۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
چراغ قرمز بازار، سبز نشد

چه عواملی بورس تهران را در هفته ای که گذشت تحت تاثیر خود قرار دادند؟ در این گزارش افت نیم درصدی شاخص کل در هفته قبل مورد بررسی قرار گرفته است

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با افت حدود نیم درصدی همراه شد. نرخ کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین نتیجه مذاکرات باعث تعلل سهامداران شده است.

در گزارش‌های ماهانه، شرکت‌های روغن خوراکی عملکرد مناسبی داشتند و به قیمت‌های ابلاغی فروختند. در گروه سیمانی رشد قیمت محسوس است و شرکت‌های دامپروری و زراعت نیز رشد خوبی در نرخ‌های فروش داشتند. نرخ‌های فولادی‌ها با ثبات است اما جهانی فولاد و به‌خصوص بازار چین تحت تأثیر قرنطینه کرونا و کاهش تقاضا و رکورد تورمی در غرب، کاهش داشته است. در گروه متانولی، روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و نرخ‌های فروش اوره‌سازان همچنان مناسب است. در پلیمری‌ها، قیمت پلی اتیلن همچنان صعودی است. قیمت فروش دوده صنعتی در حال رشد است. قیمت‌های شوینده نسبت به ماه قبل رشد چند ده درصدی داشته است، هر چند هنوز افزایش نرخ رسمی اعلام نشده است. در مهمترین اخبار کدال، حکشتی شفاف سازی داده که سود زیرمجموعه بیش از ۵۰۰ تومان به ازای هر سهم است. شکام نیز خبر از خرید یک شرکت تولید داروهایی نارکوتیک داد.

کوچک‌ترها رشد کردند
در اولین روز هفته شاخص کل با ۱۳هزار واحد افت به سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۳۳۴ واحدی رسید و شاخص هم وزن اندکی مثبت بود که نشان از رشد کوچک ترهای بازار برخلاف سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بود. ارزش معاملات خرد در محدوده چهار هزار میلیارد تومان قرار داشت و ۳۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی ازحقیقی‌ها را شاهد بودیم. گروه‌های خودرویی، بانکی‌ها و حمل و نقلی با خبرهای مثبت از برجام و وزارت صمت درمورد بلوک‌های خودرو مورد تقاضا قرار گرفتند. فلزات اساسی و شیمیایی‌ها بیشترین خروج پول را داشتند. کامودیتی‌ها در وضعیت نامناسبی قرار گرفتند و با ریزش‌های سنگین همراه شدند که باعث شد نمادهای صادرات محور با عرضه همراه شوند.

تأثیرپذیری از افزایش نرخ سود بین بانکی
در دومین روز هفته شاخص کل با کاهش حدود یک درصدی در رقم یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد ایستاد. بازار از همان ابتدا با اصلاح در نمادها و گروه‌ها همراه بود. عرضه در گروه خودرویی با شایعه‌های اصلاح قیمت و خریدار نبودن بخش خصوصی در صورتی که خودرو به قیمت بازار نزدیک نشود شدت گرفت. از دلایل عرضه در بازار می‌توان به افزایش نرخ سود بین بانکی اشاره کرد.

مسابقه بین عرضه و تقاضا
در روز دوشنبه شاخص کل با افزایش جزیی به رقم یک میلیون و ۵۰۴ هزار دست یافت. ارزش معاملات در محدوده ۳۷۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. بازار در ابتدای وقت در ادامه معاملات روز گذشته‌اش با عرضه آغاز شد ولی با رسیدن شاخص کل به ۱۵۰۰، به تدریج تقاضا در بازار تقویت شد. بحث سفر بورل نماینده اتحادیه اروپا به تهران و شروع دور جدید مذاکرات و توافق برجامی از یک طرف و انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی صنایع و رشد فروش‌ها در گروه‌های زراعی و غذایی باعث شد که بازار با تقاضا همراه شود. در روز سه شنبه بازار با ۱۰ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید. نمادهای کوچک تر بازار و ریالی‌ها از جمله حمل و نقلی‌ها با فشار تقاضا همراه بودند با نزدیک شدن به دقایق پایانی، شاهد عرضه سهامداران بودیم. گزارش‌های ماهانه خدیزل و افزایش حدود هفت برابری فروش سه ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل باعث تقاضا در این نماد شد. گزارش ماهانه سپید نیز منتشر شد که فروش ۴۸۰ میلیارد تومانی رشد ۴۴ درصدی مبلغ فروش محصولات را نسبت به اردیبهشت ماه داشت که نرخ فروش آن از کمتر از انتظارات بود.
در آخرین روز هفته شاخص کل با کاهش اندک در کانال یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود. بازار در ابتدای وقت با فشار عرضه کار خود را شروع کرد اما رفته رفته تقاضا در بازار تقویت شد. کوچک ترهای بازار بیشتر مورد اقبال بودند و روند معاملاتی بهتری داشتند.
با اخبار مثبت برجامی گروه‌های خودرویی، بانکی و حمل و نقلی معاملات بهتری داشتند. یکی از اخبار مهم آخرین روز معاملاتی انتشار سود بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومانی زیرمجموعه حکشتی بود که به ازای هر سهم ۵۳۳ تومان خواهد داشت. در انتها درصورت ایجاد توافق یا افزایش دلار نیما و یا ثبات در بازارهای جهانی می‌توان به روند صعودی بازار امید داشت و شاهد رشد صعودی بازار در روزهای آتی بود.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 454603

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =