیم.

  • علی خرد-تحلیلگر بازار مالی

کد خبر 454894

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند

    استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند

    در شرایطی که حجم آب سدهای تهران نسبت به پارسال ۱۹ درصد کاهش بافته اما پرشدن استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند که یارانه به آن تعلق گرفته و این ظلمی مضاعف به سایر مردم است.

  • صادرات آهن اسفنجی صفر شد

    صادرات آهن اسفنجی صفر شد

    طبق آمار طی دو ماهه ابتدایی امسال بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای مقاطع تخت فولادی و شمش فولاد افزایشی رقم خورده اما در مقاطع طویل و محصولات فولادی، صادرات کاهشی شده است؛ این در حالیست برخلاف آنکه همیشه بیشترین رشد صادرات متعلق به آهن اسفنجی ثبت می‌شده است، میزان صادرات آن در دو ماهه امسال صفر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =