۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
فلزات پایه رنگ باختند

برای بسیاری از کامودیتی‌ها، ژوئن یکی از بدترین ماه‌ها بود. در این ماه قیمت بیشتر کامودیتی‌ها به شدت کاهش یافت.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ با پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۲ عملکرد بازارهای مالی و به ویژه کامودیتی جهان مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. پس از عبور از بحران همه‌گیری بیماری کرونا، امید به بهبود شرایط اقتصادی و رونق دوباره فعالیت‌های تجاری جهان افزایش یافت اما با حمله روسیه به خاک اوکراین، مشکلات تازه‌ای آشکار شد.

سیر صعودی نرخ تورم جهانی به ویژه در آمریکا و اروپا، بانک‌های مرکزی غرب را به سوی افزایش نرخ‌های بهره کشاند. اقدام فدرال رزرو آمریکا برای کنترل تورم از طریق افزایش نرخ بهره به رشد دلار و کاهش قیمت کامودیتی‌ها منجر شد. البته بحران شرق اروپا و درگیری دو کشور روسیه و اوکراین که از تولیدکنندگان مهم کامودیتی (انرژی و کشاورزی) به شمار می‌روند، سقوط قیمت‌ها را به تاخیر انداخت.

در حال حاضر بزرگترین نگرانی تحلیلگران این است که افزایش نرخ‌های بهره به کاهش آهنگ رشد اقتصادی آمریکا و جهان منجر شود و اقتصاد جهان را وارد یک دوره رکود کند. هرچند این امیدواری وجود دارد که دوره این رکود کوتاه باشد و از سال آینده، بانک‌های مرکزی دوباره به اجرای سیاست‌های انبساطی رو آورند.

در ماه ژوئن، میانگین قیمت فلزات پایه با افت سنگین ۱۶ درصدی روبه‌رو شد. روند کاهشی قیمت این فلزات از سه ماهه دوم ۲۰۲۲ آغاز شد. قیمت مس که در اوایل ماه مارس به ۱۰ هزار و ۷۲۹ دلار در هر تن رسیده بود، در پایان معاملات هفته گذشته به ۷ هزار و ۹۷۵ دلار رسید. در همین مدت، قیمت آلومینیوم از ۴ هزار و ۶۲ دلار به ۲ هزار و ۳۹۷ دلار افت کرده است. همچنین سرب و روی به ترتیب از ۲ هزار و ۵۱۲ دلار به یک هزار و ۹۱۸ دلار و از ۴ هزار و ۵۳۰ دلار به ۳ هزار و ۱۲۴ دلار رسیده‌اند. نیکل نیز بعد از ثبت رقم بالای ۴۸ هزار دلار به ۲۱ هزار و ۶۲۴ دلار سقوط کرده است.

کد خبر 454769

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =