هزینه خانوار در شش سال گذشته چند برابر شد؟

طی چند سال گذشته اقتصاد ایران یکی از شدیدترین دوران تورمی خود را تجربه کرده‌است؛ به گونه ای که طی حدود چهار سال دو شوک تورمی ۵۰ درصدی را پشت سر گذاشته‌است. در ایران شرایط نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که بیش‌ترین آسیب را فقیرترین خانوارهای کشور متحمل شده اند و هزینه سه دهک پایین هزینه‌ای، بیش‌ترین افزایش را میان خانوارهای کشور داشته است.

به گزارش صدای بورس- اقتصاد ایران طی چند سال گذشته یکی از شدیدترین دوره‌های تورمی خود را تجربه کرده است؛ به گونه‌ای که بر اساس آمارهای رسمی از سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد ماه امسال، میانگین هزینه خانوارهای کشور افزایش حدود ۵ برابری را تجربه کرده است. با این وجود نگاهی به هزینه خانوارهای کشور به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که بیشترین آسیب را پایین‌ترین دهک‌های هزینه‌ای دیده‌اند.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار دهک دوم و اول (پایین‌ترین دهک‌های هزینه‌ای) بیشترین افزایش هزینه را داشتند. دهک دوم، افزایش ۵.۳۴ برابری و دهک اول، ۵.۳۳ برابری را تجربه کرده است. دهک سوم نیز با افزایش ۵.۲۳ برابری در جایگاه بعدی قرار دارند.


بیشتر بخوانید: افزایش تورم با ثابت ماندن نرخ سود سپرده بانکی طی ۵ سال اخیر


به گزارش اقتصادآنلاین - این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که دهک‌های پایین درآمدی یا همان آسیب پذیرترین خانوارها قربانی اصلی تورم هستند. باید توجه داشت که ممکن است که هزینه دهک‌های بالایی نیز افزایش یافته باشد اما این خانوارها منابع درآمدی دارند که غالباً بیش از تورم افزایش پیدا می‌کند؛ موضوعی که برای دهک های پایین درآمدی صادق نیست.

هزینه خانوار

کد خبر 454671

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • استمرار شیب نزولی نقدینگی

    استمرار شیب نزولی نقدینگی

    بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت امسال به ۳۴.۷ درصد کاهش یافت که این امر نشان از استمرار شیب نزولی نقدینگی و درستی سیاست‌های اعمالی دولت در این زمینه است.

  • ۵ تصمیم جدید شورای عالی بورس

    ۵ تصمیم جدید شورای عالی بورس

    ۲۲۸مین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا برگزار شد. این جلسه با ۵ تصمیم و مصوبه به پایان رسید.

  • قفل تورم و چند کلید راهگشا

    قفل تورم و چند کلید راهگشا

    به نظر می رسد بزرگترین مشکلی که دولت فعلی داراست وجود تورم است که در این مورد چندین راهکار وجود دارد، سیاست های خارجی و تورمی که هم از سمت عرضه و هم تقاضا باید با دنیا حل شود...

  • افزایش ۴ برابری خرید خانه‌های بالای ۲۰ سال در تهران

    افزایش ۴ برابری خرید خانه‌های بالای ۲۰ سال در تهران

    بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید خانه‌های با عمر بالای ۲۰ سال در خرداد همچنان روند صعودی داشته و نسبت به خرداد سال گذشته ۳۲۹ درصد افزایش یافته است.

  • در باغ سرخ وال استریت برای رمزارزها/پیش بینی ۱۰ هزار دلاری برای بیت کوین

    در باغ سرخ وال استریت برای رمزارزها/پیش بینی ۱۰ هزار دلاری برای بیت کوین

    تحلیلگر ارشد بازار رمز ارز معتقد است اگر آشفتگی در وال‌استریت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی ادامه داشته باشد، بیت کوین در خطر سقوط تا محدوده ۱۰۰۰۰ دلار قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =