وزیر صمت: روند تولید خودرو قابل قبول است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند تولید قابل قبول است.

به گزارش صدای بورس، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پیرامون حوزه صنعت، معدن و تجارت پاسخ داد.

وضعیت ایجاد شغل و سرمایه گذاری در مناطق کشور به چه شکلی است؟ چرا در برخی از مناطق شغل وجود دارد و در برخی از مناطق با کمبود روبه رو هستیم؟

در تابستان کمبود برق داریم در زمستان کمبود گاز داریم که این به دلیل آن است که باید در بالا دست برای گاز ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام می‌شد که صورت نگرفته و در حوزه برق هم باید ۳ هزار مگاوات نیروگاه احداث می‌شد که انجام نشده است.

این گلوگاه است و ظرفیت تولید فولاد و سیمان، چون برق و گاز در بالادست تامین نمی‌شود و این میزان تولیدات کاهش می‌یابد. این ناترازی هم در وسعت جغرافیا در بسیاری از شغل‌ها دیده می‌شود. برخی از صنایع پتروشیمی صد درصد سود دارند و در بعضی محصولات ۸ درصد سود دارند. این عدم توازن‎‌ها به دلیل آن است که معماری در حوزه صنعت نداشتیم.



وضعیت صنعت خودرو در کشور را توضیح دهید و ارزیابی خود را از این صنعت بفرمایید.

وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند قابل قبول است، آمارها نشان می‌دهد که در دی و اواسط نیمه دوم سال قبل سازمان بازرسی ورود کرد، پارسال در پایان خرداد ۱۴۰۰، ۱۴۳ هزار خودرو در کف پارکینگ بود، اما امسال ۴۲ هزار است و ۷۰ درصد کاهش خودروهای کف پارکینگ داشته ایم.

بر اساس آمار در سه ماه اول امسال ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل داده شده است. پارسال ۱۸۱ هزار دستگاه و ۳۶ درصد رشد را داشته ایم. در تحویل خودروهای معوق هم ما ۷۰ درصد کاهش داشته ایم و ۹۵ درصد خودروهایی که وارد خط تولید می‌شوند به صورت کامل خارج می‌شوند.

ما مواردی را کشف کردیم که یک شخص کمک فنر دست دوم را رنگ می‌کرد و به عنوان کمک فنر نو می‌فروخت.

با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور چه سازکاری در این حوزه پیش بینی کرده اید؟

اصلاح ساختاری سخت است، ما در شرایط ناپایدار هستیم و اصلاح ساختار را انجام می‌دهیم و ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد را داریم، بسیاری از مشکلات اقتصادی بروز کرده و دارد خودش را نشان می دهد و برای رویه جدید آشنایی وجود ندارد و پذیرفتن آن هم سخت می‌شود. نظام مالی و بانکی کشور به شدت دچار مشکل است.

تامین مالی زنجیره‌ای است که در سال گذشته آغاز شده و ۴ هزار میلیارد تومان آن هم عملیاتی شده است. زمانی که می‌خواهید یک سازوکار جدید را استقرار بدهید، نسبت به آن آشنایی وجود ندارد و پذیرفتن آن سخت است. اگر بخواهید سازوکار را تغییر دهید، منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و فشارها افزایش می‌یابد. تا آخر سال تغییر ساز و کارها را اجرایی خواهیم کرد.

میزان تراز تجاری در کشور چند درصد افزایش یافته است؟

اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 454234

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =