۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
این بازار خریدار ندارد

در این هفته، صنعت شوینده با اخبار ضد و نقیضی همراه شد. در حالی که انتظار رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت شوینده‌ها به دلیل رشد مواد اولیه می‌رود، خبر رشد ۱۵ تا ۲۵ درصدی به بازار مخابره شد.

در بازار هفته گذشته با توجه به کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی و کاهش سرانه خرید حقیقی، معاملات بی رمق و منفی را شاهد بودیم. ریسک‌هایی که بازار با آن روبرو شده باعث نبود خریدار در بازار شده است و همچنین کمبود نقدینگی در بازار کاملا حس می‌شود.

تأثیرپذیری شوینده‌ها از نوسانات اخبار
در این هفته، صنعت شوینده با اخبار ضد و نقیضی همراه شد. در حالی که انتظار رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت شوینده‌ها به دلیل رشد مواد اولیه می‌رود، خبر رشد ۱۵ تا ۲۵ درصدی به بازار مخابره شد. خبری که این گروه را با رشد قیمتی همراه کرد اما ساعاتی بعد تکذیب شد. تفارس شاهد صف فروش و ورود چند حقوقی به نماد بود که پس از یک روز سهام خود را فروخته و از ترکیب خارج شدند. این شرکت با ارزش بازار ۲.۵ همت، ارزان‌ترین تأمین سرمایه بازار سرمایه ایران است. در گروه فولادی، رقابت در بورس کالا در شمش فخوز به اوج رسیده است.
دلار فولاد که ۲۰ درصدی کمتر از ارز نیما بود، حالا ۲۰ درصدی بالاتر رفته است و پس از چند بار تأیید نشدن، بالأخره توسط بورس کالا تأیید شد. قیمت سیمان به آستانه یک میلیون تومان رسیده است. گروه سیمانی در میانه‌های هفته مورد اقبال بازار بودند. گروه خودرویی با شایعاتی در خصوص قیمت بلوک خساپا و خودرو با صف خرید در اواخر هفته روبرو شدند. در حمل و نقلی‌ها، حکشتی رشد خوبی کرد و گفته می‌شود در زیرمجموعه‌هایش سوددهی خوبی دارد. تورم کشور بار دیگر بالای ۵۰ درصد رفته است، اما سیاست‌های تثبیت قیمت‌ها صرفا در حال کاهش حاشیه سود شرکت‌هاست.

همراه با مجامع
تنور مجامع نیز در حال داغ‌تر شدن است. وبملت در مجمعی در ساعت ۷:۳۰ صبح که فضای کمی برای سهامداران در نظر گرفته شده بود و عملا سهامداران نتوانستند وارد مجمع شوند، ۱۰ تومانی تقسیم کرد. پتروشیمی پارس در حالی که از برنامه ساخت PDH خبر داده و قیمت فروش ارز خود را بیش از ۲۶ هزار تومان اعلام کرد، ۲۷۰ ریال تقسیم کرد. در این گروه، شپترو با توجه به زیان دهی، چیزی به سهامداران نداد. فرابورس ۹۹ ریال تقسیم کرد و شفا ۱۲۰۰ ریال به سهامداران سود نقدی دارد. سفارس سود حاصل از فروش را تقسیم نکرد و ۲۴۰۰ ریال سود به سهامداران می دهد. ومهان با تقسیم خوب ۶۶۰ ریالی، سود نقدی خود را در روز بعد از مجمع پرداخت کرد.

سلطه فشار فروش
در بازار طلا، سکه به زیر ۱۶ میلیون تومان برگشت و محدودیت‌های خرید تعدادی برای خرید سکه در بورس وضع شده و حقوقی‌ها نمی‌توانند در بورس کالا سکه بخرند. از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی در حال نزول است. مس زیر ۹ هزار دلار رسیده و نفت به محدوده ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار برگشته است. روی ۳۵۰۰ دلار و آلومینیوم ۲۵۰۰ دلار است. این قیمت‌ها هر چند کاهش داشته است اما بیش از میانگین تاریخی است. در بازار هفته گذشته در اولین روز معاملاتی، شاخص کل با ۱۶ هزار و ۵۸۱ واحد افت به کانال یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان و ۷۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد. فشار فروشنده در کلیت بازار مشهود بود و نمادهای کوچکتر بازار خریدار بهتری داشتند. افزایش نرخ بهره آمریکا باعث کاهش قیمت‌های جهانی کامودیتی شد و همچنین کنترل قیمت ارز توسط دولت و افزایش نرخ بهره بین بانکی را می‌توان از علل منفی شدن بازار دانست. عرضه در گروه پتروشیمی باعث افزایش عرضه در کل بازار شد. انتظار گزارشات خوب از این گروه با توجه به افزایش هزینه‌ها و ترس بازار از این مورد و همینطور تحریم محصولات پتروشیمی، باعث استقبال نشدن از این گروه بود. در گروه بانکی، بانک ملت با تقاضای خوبی همراه شد و به محدوده صف خرید رسید. مجمع سالانه بانک ملت و تقسیم سود در مجمع را می‌توان از علل افزایش تقاضا دانست.

روز ناخوش لیدرهای خودرویی
در دومین روز هفته شاخص کل با کاهشی جزیی به رقم یک میلیون و ۵۴۵ هزار واحدی رسید شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل با افزایش به سطح ۴۲۵ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد در حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان و حدود ۴۵۰ میلیارد خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد. بازار نسبت به روز گذشته‌اش معاملات بهتری داشت و دو گروه بانکی و خودرویی بیشترین تقاضا را داشتند. گزارش‌های خوبی به‌خصوص در گروه بانکی منتشر شد که سامان، وپست و وبملت بیشترین افزایش را در سود خالص نسبت به سال قبل داشتند. در ابتدای بازار در گروه خودرویی تقاضای خوبی شکل گرفت ولی به تدریج با عرضه بر تقاضا غلبه کرد و لیدرهای این گروه با منفی به کار خود پایان دادند.

کاهش تقاضا
در سومین روز هفته شاخص کل با رشد یک هزار و ۲۸۴ واحدی در سطح یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۲۹۰ میلیارد تومان برآورد شد. بازار با تقاضای خوبی در ابتدای وقت شروع شد ولی به‌تدریج از تقاضای خریداران کاسته شد. احتمال افزایش رشد دلار نیمایی و کاهش گپ بین دلار آزاد و نیما، می‌تواند بازار را از این شرایط نزولی و کم حجم خارج کند. خبرهایی از واگذاری بلوک خودرویی‌ها و نامه رئیس سازمان خصوصی‌سازی به وزیر صمت در این خصوص بار دیگر موج تقاضا را به این گروه وارد کرد ولی همچنان عرضه‌ها در این گروه بالا بود و روند معاملات نوسانی داشتند. بورس کالا عمده قیمت‌های رقابت شده سیمان را تأیید کرد و قیمت‌های بالای یک میلیون تومان هر تن سیمان، عملاً انتظار سودآوری بالایی برای سیمانی‌ها وجود دارد. گروه سیمانی با توجه به معاملات سیمان در بورس کالا با تقاضای خوبی همراه شد و اکثر گروه با سبزپوشی به معاملات خود پایان دادند. در روز سه شنبه بازار با کاهشی نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد. تاصیکو و تفارس بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و وخاور و وآذر بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند. بازار از همان ابتدا با عرضه همراه بود و اکثر گروه‌ها و نمادها منفی بودند. بازار تحت تأثیر ابهامات داخلی و همچنین قیمت‌های جهانی قرار گرفته است و کمبود نقدینگی در بازار کاملا مشهود است. مجمع بانک ملت با حواشی زیاد برگزار شد و ۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

جو منفی در بازار
در آخرین روز هفته شاخص کل با کاهش حدود ۶۰۰۰ واحدی به کانال یک میلیون و ۶۳۳ هزار واحد دست یافت. ارزش معاملات خرد حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان و ۳۶۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد. نمادهای خلیبل و ورنا بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و بپاس و تفارس بیشترین خروج را داشتند. بازار کم حجم و پرعرضه شروع شد و در میانه بازار با تحرکات مثبت در گروه خودرویی باعث مثبت شدن گروه خورویی شد. گروه خلیبل با افزایش بیش از ۱۱ هزار درصدی بازگشایی و مورد تأیید ناظر قرار گرفت. از خبرهای مهم این روز انتشار بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت سرمایه‌گذاری سبدها و صندوق‌ها و به‌طور کلی حقوقی‌ها در گواهی سپرده کالایی بود که جو منفی بر بازار ایجاد کرد. بازار با توجه به کنترل دولت در خصوص نرخ دلار نیمایی و عقب ماندن از سایر بازارها همچنان ارزنده است اما نقدینگی کم و همچنین ریسک‌هایی از قبیل قطعی برق در تابستان، کاهش قیمت‌های جهانی و تصمیمات یک شبه و کنترل دستوری بازار همراه است که باعث می‌شود بازار در مسیر خود حرکت نکند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 454096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =