کالابرگ الکترونیکی در نقاط دورافتاده و مرزی قابل استفاده نیست

دبیر کل سایق خانه اقتصاد ایران می‌گوید: به طور کلی، ارز ۴۲۰۰ یارانه‌ای بود که به تولید کننده داده می شد نه به مصرف کننده و این زنجیره از اول اشتباه بود، البته با حذف یکباره آن هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد. در حال حاضر هم ، ارز ۴۲۰۰ حذف شده و نباید درباره اینکه باید حذف می شد یا نه اکنون سخت گفت، در حال حاضر باید به دنبال یک راهکار جایگزین مناسب این ارز برای جلوگیری از فشار به مردم باشیم.

به گزارش صدای بورس، مسعود دانشمند با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده نیز زیر ساخت‌های کالا برگ الکترونیکی فراهم نخواهد شد، گفت: با توجه به مشکلات زیر ساختی که وجود دارد، نمی‌توان بر روی این مسئله حساب کرد که سیستم کوپن الکترونیک به مرحله اجرا برسد، زیرا ما در حال حاضر سامانه‌های آنلاین دولتی مشکلات زیادی دارند و توان اینکه کالابرگ را نیز پوشش دهند ندارند.

وی افزود: با توجه به اینکه جامعه هدف اصلی کالابرگ الکترونیکی، اقشار کم برخوردارهستند که برخی از این اقشار در مناطق محروم و دور افتاده بخصوص روستاها زندگی می‌کنند، امکانات مربوط به ارتباطات و الکترونیک در این مناطق به هیچ عنوان مناسب نیست، بنابراین این مشکل ظرف سه ماه به هیچ عنوان قابل حل نیست، از سوی دیگر در فصل تابستان ما با قطعی برق روبرو هستیم، که این موضوع مشکل ایجاد خواهد کرد، در اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی آن هم در فصل تابستان، زیر قطعی برق باعث مختل شدن سامانه‌ها و معطلی و سردرگمی مردم خواهد شد.

دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران همچنین با اشاره به اینکه ادامه پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی با دو مشکل عمده روبرو است، اضافه کرد: در وهله اول با توجه به حجم این منابع که قرار است هر ماه به مردم پرداخت شود، نقدینگی عظیمی را در جامعه پمپاژ می‌کند که همین موضوع عاملی در جهت افزایش تورم عمل خواهد کرد و عملا هدفی که یارانه برای آن پرداخت خواهد شد، یعنی جبران هزینه‌های ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بین می‌رود و سفره مردم کوچکتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: کالابرگ چه زمانی اجرا می‌شود؟


دانشمند همچنین متذکر شد: اگر قرار است کالابرگ هم پرداخت شود، باید این روز زمان دار باشد، یعنی باید مشخص شود تا چه زمانی توزیع شود تا بازار تنظیم شده و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند . یعنی کالابرگ یک راهکار همیشگی نمی تواند باشد.

به گزارش ایلنا، دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران ادامه داد: در وهله دوم نیز با توجه به اینکه ارز اختصاص یافته به کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ تومان به بالای ۲۵ هزار تومان یعنی ارز نیمایی افزایش پیدا کرده، طبیعتا برای جبران این افزایش درآمد مردم نیز باید ۶ برابر شود، تا سفر مردم کوچکتر نشود، که با پرداخت یارانه نقدی عملا چنین چیزی امکان ندارد، بنابراین بهتر است که از سیستم کوپنی استفاده شود، تا هم دیگر تورم جدیدی خلق نشود و هم مردم با دریافت کالاهای اساسی به قیمت دولتی، هزینه‌های زندگی خود را قدر مدیریت کنند.

وی در ادامه برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد نیز گفت: دولت، مجلس و بخش خصوصی باید با کمک برخی از اقتصاددانان خبره راه برون رفات از این مهلکه را پیدا کنند. چرا که اقتصاد علم است .

کد خبر 453775

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟

    چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟

    رئیس کل بانک مرکزی، دلایل عدم اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی را تشریح کرد.

  • تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =