۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
ابهام در ارزشگذاری «تپسی»

گزارش‌های ارزشگذاری باید ریسک‌های سطح کلان را در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل وارد بورس شوند.

صدای بورسمیثم قریشی؛ سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: ارزشگذاری شرکت تپسی بر اساس گزارش تامین سرمایه کاردان و کارشناس رسمی دادگستری بررسی شد. تپسی شرکتی تکنولوژی محور است که در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته و بازار بزرگی برای خود ایجاد کرده است؛ عرضه این شرکت در فرابورس اتفاق خوبی است و باید امیدوار بود که سایر شرکت‌های از این نوع هم مسیری به سوی رشد و جذب سرمایه از بورس داشته باشند.

وی افزود: این جلسه به همت مرکز مالی ایران برگزار شد و از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه مالی دعوت شده بود تا به بررسی این گزارش بپردازند. به این دلیل که تجربه کمی برای ارزشگذاری این شرکت‌ها در بازار ایران وجود دارد، گزارش تامین سرمایه کاردان ابهامات زیادی داشت و کارشناسان هم سوالات فراوانی کردند. طبیعتا سهامداران بالقوه نیز تمایل دارند که این گزارش توسط کسانی که تجربه ارزشگذاری شرکتی را داشته‌اند مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: وزیر کار استعفا داد


اسلامی ادامه داد: سوالاتی مثل نرخ رشد، تنزیل، پیش‌بینی سهم از بازار، درآمد سال‌های آتی، ارزش اختتامیه، مدل و ضرایب مورد استفاده از تامین سرمایه کاردان پرسیده شد. تامین سرمایه کاردان مفروضات و مدل ارزشگذاری را توضیح داد اما سرمایه‌گذاران، کارشناسان، تحلیلگران و همه سهامدارانی که قصد خرید این شرکت را دارند باید بر اساس ارزیابی خود از این گزارش اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.این موضوع که گزارش ارزشگذاری یک شرکت توسط کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گیرد، اتفاق خوبی است و می‌تواند عمق تحلیل در بازار ایران را افزایش دهد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: گزارش‌های ارزشگذاری باید ریسک‌های سطح کلان را در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل وارد بورس شوند. البته گاهی محاسبه این ریسک‌ها در ارزش کار پیچیده‌ای است و با توجه به مدلی که استفاده می‌شود، بهتر است نرخ تنزیل جریانات نقدی محافظه‌کارانه در نظر گرفته شود اما مهمترین نکته این است که ریسک‌های کلان باید در گزارش ارزشگذاری آورده شوند.

کد خبر 453491

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • فاز اول توسعه تپسی با ورود به پنج شهر جدی آغاز شد

    فاز اول توسعه تپسی با ورود به پنج شهر جدی آغاز شد

    تپسی در فاز اول برنامه توسعه جغرافیائی خود، به پنج شهر قزوین، گرگان، نیشابور، اراک و کرمانشاه وارد شد.فاز اول این برنامه توسعه از خرداد آغاز شده و در حال حاضر این ۵ شهر به شهرهای تحت خدمات تپسی اضافه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =