بورس بازنده بهاری

در میانه‌های فصل بود که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید اما با توجه به حجم و ارزش پایین معاملات نتوانست جایگاه خود را در این کانال حفظ کند و باز هم به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد.

سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه با امید آغاز شد چراکه در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ بازار کمی رونق گرفته بود و سهامداران دلخوش به رنگ سبز شاخص شده بودند. در بهاری که گذشت با اینکه شاخص در اکثر روزها رنگ سبز به خود گرفته بود اما همچنان رمقی در بازار دیده نمی‌شد.

در میانه‌های فصل بود که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید اما با توجه به حجم و ارزش پایین معاملات نتوانست جایگاه خود را در این کانال حفظ کند و باز هم به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد. یک تغییر مهم دیگری که در بهار ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، این بود که بالاخره بعد از صحبت‌های فراوان در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد دامنه نوسان به منظور افزایش نقدشوندگی سهم‌ها فصلی یک درصد بیشتر شود. بنابراین دامنه نوسان در بهار به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش پیدا کرد. حالا طبق وعده‌ای که مجید عشقی رئیس سازمان بورس داده، در دهه اول تیر ماه دامنه نوسان برای فصل تابستان به مثبت و منفی ۷ درصد می‌رسد. طبق آمار موجود شاخص کل در ابتدای سال جاری در محدوده یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد قرار داشت که در پایان بهار با رشدی ده درصدی به یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد رسید. اما ارزش و حجم معاملات در فصلی که گذشت روند خوبی را طی نکردند. ارزش ۵۹ درصد و حجم ۴۸ درصد ریزش را تجربه کردند که نشان از وضعیت همچنان بد بازار سرمایه دارد. آمارها برای خرداد ماه هم تقریبا به همین صورت است با این تفاوت که شاخص کل ۲ درصد ریزش را ثبت کرد و در همان کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال نوسان بود. ارزش معاملات در ماهی که گذشت ۵۱ درصد و حجم معاملات ۳۵ درصد افت را تجربه کردند.

بورس بازنده بهاری

در بازارهای موازی، سکه در بهار بیشترین بازدهی را از آن خریداران خود کرده است، به طوری که در ابتدای معاملات سال ۱۴۰۱ در محدوده ۱۲ میلیون تومان شروع به فعالیت کرد و در پایان فصل بهار با رشدی ۲۵ درصدی همراه شد؛ سکه امامی در خرداد ماه اما در رتبه دوم بازدهی قرار گرفت و دلار گوی سبقت را از آن ربود. در ماهی که گذشت، دلار با نوسانات زیادی همراه بود ولی در آخر با رشدی ۹ درصدی کمی آرام گرفت. دلار در ابتدای سال ۱۴۰۱ در محدوده ۲۶ هزار تومان بود و در پایان فصل بهار تنها ۳ درصد به قیمتش افزوده شد. در این بین یورو در فصل بهار طبق آمار بانک مرکزی تنها ارز مهمی بود که با ریزش همراه بود به این صورت که در ابتدای سال حدود ۳۱ هزار تومان بود و در پایان خرداد ماه تا ۲۸ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد. این ارز در خرداد ماه در کانال ۲۸ هزار تومان در حال نوسان بود و فقط ۲ درصد افزایش قیمت داشت. وضعیت طلای ۱۸ عیار هم به این شکل بود که در ابتدای سال در محدوده یک میلیون و ۲۳۹ هزار تومان بود و در پایان فصل با رشدی ۱۶ درصدی به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید. در ماه گذشته طلا توانست ۴ درصد رشدی قیمتی را به ثبت برساند.

بورس بازنده بهاری

برندگان و بازندگان بازار سهام
در معاملات بورس تهران نمادهای معاملاتی خچرخش، فمراد، آسیاتک، کساپا و سکرد در بهار سال جاری بیشترین بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. نماد معاملاتی خچرخش با رشد بیش از ۲۳۴ درصدی پرچمدار بازدهی در تابلوی بورس تهران است. در ماهی که گذشت نمادهای معاملاتی کساپا با ۵۱.۵۴ درصد، فمراد با ۵۰.۴۳ درصد، آسیاتک با ۴۳.۴۳ درصد، خزر با ۴۲.۱۸ درصد و خچرخش با ۴۱.۵۵ درصد بیشترین میزان بازدهی را به نام خود ثبت کردند.

بورس بازنده بهاری

اما اقبال با نمادهای خلنت، ثاباد، بشهاب، حفاری و انرژی ۲ همراه نبود به این صورت که در فصل گذشته نمادهای یاد شده هر کدام به ترتیب ۲۳.۶۹ درصد، ۲۳.۳۹ درصد، ۱۵.۹۲ درصد، ۱۵.۹۱ درصد و ۱۵.۷۳ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در بازه زمانی خرداد ۱۴۰۱ نیز نمادهایی بودند که نتوانستند دل سهامداران خود را شاد کنند از جمله این نمادها فسازان، دیران، غمارگ، ثنوسا و حفاری هستند که رتبه اول تا پنجم افت قیمت را به نام خود ثبت کرده‌اند. در ماه گذشته بیشترین ریزش مربوط به فسازان با ۳۱.۶۴ درصد بوده است.

بورس بازنده بهاری

در معاملات فرابورس، نماد معاملاتی ثغرب با رشدی ۱۴۶ درصدی در بهار بیشترین میزان سودآوری را داشته است. بعد از این نماد، زملارد با ۹۷.۹۶ درصد، فتوسا با ۹۷.۳۶ درصد، سبزوا با ۹۰.۰۸ درصد و زدشت با ۶۷.۵۴ درصد رکورد رشد قیمت را در بازه زمانی فصل گذشته داشته‌اند. اما در ماهی که گذشت همچنان نماد ثغرب با رشدی ۶۵ درصدی رکورد دار بیشترین رشد قیمتی بود. فتوسا با ۵۴.۹۵ درصد، فغدیر با ۲۱.۴۱ درصد، خدیزل با ۱۸.۷۱ درصد و دماوند با ۱۶.۴۶ درصد در رتبه دوم تا پنجم بیشترین بازدهی در بازه زمانی خرداد ماه ۱۴۰۱ هستند.

بورس بازنده بهاری

در فصل گذشته نماد زاگرس با ۲۸.۲۹ درصد، بالاس با ۲۱.۷۵ درصد، بساما با ۱۷.۵۱ درصد، نوین با ۱۷.۱۳ درصد و سمگا با ۱۶.۲۰ درصد بیشترین زیان را به سهامداران خود وارد کردند. همچنین نمادهای ثرود، وآوا، افرا، زاگرس و ساینا هر کدام به ترتیب با ۴۱.۳۲ درصد، ۳۵.۷۴ درصد، ۳۴.۷۳ درصد، ۳۰.۷۴ درصد و ۲۸.۹۰ درصد در خرداد ماه سال جاری بیشترین ریزش قیمت را داشتند.

بورس بازنده بهاری

در معاملات بازار پایه، نماد معاملاتی قاروم که در ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۴ وارد بازار سرمایه شد تا اول خرداد ۱۴۰۱ که با رشدی ۱۹ هزار درصدی بازگشایی شد تنها ۲۰ روز در تابلوی معاملات حضور داشته است. این نماد بعد از بازگشایی ۶ هزار و ۷۵۵ درصد رشد قیمتی را ثبت کرد و با این رکورد پرچمدار بازدهی در تابلوی معاملات بازار پایه در بهار و همچنین خرداد ماه ۱۴۰۱ شد. بعد از قاروم، نمادهای فبستم با ۲۸۱.۷۰ درصد، پشاهن با ۲۳۵.۰۶ درصد، وسالت با ۱۹۰.۹۳ درصد و فجوش با ۱۶۹.۶۳ درصد بیشترین میزان رشد قیمت را در بهار سال جاری به نام خود ثبت کردند. در بازه زمانی خرداد ماه امسال هم بعد از قاروم نمادهای فجوش با ۱۴۲.۹۱ درصد، تفارس با ۶۳.۸۷ درصد، فلات با ۶۰.۱۰ درصد و پشاهن با ۴۶.۳۴ درصد در جایگاه اول تا پنجم بازدهی قرار دارند.

بورس بازنده بهاری

در تابلوی معاملات بازار پایه در خرداد ماه سال جاری نماد ثنوسا بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. این نماد بیش از ۲۶ درصد ریزش داشته است. سپس ثنام با ۲۵ درصد، وجامی، غبهار و سفاسی با ۲۴ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند. اما در فصل بهار کام سهامداران وشمال، ثنوسا، فنفت، تپولا و سفاسی هم شیرین نشد و این سهامداران هر کدام به ترتیب ۲۷.۲۹ درصد، ۲۱.۶۵ درصد، ۱۷.۵۴ درصد، ۱۶.۵۸ درصد و ۱۶.۲۹ درصد زیان را تجربه کردند.

بورس بازنده بهاری

تورم از شاخص پیشی گرفت
بر پایه آمارهای موجود، در چهار دوره سه ماهه گذشته نرخ تورم به طور مداوم صعودی بوده اما شاخص کل بورس همپای آن حرکت نکرده است. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند افزایش اخیر قیمت کالاها و خدمات لزوما تاثیر چندانی بر شاخص ندارد، اما در دیگر بازارهای سهام یکی از عوامل رشد همواره افزایش نرخ تورم است. به گفته این کارشناسان، دلایل رشد نکردن شاخص را باید در بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و کاهش حجم نقدینگی ورودی به بازار جستجو کرد.

  • زهره فدوی - خبرنگار
  • شماره ۴۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 454098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قزال آلا هم گران شد

    قزال آلا هم گران شد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: هر کیلو قزل آلا بدون احتساب سود تولیدکننده ۴۰ هزار تومان کمتر از قیمت تمام شده عرضه می شود.

  • سکه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان ارزان شد

    سکه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان ارزان شد

    طبق اعلام کشتی‌آرای، قیمت سکه طرح جدید نسبت به روز شنبه، یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و قیمت دلار نیز ۱۱۰۰ تومان کاهش یافته است؛ ادامه سیر نزولی قیمت‌ها در بازار موجب تشکیل صف فروش شده است.

  • سقف قیمت تن ماهی چه رقمی است؟

    سقف قیمت تن ماهی چه رقمی است؟

    دبیر سندیکای کنسرو گفت: ابلاغیه سازمان ملی استاندارد مبنی بر تغییر لیبل برندهای معتبر در نهایت هزینه‌های اضافی به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند؛ چراکه باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود از این‌رو امیدوارم که این مصوبه به صورت پایلوت در همان شهرها باقی بماند و سراسری نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =