نرخ تورم خرداد با دهک‌های درآمدی چه کرد؟

تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده خرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده کالا و خدمات در مسیری افزایشی قرار دارد و در این میان اقلام خوراکی و آشامیدنی بیشترین نرخ تورم را دارند.

به گزارش صدای بورس، تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده خرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده کالا و خدمات در مسیری افزایشی قرار دارد و در این میان اقلام خوراکی و آشامیدنی بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای را دارند.

به روایت این گزارش خانوارهای کشور در مقایسه با خردادماه سال ۱۴۰۰ با نرخ تورمی ۵۲ واحد درصدی روبرو بوده‌اند.

همچنین این تغییرات تورمی در مقایسه با ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۱) رشدی ۸.۷ واحد درصدی پشت سرگذاشته است. در نتیجه در حال حاضر در رتبه ۱۲.۲ واحد درصدی قرار دارد.

براساس این داده‌های خانوارهای ایرانی در فاصله یک ماه گذشته با یک افزایش هزینه در رابطه با خرید اقلام خوراکی و آشامیدنی روبرو بوده‌اند.

بخشی از اهمیت روند صعودی نرخ تورم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به اجرای برنامه اصلاحات ارز ترجیحی دولت بازمی‌گردد.
در نتیجه این طرح طی یک ماه گذشته اقلام مصرفی و به ویژه کالاهای اساسی افزایش قیمت محسوسی را پشت سر گذاشته‌اند.


بیشتر بخوانید: چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟


این افزایش قیمت درحالی است که قرار بود در نتیجه اجرای این طرح، دولت از محل پرداخت یارانه بهای اقلام مصرفی را در حد نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ثابت نگهدارد.

کدام دهک محتمل تورم بیشتر شد؟

در گزارش خردادماه قیمت مصرف کنندگان مرکز آمار ایران راجع به تاثیر تورم بر دهک‌های مختلف درآمدی آمده است: دهک دهم با ۸٫۴ واحد درصد کمترین و دهک دهم با ۱۹٫۵ واحد درصد متحمل بیشترین تورم در اقلام مصرفی بوده‌اند.

در این تقسیم‌بندی، دهک دهم به عنوان برخوردار و دهک اول به عنوان کم برخوردارترین دهک درآمدی محسوب می‌شود.

طی ماه خرداد این دهک‌بندی مبنای پرداخت یارانه‌های جدید است. دولت برای شهروندان مشمول سه دهک درآمدی اول، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شهروندان مشمول شش دهک درآمدی دیگر، ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه خرید اقلام ضروری کنار گذاشته است. دهک دهم نیز تنها به یارانه غیر مستقیم نان، سوخت و دارو دسترسی دارند.

به گزارش تجارت نیوز، در این شرایط، در عمل اختلافی ۱۱٫۱ درصدی میان برخوردارترین و کم برخوردارترین دهک‌های درآمدی وجود دارد. به رغم تاکید دولت در خصوص تحت کنترل بودن رشد نرخ تورم، آمارهای سه ماه گذشته همچنان از صعودی بودن نرخ تورم حکایت دارند.

کد خبر 454064

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    در حالی که براساس گزارش مرکز آمار که دیروز منتشر شده است، رکورد تورم پس از انقلاب شکسته شد و به نام دولت انقلابی ثبت شده است با این حال امروز رئیسی و برخی دیگر از دولتمردان حملات خود به دولت روحانی را تکرار کرده‌اند. به همین خاطر بد نیست مروری کوتاه بر نرخ تورم در دولت روحانی داشته باشم.

  •   رکورد تورم ماهانه شکست / سیاستگذار چه باید کند؟ چهار سوال، چهار پاسخ

     رکورد تورم ماهانه شکست / سیاستگذار چه باید کند؟ چهار سوال، چهار پاسخ

     گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲/ ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده است. این نهاد، به شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است.

  • نانوایان رغبتی برای پخت نان با کیفیت ندارند

    نانوایان رغبتی برای پخت نان با کیفیت ندارند

    رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: کاهش کیفیت نان به دلایل زیادی چون آرد، نوع نمک، افزودنی‌ها مجاز و در نهایت ندادن نرخ جدید بستگی دارد وقتی نانوا نتواند هزینه‌های جانبی واحد صنفی خود را تامین کند رغبت چندانی برای پخت نان با کیفیت ندارد.

  • تورم بی‌سابقه خرداد پس از اصلاح قیمت ها

    تورم بی‌سابقه خرداد پس از اصلاح قیمت ها

    با توجه به پایان یافتن طرح اصلاح قیمت‌ها، انتظار می‌رود شاخص‌های تورمی به محدوده ماه‌های قبل بازگردد. تداوم کنترل تراز مالی دولت و محدود شدن رشد شاخص‌های پولی، بازگشت تورم به مسیر نزولی را تضمین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =