۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
فاجعه غذایی کلید خورد

کارشناسان معتقدند جنگ و پاندمی دو عاملی هستند که به هر حال موقتی بوده و پایان می‌یابند، اما بحران جدی تغییرات آب و هوایی است که به یک تهدید دائمی برای امنیت غذایی در جهان تبدیل شده و پاسخ به شوک‌های پیش‌بینی نشده را دشوارتر می‌کند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی موضوع امنیت غذایی مردم جهان در آینده نزدیک پرداخت و اعلام کرد: خطر قحطی لااقل برای ۴۹ میلیون نفر از مردم در ماه‌های پیش‌رو جدی است.

بر اساس این گزارش، سازمان خواربار جهانی اعلام کرده در یک هفته گذشته لااقل ۷۵۰ هزار نفر در سراسر جهان با فاجعه امنیت غذایی روبه‌رو بوده‌اند که شامل گرسنگی و مرگ این تعداد می‌شود. واشنگتن پست در این گزارش نوشته پس از جنگ روسیه و اوکراین که باعث شد صادرات غلات اوکراین کاهش شدیدی یابد و حتی متوقف گردد، در نتیجه این امر هند جایگزین اوکراین در صادرات غلات شد تا به این ترتیب خطرات ناشی از کمبود مواد غذایی پوشش داده شود، اما گرمای شدید در بهار امسال میزان برداشت محصول را برای کشاورزان کاهش داد و تولید هند را به خصوص در بخش غلات با کسری روبه‌رو کرد. نتیجه این امر سیاست‌های سختگیرانه دولت هند در موضوع صادرات غلات بود. هند در ماه مه اعلام کرد صادرات غلات خود را متوقف خواهد کرد تا بتواند پاسخگوی نیاز داخلی خود باشد که این امر به معنای احتمال جدی بروز قحطی در جهان است.
این گزارش با اشاره به سخنان یکی از مقامات حوزه امنیت غذایی در سازمان فائو نوشته در ماه‌های پیش‌رو لااقل ۴۹ میلیون نفر در معرض خطر جدی تأمین غذا قرار می‌گیرند بطوری که «نمی دانند وعده آتی غذایی خود را چگونه تأمین کنند».
این در حالی است که علاوه بر عامل گرمای هوا، افزایش شدید قیمت سوخت، کود و حمل و نقل نیز در تشدید وضعیت کمبود غذا در جهان سهم به سزایی را ایفا می‌کنند، مضاف بر آن که روسیه با حمله به اوکراین و نابود کردن سیلوهای غلات در این کشور و توقیف محموله‌های عظیمی از میلیون‌ها تن غلات در بنادر دریای سیاه نقش بسیار مهمی در ناامنی غذایی در سراسر دنیا ایفا کرده است.
مقامات اروپایی و آمریکایی معتقدند مسکو، امنیت غذایی دنیا را گروگان گرفته تا بتواند دست برتر را در جریان جنگ داشته باشد و امتیازات مورد نظر خود را کسب کند؛ هرچند مقامات روسیه قول داده اند تا کریدورهای کشتیرانی را برای کاهش محاصره بنادر باز خواهد کرد، اما مقامات اوکراینی معتقدند هدف روسیه از این راهروها ایجاد معبری برای حمله بیشتر به این کشور است و نه رفع مشکل صادرات مواد غذایی.
در این بین کارشناسان معتقدند جنگ و پاندمی دو عاملی هستند که به هر حال موقتی بوده و پایان می‌یابند، اما بحران جدی تغییرات آب و هوایی است که به یک تهدید دائمی برای امنیت غذایی در جهان تبدیل شده و پاسخ به شوک‌های پیش‌بینی نشده را دشوارتر می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهند انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی رویدادهای جوی غیرقابل پیش‌بینی است که می‌تواند به مرگ و میر دام‌ها، کاهش برداشت کشاورزان و سیل و بلایای طبیعی منتهی شود که زیرساخت‌های مورد استفاده برای انتقال مواد غذایی به جوامع گرسنه را نیز از بین خواهد برد.
بررسی‌های معتبر جهانی نشان می‌دهند اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد تا پایان قرن، ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی دنیا برای زراعت نامناسب خواهند شد و این موضوع تأمین مواد غذایی را برای جهان به خصوص کشورهای فقیر سخت‌تر از گذشته خواهد کرد؛ موضوعی که علایم آن را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

فاجعه غذایی کلید خورد

  • حمزه بهادیوندچگینی - روزنامه نگار
  • شماره ۴۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 453794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =