رالی سه ماهه بورس به پایان رسید/ نمادهایی که از شاخص کل سبقت گرفتند

شرکت‌های سودساز و دلاری در سه‌ماهه اول ۱۴۰۱ عملکرد بهتری ارائه دادند و با بازدهی قیمتی بیشتر از ۱۰۰ درصدی سود خوبی نصیب سهامداران خود کردند.

صدای بورسمیثم قریشی؛ در سه ماهه گذشته شاخص کل بازدهی نزدیک به مثبت ۱۰ درصد داشت و همچنین شاخص هم‌وزن حدود ۲۰ درصد صعود کرد اما در صنایع مختلف سهم‌هایی بودند که بازدهی بیشتر و حتی کمتر از شاخص کل داشتند.

در گروه قند و شکر، شرکت قند ارومیه با نماد "قاروم" بازدهی شگفت‌انگیز ۶۷۵۵ درصد را ثبت کرد ولی کم نبودند شرکت‌هایی که با بازدهی بالا ۱۰۰ درصد موجب رشد پرتفوی سهامداران شدند. برای مثال در نمادهای، "فبستم"، "خچرخش"، "فمراد"، "پشاهین" شاهد رشد قیمتی بیش از دو برابر بودیم. در صنایع مختلف بورسی شرکت‌هایی مانند بانک قرض‌الحسنه رسالت، جوش‌واکسیژن، انتقال داده‌های آسیاتک، کشت‌وصنعت آبشیرین، سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، سایپا شیشه، سرمایه‌گذاری توسعه و تجارت هیرمند، تهران شیمی، کابل تک و سیمان کردستان بازدهی قیمتی ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند.


بیشتر بخوانید: آغاز تخلیه حباب انواع سکه / دلار ارزان‌تر می‌شود


نمادهای زیادی هم خود را بالا کشیدند و بازدهی بیشتری از شاخص کل داشتند؛ از صنعت کاشی و سرامیک تا شیمیایی در این بازه بودند اما برخی هم از شاخص هم‌وزن که رشد ۲۰ درصدی در سه ماه را تجربه کرد، عقب ماندند تا لقب جامانده به خود بگیرند. برای مثال نمادهای "تملت"، "شبصیر"، "شغدیر"، "همراه"، "دعبید" و بسیاری دیگر در این گروه هستند. شاخص کل با رشد حدود ۱۰ درصدی عملکردی مناسب‌تر از تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی داشت بطوریکه "شاروم"، "شپلی"، "آپ"، "فاراک"، "وبملت"، "شسینا"، "فخوز" و تعداد دیگر از نمادها حتی بازدهی ۱۰ درصد در ۳ ماه نداشتند.

بنابراین می‌توان گفت شرکت‌های سودساز و دلاری در سه‌ماهه اول ۱۴۰۱ عملکرد بهتری ارائه دادند و با بازدهی قیمتی بیشتر از ۱۰۰ درصدی سود خوبی نصیب سهامداران خود کردند اما صنایع داخلی و شرکت‌های زیان‌ده نتوانستند انتظار بازار را برآورده کنند و حتی بازدهی به اندازه اوراق بدون ریسک هم نداشتند. برای سه ماهه دوم به نظر باید شاهد رشد سهم‌های عقب‌مانده باشیم.

کد خبر 454318

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =