حمایت دولت و مجلس از واردات خودرو برای تنظیم بازار

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تعرفه هوشمند واردات خودرو، ضمن تامین درآمدهای مدنظر دولت بوده و به تنظیم بازار و کاهش فاصله طبقاتی کمک می‌کند.

به گزارش صدای بورس، ۱۶ خردادماه امسال رییس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. با این حال آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات و غیره مشخص خواهد شد.

در روزهای گذشته «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، برخی موارد مدنظر وزارتخانه را برای واردات خودرو اعلام کرد.

به گفته وی، به‌منظور تنظیم بازار عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود و در نظر داریم محصولات اقتصادی که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد شود.

وی از ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم و کارکرده خبر داد و درباره تعرفه واردات خودروها نیز گفت: تعرفه واردات برای خودروهای برقی و هیبریدی ۱۰ درصد و برای سایر خودروها بالای ۴۵ درصد خواهد بود.

فاطمی‌امین ادامه داد: همچنین تعرفه واردات پایینی برای خودروهای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

در همین زمینه، «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو امروز (دوشنبه)ا افزود: تعرفه، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و عوامل در تنظیم‌گری واردات خودرو، تنظیم درآمدهای دولت و تصمیم‌گیری در مساله تولید است.ش

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته شاهد بودیم معیاری همچون حجم موتور به‌عنوان شاخص لوکس بودن خودروها ارزیابی می‌شد، در حالی که مرتبط دانستن درجه لوکس بودن با قیمت خودرو منطقی به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید :فقط می‌توان خودرو ۲۰ ساله وارد کرد


این مقام صنفی افزود: اگر بتوان تعرفه واردات خودرو را هوشمند کرد، به طور مثال اگر خودرو گران‌قیمت است با تعرفه بالا و اخذ مالیات بالاتر وارد شود، هم منابع درآمدی مدنظر دولت تامین می‌شود، هم دولت می‌تواند این درآمدها را در جاهای مدنظر خود صرف کند و هم می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی کمک کند.

وی بیان داشت: امروز با وجود حمایت دولت و مجلس از واردات خودرو برای تنظیم بازار و کاهش التهابات، اما با مخالفان سرسختی نیز در کشور مواجهه‌ایم که به خودکفایی در این صنعت معتقدند، هرچند تجربه سال‌های اخیر ثابت کرد خودکفایی در این حوزه دست نیافتنی است.

ایده خوب وزارت صمت برای واردات

دادفر تصریح کرد: رفتن به سمت‌وسوی واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار برای تامین عمده نیازها در این حوزه، ایده خوبی است که به تولید داخلی نیز لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به تامین مالی واردات خودرو و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، استفاده از سرمایه‌های مردمی و ارزهای در اختیار واردکنندگان را راهکاری در این زمینه برشمرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین معتقد است: ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم، تصمیم بسیار خوب دیگر دولت است.

با وجود مطالب یاد شده، اما دادفر اعلام کرد: واردکنندگان و سرمایه‌گذاران در این زمینه تا زمان مشخص شدن دستورالعمل واردات، هیچ اقدامی انجام نداده‌ و فقط بازارهای خارجی را رصد می‌کنند.

به گزارش ایرنا - وی ابراز امیدواری کرد که شاهد مصوب شدن دستورالعملی جامع، عقلانی و منطقی در حوزه واردات خودرو و دست‌کم سه ماه پس از ابلاغ آن شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور باشیم.

کد خبر 454413

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • نرخ‌ اجاره ماشین‌ عروس سر به فلک کشید

    نرخ‌ اجاره ماشین‌ عروس سر به فلک کشید

    این روزها اجاره ماشین عروس و گل آرایی آن در شب‌های عروسی به اقدامی تشریفاتی بدل شده است و نرخ‌های بالای اجاره ماشین عروس، گل‌آرایی و حتی در برخی موارد کرایه اسکورت ماشین عروس، شهروندان را در انجام این کار ناتوان کرده است.

  • طرح فروش بدون قرعه‌کشی ایران خودرو

    طرح فروش بدون قرعه‌کشی ایران خودرو

    وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان آن دسته از محصولات خود را که متقاضیانی کمتر از میزان عرضه داشتند، بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رسانند. سایپا هفته گذشته طرح فروش خودرو بدون قرعه‌کشی را آغاز کرد. ایران خودرو نیز این طرح را از امروز کلید زده است.

  • توصیه های ۱۰ گانه رییس مرکز پژوهش های مجلس

    در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه صورت گرفت

    توصیه های ۱۰ گانه رییس مرکز پژوهش های مجلس

    رییس مرکز پژوهش های مجلس در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه، ۱۰ توصیه به دست اندرکاران تهیه این برنامه ارائه کرد.

  • دلار ۲۷ هزار تومان شد

    دلار ۲۷ هزار تومان شد

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۷۰۶ تومان است.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه شنبه هفتم تیر

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه شنبه هفتم تیر

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید.این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • دولت از مجلس فرصت خواست

    دولت از مجلس فرصت خواست

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هدف ما از استیضاح وزیر صمت، سیاسی نبود، گفت: دولت پیام مجلس مبنی بر اینکه اداره این وزارتخانه با وزیر کنونی امکان‌پذیر نیست را دریافت کرد. به همین جهت باید هرچه سریعتر لایحه تشکیل وزارتخانه های جدید را به مجلس ارائه و دو وزیر جدید را برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کند.

  • صف فروش دلار شلوغ شد

    صف فروش دلار شلوغ شد

    عضو شورای‌عالی کانون صرافان گفت: امروز (سه‌شنبه) صف‌های فروش ارز در بازار تشدید شده است و در مقابل خریداران دلار نایاب شدند.

  • استفاده از پتانسیل و توانمندی علمی نخبگان دانشگاهی کشور/ اعلام آمادگی سایپا در تقویت تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه

    استفاده از پتانسیل و توانمندی علمی نخبگان دانشگاهی کشور/ اعلام آمادگی سایپا در تقویت تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه

    مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به همراه جمعی از همکارانشان ضمن گفتگو با مدیرعامل گروه سایپا، از خطوط تولید محصولات این شرکت بازدید کرد.

  • فرار مالیاتی با کارتخوان های فاقد پرونده مالیاتی

    فرار مالیاتی با کارتخوان های فاقد پرونده مالیاتی

    در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون دستگاه pos در کشور فعال است، این در حالی است که در سال گذشته بنا بر اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، ۳.۵ میلیون اظهارنامه به این سازمان ارائه شده است.

  • لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

    شاخص کل روز گذشته با افت ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحدی به ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۳۴۳ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت ۴ هزار و ۹۷۵ واحدی به ۴۱۷ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «شستا»، «وامید»، «فارس»، «وغدیر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بازار سرمایه به سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و کارشناسان عقیده دارند که برای رشد بازار نیاز است که این ارزش به هفت هزار میلیارد تومان برسد. کاهش ارزش معاملات و عدم گردش نقدینگی اجازه رشد بورس را نمی‌دهد. بر همین اساس احتمال می‌رود معاملات امروز متعادل رو به منفی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =